Promocja - do 30 rat 0% na wybrane produkty
Pomimo, że przybywa amatorów domowego drukowania zdjęć, ten temat jest w Polsce wciąż niszowy względem chociażby Niemiec czy krajów skandynawskich, gdzie jest zupełnie inne i bardziej zakorzenione mentalnie podejście do prezentacji swoich niezwykłych wspomnień, osób i okoliczności.
W ostatnich dekadach tradycyjna odbitka fotograficzna kojarzona była jako finalny produkt większości profesjonalnych fotografów. Każdy kto chciał się cieszyć wysokiej jakości zdjęciami na papierze fotograficznym musiał korzystać z dedykowanych punktów usługowych lub foto-kiosków. Obecnie ilość takich specjalistycznych miejsc spada z uwagi na rosnący rynek fotografii mobilnej i jednocześnie zmniejszone zapotrzebowanie na drukowanie zdjęć. Nie każdy też ma czas i ochotę na fatygowanie się i czekanie, by poczuć w ręce ulubione momenty utrwalone na papierze fotograficznym.
Abyś mógł samodzielnie drukować zdjęcia o wysokiej jakości potrzebujesz oczywiście dobrego monitora, który zapewni wiarygodny obraz oraz odpowiedniej drukarki fotograficznej, która pozwoli wiernie zreprodukować Twój artystyczny zamysł.
Jednak końcowy efekt i wrażenia z odbitki będą zależne od tego, jak dobrze dobierzesz papier fotograficzny. Aby uzyskać zdjęcia wysokiej jakości warto znać podstawowe pojęcia związane z typami i rodzajami papierów stosowanych do drukowania materiałów cyfrowych na fotograficznych drukarkach atramentowych.
Zacznijmy od tego czym jest papier fotograficzny? Odpowiedź wydaje się być prosta, ale nie dla każdego musi być aż tak oczywista. Każdy papier dedykowany do zadruku atramentowego ma budowę wielowarstwową. Dla uproszczenia przyjmijmy, że istnieje:
warstwa dolna (podkład/podłoże) - zależnie od użytego materiału bazowego wpływa głównie na trwałość odbitki i jej ogólny wygląd, a także decyduje o odporności na promieniowanie słoneczne.
warstwa wierzchnia (chłonna) - odpowiada za przyjęcie atramentu, jego precyzyjną dystrybucję i utrwalenie kropel atramentu tworzących obraz; określa też strukturę i typ wykończenia, wpływając tym samym na wygląd i ogólne wrażenia odbioru drukowanego zdjęcia.
Nierozłączną cechą każdego papieru jest jego gramatura określająca wagę (w gramach) arkusza o powierzchni 1 metra kwadratowego. W nazewnictwie stosuje się oznaczenie „gsm” lub po prostu g/m². Zazwyczaj ze wzrostem gramatury rośnie też grubość papieru i jego sztywność, dlatego dobierając odpowiedni papier upewnij się, jakie nośniki są obsługiwane przez Twoje urządzenie drukujące. Tylko profesjonalne drukarki fotograficzne umożliwiają swobodne drukowanie na papierach o gramaturze powyżej 300 g/m².
KLASYCZNE PAPIERY FOTOGRAFICZNE to najpopularniejszy segment papierów typu RC (Reisin Coated), które bazują na specjalnej warstwie polietylenu (PE) i wyglądem przypominają klasyczną odbitkę fotograficzną z labu chemicznego. Czasami spotyka się określenie „papiery plastikowe”. Dzięki warstwie polietylenu atrament nie wchłania się w głąb papieru, co znacznie wpływa na wysoką precyzję i końcową jakość drukowanych prac. Papiery RC zawierają wodoodporną emulsję i zazwyczaj też domieszki wybielaczy optycznych (OBA), które pochłaniają promieniowanie UV wzmacniając efekt „świecenia i bielszej bieli”. Nośniki z tej grupy mają gramaturę z przedziału 200-300 g/m² i mogą być używane z większością drukarek atramentowych (szczegóły do sprawdzenia w instrukcji obsługi danego modelu). Jeśli chodzi o typ wykończenia to dominują głównie papiery błyszczące (gloss/glossy), matowe gładkie (bez połysku) oraz pół-błyszczące (semi-gloss) i pół-matowe o zróżnicowanej strukturze, ziarnistości i stopniu połysku. Tutaj spotykamy określenia takie jak: Satin, Pearl, Lustre, Velvet.
