Prawdziwe raty 0% na wszystkie produkty
Pomimo, że przybywa amatorów domowego drukowania zdjęć, ten temat jest w Polsce wciąż niszowy względem chociażby Niemiec czy krajów skandynawskich, gdzie jest zupełnie inne i bardziej zakorzenione mentalnie podejście do prezentacji swoich niezwykłych wspomnień, osób i okoliczności.
W ostatnich dekadach tradycyjna odbitka fotograficzna kojarzona była jako finalny produkt większości profesjonalnych fotografów. Każdy kto chciał się cieszyć wysokiej jakości zdjęciami na papierze fotograficznym musiał korzystać z dedykowanych punktów usługowych lub foto-kiosków. Obecnie ilość takich specjalistycznych miejsc spada z uwagi na rosnący rynek fotografii mobilnej i jednocześnie zmniejszone zapotrzebowanie na drukowanie zdjęć. Nie każdy też ma czas i ochotę na fatygowanie się i czekanie, by poczuć w ręce ulubione momenty utrwalone na papierze fotograficznym.
Abyś mógł samodzielnie drukować zdjęcia o wysokiej jakości potrzebujesz oczywiście dobrego monitora, który zapewni wiarygodny obraz oraz odpowiedniej drukarki fotograficznej, która pozwoli wiernie zreprodukować Twój artystyczny zamysł.
Jednak końcowy efekt i wrażenia z odbitki będą zależne od tego, jak dobrze dobierzesz papier fotograficzny. Aby uzyskać zdjęcia wysokiej jakości warto znać podstawowe pojęcia związane z typami i rodzajami papierów stosowanych do drukowania materiałów cyfrowych na fotograficznych drukarkach atramentowych.
Zacznijmy od tego czym jest papier fotograficzny? Odpowiedź wydaje się być prosta, ale nie dla każdego musi być aż tak oczywista. Każdy papier dedykowany do zadruku atramentowego ma budowę wielowarstwową. Dla uproszczenia przyjmijmy, że istnieje:
warstwa dolna (podkład/podłoże) - zależnie od użytego materiału bazowego wpływa głównie na trwałość odbitki i jej ogólny wygląd, a także decyduje o odporności na promieniowanie słoneczne.
warstwa wierzchnia (chłonna) - odpowiada za przyjęcie atramentu, jego precyzyjną dystrybucję i utrwalenie kropel atramentu tworzących obraz; określa też strukturę i typ wykończenia, wpływając tym samym na wygląd i ogólne wrażenia odbioru drukowanego zdjęcia.
Nierozłączną cechą każdego papieru jest jego gramatura określająca wagę (w gramach) arkusza o powierzchni 1 metra kwadratowego. W nazewnictwie stosuje się oznaczenie „gsm” lub po prostu g/m². Zazwyczaj ze wzrostem gramatury rośnie też grubość papieru i jego sztywność, dlatego dobierając odpowiedni papier upewnij się, jakie nośniki są obsługiwane przez Twoje urządzenie drukujące. Tylko profesjonalne drukarki fotograficzne umożliwiają swobodne drukowanie na papierach o gramaturze powyżej 300 g/m².
KLASYCZNE PAPIERY FOTOGRAFICZNE to najpopularniejszy segment papierów typu RC (Reisin Coated), które bazują na specjalnej warstwie polietylenu (PE) i wyglądem przypominają klasyczną odbitkę fotograficzną z labu chemicznego. Czasami spotyka się określenie „papiery plastikowe”. Dzięki warstwie polietylenu atrament nie wchłania się w głąb papieru, co znacznie wpływa na wysoką precyzję i końcową jakość drukowanych prac. Papiery RC zawierają wodoodporną emulsję i zazwyczaj też domieszki wybielaczy optycznych (OBA), które pochłaniają promieniowanie UV wzmacniając efekt „świecenia i bielszej bieli”. Nośniki z tej grupy mają gramaturę z przedziału 200-300 g/m² i mogą być używane z większością drukarek atramentowych (szczegóły do sprawdzenia w instrukcji obsługi danego modelu). Jeśli chodzi o typ wykończenia to dominują głównie papiery błyszczące (gloss/glossy), matowe gładkie (bez połysku) oraz pół-błyszczące (semi-gloss) i pół-matowe o zróżnicowanej strukturze, ziarnistości i stopniu połysku. Tutaj spotykamy określenia takie jak: Satin, Pearl, Lustre, Velvet.
Miej na uwadze, że papiery o błyszczącej gładkiej powierzchni nadają zdjęciom wrażenia wyrazistości i mocniejszych kolorów oraz większego kontrastu. Niestety są bardzo podatne na refleksy, palcowanie i rysy. Mają też tendencje do przylepiania się do szyby lub grubej albumowej folii.