Miej na uwadze, że papiery o błyszczącej gładkiej powierzchni nadają zdjęciom wrażenia wyrazistości i mocniejszych kolorów oraz większego kontrastu. Niestety są bardzo podatne na refleksy, palcowanie i rysy. Mają też tendencje do przylepiania się do szyby lub grubej albumowej folii.
Z kolei papiery fotograficzne o połyskliwej półmatowej powierzchni są zdecydowanie bardziej odporne na odblaski i odciski palców. Cechuje je mniejsza kontrastowość i niższy poziom nasyceń, przy zachowaniu pewnego stopnia połysku. Są dobrym kompromisem dla osób szukających w miarę uniwersalnego i niedrogiego papieru, który nada się do fotografii ekspozycyjnej i różnego rodzaju prezentacji portfolio.
Papiery matowe stanowią swoistą podgrupę z uwagi na brak połysku i zróżnicowane odcienie bieli. Nadają się znakomicie do różnego rodzaju grafik i zdjęć o stonowanym nastroju oraz do fotografii czarno-białej. Zazwyczaj mają gramaturę do 250 g/m² i przypominają trochę papiery artystyczne, jednak bez właściwości archiwalnych.
PAPIERY ARTYSTYCZNE przypominają w dotyku i wyglądzie kartkę bloku technicznego lub brystolu. Zazwyczaj są głęboko matowe i wykonane w 100% z bawełny lub alfa-celulozy. Cechują się zróżnicowaną, często charakterystyczną strukturą i fakturą powierzchni. Mają też właściwości archiwalne (bezkwasowość) dzięki podwyższonej odporności na starzenie. W większości przypadków nie zawierają wybielaczy optycznych (OBA). Mają potencjalne zastosowanie kolekcjonerskie i muzealne, do archiwizacji zbiorów bibliotecznych oraz do wszelkiego rodzaju reprodukcji fotograficznych i prac przeznaczonych do długotrwałej ekspozycji w galeriach lub wystawach plenerowych.
Do tej grupy zaliczamy także papiery barytowe i FB (FibreBase), które stanowią jakość i klasę samą w sobie. Swoją wyjątkowość zawdzięczają warstwie barytu (siarczanu baru), dzięki któremu możesz uzyskać na fotografii smolistą czerń, świetlistą biel oraz blask przykuwający uwagę. I to bez stosowania rozjaśniaczy optycznych! Ponadto takie podłoża cechują się też szerokim gamutem i bardzo szeroką dynamiką tonalną. Dlatego też papiery barytowe wykazują rewelacyjne właściwości archiwalne i są cenione na całym świecie za wrażenie najwyższej jakości tradycyjnej odbitki ciemniowej z nutką szlachetności.
PODŁOŻA PŁÓCIENNE to papiery o płóciennej strukturze (typu CANVAS) to zazwyczaj podłoża bawełniane lub polibawełniane przystosowane specjalnie do zadruku w drukarkach atramentowych. Wyglądem i fakturą przypominają płótna malarskie. To co je odróżnia, to rodzaj i wygląd splotu oraz elastyczność i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Dedykowane są głównie do drukowania reprodukcji malarstwa, ale można też drukować zdjęcia i grafiki. Występują w formatach arkuszowych, ale zazwyczaj stosuje się w ich przypadku druk z rolki w rozmiarze 24, 36, 42 i 44 cale. Takie podłoża są też najdroższe, dlatego trzeba zwracać większą uwagę na ofertę poszczególnych producentów.
ILFORD STUDIO łączy w sobie wysoki poziom materiałów marki ILFORD wraz z kompatybilnością z szeroką gamą drukarek oraz doskonałym stosunkiem ceny do jakości. Możliwość stosowania w drukarkach pigmentowych, ale również z prostszymi urządzeniami barwnikowymi i świetny stosunek jakości do ceny sprawia, że jest to jeden z najlepszych papierów do drukarek biurkowych, czy popularnej serii Epson L8xx Polecany dla osób zaczynających przygodę z drukiem cyfrowym.
ILFORD STUDIO łączy w sobie wysoki poziom materiałów marki ILFORD wraz z kompatybilnością z szeroką gamą drukarek oraz doskonałym stosunkiem ceny do jakości. Możliwość stosowania w drukarkach pigmentowych, ale również z prostszymi urządzeniami barwnikowymi i świetny stosunek jakości do ceny sprawia, że jest to jeden z najlepszych papierów do drukarek biurkowych, czy popularnej serii Epson L8xx Polecany dla osób zaczynających przygodę z drukiem cyfrowym.
ILFORD STUDIO łączy w sobie wysoki poziom materiałów marki ILFORD wraz z kompatybilnością z szeroką gamą drukarek oraz doskonałym stosunkiem ceny do jakości. Możliwość stosowania w drukarkach pigmentowych, ale również z prostszymi urządzeniami barwnikowymi i świetny stosunek jakości do ceny sprawia, że jest to jeden z najlepszych papierów do drukarek biurkowych, czy popularnych urządzeń Epson serii EcoTank. Polecany dla osób zaczynających przygodę z drukiem cyfrowym.
ILFORD STUDIO łączy w sobie wysoki poziom materiałów marki ILFORD wraz z kompatybilnością z szeroką gamą drukarek oraz doskonałym stosunkiem ceny do jakości. Możliwość stosowania w drukarkach pigmentowych, ale również z prostszymi urządzeniami barwnikowymi i świetny stosunek jakości do ceny sprawia, że jest to jeden z najlepszych papierów do drukarek biurkowych, czy popularnych urządzeń Epson serii EcoTank. Polecany dla osób zaczynających przygodę z drukiem cyfrowym.
ILFORD GALERIE Satin Photo 260gsm (wcześniej Prestige Lustre 260gsm) to wysokiej jakości, wytrzymały i trwały papier fotograficzny gwarantujący wydruki z wiernym odzwierciedleniem kolorów. Jego wysoka gramatura oraz odporna powierzchnia umożliwiają tworzenie długotrwałych wydruków.
*) Zmiana nazwy i okładki jesienią 2018 r.
Ekskluzywny i wodoodporny, szybkoschnący papier mikroceramiczny o zwiększonej gramaturze i eleganckim błyszczącym wykończeniu. Daje wyśmienite rezultaty w każdej dziedzinie fotografii. Dzięki wyjątkowej jakości reprodukcji obrazu o doskonałej wyrazistości, wysokiej ostrości i doskonałej gamie barw, ten nośnik stanowi profesjonalne podłoże o walorach referencyjnych.
Ekskluzywny, wodoodporny, szybkoschnący papierem mikroceramiczny, zalecany do fotografii portretowej i fotografii sztuki. Papier o zwiększonej gramaturze z wykończeniem perłowym.
Profesjonalny satynowy papier fotograficzny o błyszczącej fakturze zapewniający atrakcyjne wydruki fotograficzne w kolorze i trybie monochromatycznym. Gramatura typowej odbitki fotograficznej nadaje uniwersalności i poszerza zakres stosowania tego popularnego papieru.
Trwałość wydruku do 200 lat dla przechowywanych w albumie zdjęć wydrukowanych na profesjonalnych drukarkach Canon Pixma przy użyciu atramentów pigmentowych Lucia.
Papier do wydruków fotograficznych, które nie wymagają połysku. Wysokie nasycenie barw, dobra reprodukcja szczegółów zarówno w cieniach, jak i w światłach. Przeznaczony przede wszystkim do użycia z tuszami pigmentowymi, ale może być także stosowany w drukarkach z tuszami barwnikowymi.