Z kolei papiery fotograficzne o połyskliwej półmatowej powierzchni są zdecydowanie bardziej odporne na odblaski i odciski palców. Cechuje je mniejsza kontrastowość i niższy poziom nasyceń, przy zachowaniu pewnego stopnia połysku. Są dobrym kompromisem dla osób szukających w miarę uniwersalnego i niedrogiego papieru, który nada się do fotografii ekspozycyjnej i różnego rodzaju prezentacji portfolio.
Papiery matowe stanowią swoistą podgrupę z uwagi na brak połysku i zróżnicowane odcienie bieli. Nadają się znakomicie do różnego rodzaju grafik i zdjęć o stonowanym nastroju oraz do fotografii czarno-białej. Zazwyczaj mają gramaturę do 250 g/m² i przypominają trochę papiery artystyczne, jednak bez właściwości archiwalnych.
PAPIERY ARTYSTYCZNE przypominają w dotyku i wyglądzie kartkę bloku technicznego lub brystolu. Zazwyczaj są głęboko matowe i wykonane w 100% z bawełny lub alfa-celulozy. Cechują się zróżnicowaną, często charakterystyczną strukturą i fakturą powierzchni. Mają też właściwości archiwalne (bezkwasowość) dzięki podwyższonej odporności na starzenie. W większości przypadków nie zawierają wybielaczy optycznych (OBA). Mają potencjalne zastosowanie kolekcjonerskie i muzealne, do archiwizacji zbiorów bibliotecznych oraz do wszelkiego rodzaju reprodukcji fotograficznych i prac przeznaczonych do długotrwałej ekspozycji w galeriach lub wystawach plenerowych.
Do tej grupy zaliczamy także papiery barytowe i FB (FibreBase), które stanowią jakość i klasę samą w sobie. Swoją wyjątkowość zawdzięczają warstwie barytu (siarczanu baru), dzięki któremu możesz uzyskać na fotografii smolistą czerń, świetlistą biel oraz blask przykuwający uwagę. I to bez stosowania rozjaśniaczy optycznych! Ponadto takie podłoża cechują się też szerokim gamutem i bardzo szeroką dynamiką tonalną. Dlatego też papiery barytowe wykazują rewelacyjne właściwości archiwalne i są cenione na całym świecie za wrażenie najwyższej jakości tradycyjnej odbitki ciemniowej z nutką szlachetności.
PODŁOŻA PŁÓCIENNE to papiery o płóciennej strukturze (typu CANVAS) to zazwyczaj podłoża bawełniane lub polibawełniane przystosowane specjalnie do zadruku w drukarkach atramentowych. Wyglądem i fakturą przypominają płótna malarskie. To co je odróżnia, to rodzaj i wygląd splotu oraz elastyczność i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Dedykowane są głównie do drukowania reprodukcji malarstwa, ale można też drukować zdjęcia i grafiki. Występują w formatach arkuszowych, ale zazwyczaj stosuje się w ich przypadku druk z rolki w rozmiarze 24, 36, 42 i 44 cale. Takie podłoża są też najdroższe, dlatego trzeba zwracać większą uwagę na ofertę poszczególnych producentów.
POLAROID ORIGINALS COLOR Film for I-Type: 16 natychmiastowych kolorowych zdjęć z białymi ramkami, w rozmiarze 3,1x3,1 cala (ok. 7,87x7,87 cm). Do użytku w modelach typu I. Obrazy zaczynają pojawiać się w ciągu 2 minut. Pełny rozwój trwa 10-15 minut. Film typu I jest zoptymalizowany do aparatów typu I, takich jak I-1 i Onestep2. Jest tańszy od standardowego filmu, ponieważ nie zawiera baterii. Film typu I wykorzystuje najnowszą chemię i opracowanie kolorystyczne do tworzenia zdjęć z bogatymi, dobrze wyważonymi tonami i miękkimi teksturami, które sprawiają, że fotografia analogowa jest tak charakterystyczna.
Zestaw 20 arkuszy papieru samoprzylepnego wraz z atramentem, dedykowanego do drukarki Canon SELPHY SQUARE QX10. Odbitki w stylu retro mają kwadratowy format oraz ramkę do podpisów. Odbitki cechują się równomiernym i szczegółowym zadrukiem oraz wysoką trwałością (przy braku ekspozycji na światło słoneczne). Powłoka ochronna zabezpiecza papier przed wilgocią i zachlapaniami.