Gramatura: 192 g/m². Powierzchnia: matowa. Formaty: A4, A3+.
ILFORD GALERIE Gold Fibre Pearl to cienki papier barytowy na bazie celulozy z naturalnym białym odcieniem. Jego unikalna powierzchnia i haptyczny wygląd przypomina bardzo tradycyjny papier barytowy. Długotrwała trwałość jest gwarantowana dzięki certyfikowanej odporności na starzenie. Jest w stanie drukować głęboką czerń i żywe kolory.
Papier fotograficzny Plus II firmy Canon idealny do tworzenia najwyższej jakości wydruków o najwyższym poziomie połysku. Umożliwia doskonałe wykończenie cyfrowych fotografii i wszystkich odbitek z prywatnego archiwum. Świetnie nadaję się dla amatorów i hobbystów domowego drukowania.
Nietuzinkowy papier w stylu barytowym na bazie bawełny, mający też cechy podłoży typu RAG.
Podwyższona gramatura oraz wyrazista faktura z lekkim połyskiem nadają temu podłożu szlachetności.
GOLD Fibre Gloss pozwala osiągnąć przestrzenne obrazy o dużej dynamice, kontrastowości i ładnym nasyceniom, zachowując przy tym detale w cieniach i światłach. Zastosowanie: Wystawy, Portfolio, Fotografia Archiwalna i Galeryjna
ILFORD Galerie Raster Silk to bardzo ciekawy papier żywiczny o unikatowej i charakterystycznej fakturze rastra, która zabezpiecza przed palcowaniem, zarysowaniom oraz powielaniu obrazu. Cechuje go wspaniały kontrast i zakres tonalny, a także wysoka szczegółowość i jakość finalnego obrazu znane z papierów błyszczących i perłowych. Dzięki swoim walorom jest dosyć wszechstronny i szczególnie popularny w fotografii artystycznej i ślubnej.
Papier ILFORD GALERIE Fine Art Smooth Pearl G270 jako podłoże celulozowe oferuje ciekawą alternatywę, która zapewnia oszałamiający kontrast i ostrość z dużą gamą kolorów. Matowe wykończenie tego podłoża po zadrukowaniu nabiera subtelnego połysku, co można kreatywnie wykorzystać w tworzeniu niebanalnych wydruków. Aby uzyskać najlepsze wyniki drukowania, zalecamy używanie czerni fotograficznej.
Profesjonalny papier na bazie żywicy przeznaczony do wydruków fotograficznych. Przystosowany do drukowania przy użyciu barwnikowych i pigmentowych tuszy Epson. Dzięki grubości 10 milicali i satynowemu wykończeniu, papier jest odporny na pofalowanie, a wydruki przypominają tradycyjne fotografie.
Papier fotograficzny o wysokiej gramaturze i włóknistej bazie przypominający tradycyjne materiały na bazie halogenków srebra. Bardzo dobrze oddaje barwy i przejścia tonalne w fotografii czarno-białej. Kompatybilny z tuszami wodnymi i pigmentowymi.
Ten ciężki materiał z masy papierniczej ma naprawdę fotograficzny wygląd, charakteryzuje się płaską, matową powierzchnią i ekstrabiałą bazą, która w szczególny sposób podkreśla jasne światło. Duża skala barw zapewnia imponujący, błyskawicznie schnący wydruk kolorowych reprodukcji w rozdzielczości 1440 dpi.
Premium Luster Photo Paper (260) – najbardziej aktualna wersja popularnego papieru Premium Luster Photo Paper (250). Papier ten umożliwia mocno nasycone wydruki fotograficzne o maksymalnym pokryciu oraz wysokim współczynniku D-Max dającym wygląd prawdziwej fotografii. Grubość 10 milicali na bazie żywicy sprawia, że wydruki przypominają fotografie, a papier nie ulega pofalowaniu. Ponadto jest przystosowany do zastosowania z wszystkimi tuszami Epson. Oferuje użytkownikowi maksymalną rozdzielczość i nasycenie barw. Wysoką jakość tego podłoża szczególnie docenią fotografowie ślubni, portretowi i artystyczni oraz graficy cyfrowi.
Premium Luster Photo Paper (260) – najbardziej aktualna wersja popularnego papieru Premium Luster Photo Paper (250). Papier ten umożliwia mocno nasycone wydruki fotograficzne o maksymalnym pokryciu oraz wysokim współczynniku D-Max dającym wygląd prawdziwej fotografii. Grubość 10 milicali na bazie żywicy sprawia, że wydruki przypominają fotografie, a papier nie ulega pofalowaniu. Ponadto jest przystosowany do zastosowania z wszystkimi tuszami Epson. Oferuje użytkownikowi maksymalną rozdzielczość i nasycenie barw. Wysoką jakość tego podłoża szczególnie docenią fotografowie ślubni, portretowi i artystyczni oraz graficy cyfrowi.
Premium Luster Photo Paper (260) – najbardziej aktualna wersja popularnego papieru Premium Luster Photo Paper (250). Papier ten umożliwia mocno nasycone wydruki fotograficzne o maksymalnym pokryciu oraz wysokim współczynniku D-Max dającym wygląd prawdziwej fotografii. Grubość 10 milicali na bazie żywicy sprawia, że wydruki przypominają fotografie, a papier nie ulega pofalowaniu. Ponadto jest przystosowany do zastosowania z wszystkimi tuszami Epson. Oferuje użytkownikowi maksymalną rozdzielczość i nasycenie barw. Wysoką jakość tego podłoża szczególnie docenią fotografowie ślubni, portretowi i artystyczni oraz graficy cyfrowi.
Ten powlekany żywicą papier fotograficzny o gramaturze 260 g/m² i grubości ok. 0,25 mm jest bardzo zbliżony do prawdziwego papieru fotograficznego. Jest to idealny nośnik do sporządzania reprodukcji fotograficznych i grafik, które wymagają wydruków o doskonałej jakości i miękkiej, błyszczącej powierzchni. Nośnik ten nadaje się do laminowania. Wymiar: 16" x 30,5 m.
Ten powlekany żywicą papier fotograficzny o gramaturze 260 g/m² i grubości ok. 0,25 mm jest bardzo zbliżony do prawdziwego papieru fotograficznego. Jest to idealny nośnik do sporządzania reprodukcji fotograficznych i grafik, które wymagają wydruków o doskonałej jakości i miękkiej, błyszczącej powierzchni. Nośnik ten nadaje się do laminowania. Wymiar: 24" x 30,5 m.
Ten powlekany żywicą papier fotograficzny o gramaturze 260 g/m² i grubości ok. 0,25 mm jest bardzo zbliżony do prawdziwego papieru fotograficznego. Jest to idealny nośnik do sporządzania reprodukcji fotograficznych i grafik, które wymagają wydruków o doskonałej jakości i miękkiej, błyszczącej powierzchni. Nośnik ten nadaje się do laminowania. Wymiar: 44" x 30,5 m.
Matte Photo Paper MP-101. Matowy papier fotograficzny zapewnia wysokiej jakości zdjęcia, grafiki oraz tekst o matowym wykończeniu. Nadaje się także do bardziej kreatywnych zastosowań, takich jak np.: kartki okolicznościowe, materiały wystawowe lub druki akcydensowe.
Papier fotograficzny PermaJet Gloss 271 to doskonały, o wysokiej gramaturze 271g/m² papier gładki z wysokim połyskiem, w dotyku zbliżony do tradycyjnego papieru fotograficznego. Jest on zdecydowanie najbielszym papierem z połyskiem na rynku. Szybkoschnący, z powłoką żywiczną dodatkowo zabezpieczony mikroporowatą warstwą chroniącą przed promieniowaniem UV.
Wszystkie ceny zawierają koszty gospodarowania odpadami. Informacje przedstawione na niniejszej witrynie nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.