Kolorowy film do aparatu Polaroid Go, z białą ramką, wykończenie błyszczące. Dwupak (2x8 zdjęć). Wymiary: 66,6 mm x 53,9 mm / wymiary obrazu: 47 mm x 46 mm. Zdjęcia wywołują się w ciągu 10–15 min. Wkłady najlepiej przechowywać w lodówce. Film ISO 640.
Zestaw atramentu i papieru XC-20L umożliwia drukowanie zdjęć z drukarki SELPHY QX20. Papier formatu karty z niewielkim obramowaniem na tekst doskonale nadaje się do drukowania zdjęć do albumów i dzienników w dowolnym miejscu. Atrament opracowano pod kątem zapewnienia wysokiej jakości wydruków. Dzięki warstwie ochronnej schnie on natychmiast, a efektem są uwiecznione na papierze wysokiej jakości ostre, wyraziste i szczegółowe obrazy o równomiernym druku. Powłoka ochronna na papierze jest odporna na działanie wody, dzięki czemu zapewnia trwałość wydruków.
Arkusz 20 sztuk papieru 2x3 cala do zdjęć natychmiastowych. Dedykowany do aparatu Zoemini S2.
Arkusz 50 sztuk papieru 2x3 cala do zdjęć natychmiastowych. Dedykowany do aparatu Zoemini S2 i drukarki Zoemini 2.
Osiem kolorowych zdjęć błyskawicznych z białym obramowaniem. Wymiary: 8,9x10,8 cm (3,5x4,25"). Do aparatów Polaroid SX-70. Obrazy pojawiają się po dwóch minutach. Pełne wywołanie filmu zajmuje 10–15 minut. Film SX-70 ma niższy parametr ISO niż inne filmy, dzięki czemu doskonale nadaje się do uchwycenia drobnych szczegółów w warunkach dobrego oświetlenia. Ten uwielbiany przez artystów i zawodowych fotografów film umożliwia wykonywanie zdjęć o bogatej kolorystyce, dobrze wyważonych odcieniach i charakterystycznej dla fotografii analogowej teksturze. To doskonały wybór dla każdego, kto chce osiągnąć nowy poziom w fotografii.
Osiem czarno-białych zdjęć błyskawicznych z białym obramowaniem. Wymiary: 8,9x10,8 cm (3,5x4,25"). Do aparatów Polaroid SX-70. Obrazy pojawiają się po dwóch minutach. Pełne wywołanie filmu zajmuje 10–15 minut. Film SX-70 ma niższy parametr ISO niż inne filmy, dzięki czemu doskonale nadaje się do uchwycenia drobnych szczegółów w warunkach dobrego oświetlenia. Ten uwielbiany przez artystów i zawodowych fotografów film umożliwia wykonywanie zdjęć o bogatej kolorystyce, dobrze wyważonych odcieniach i charakterystycznej dla fotografii analogowej teksturze. To doskonały wybór dla każdego, kto chce osiągnąć nowy poziom w fotografii.
Czteropunktowy magnes z warstwą samoprzylepnego papieru z tyłu. Pasują do filmów Polaroid i-Type, 600, SX-70 i w formacie 8x10. Polaroidy robi się po to, żeby się nimi dzielić. Można to zrobić na przykład za pomocą tych magnetycznych gwiazdek. Wystarczy przykleić je z tyłu zdjęcia i umieścić odbitkę na dowolnej magnetycznej powierzchni, np. na lodówce. Zestaw ośmiu gwiazdek idealnie nadaje się do wyeksponowania jednego opakowania filmu.
Niektóre momenty mają w sobie pewien „blask”. Uwiecznij te chwile w edycji Golden Moments. 16 kolorowych zdjęć natychmiastowych w gładkim złotym wykończeniu do aparatów Polaroid i-Type (NIE działa ze starymi aparatami Polaroid). Zdjęcie zaczyna się bezpośrednio wywoływać, a pierwsze oznaki zdjęcia są widoczne już po minucie. Zdjęcie jest w pełni wywołane w ciągu 10-15 minut.
Każde opakowanie zawiera kolorowy wkład fotograficzny z 80 gotowymi do zadrukowania arkuszami papieru. Kompatybilny tylko z drukarką Polaroid Hi-Print 4x6. Ożywia wspomnienia w tradycyjnym prostokątnym rozmiarze: idealny do albumów, ramek i pożegnania z gołymi ścianami. Zapewnia trwałe kolory na wydrukach w formacie 4x6 cali / 100x150 mm. Zdjęcia mogą być personalizowane za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej Polaroid Hi-Print. Wkład wykonany w 99% z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Wszystkie ceny zawierają koszty gospodarowania odpadami. Informacje przedstawione na niniejszej witrynie nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.