Jaki aparat do filmowania wybrać na początek? Część II – modele, które polecamy!

Justyna Miodońska • 16 lutego 2024 • 18 min

Planujesz zakup aparatu do filmowania? To świetnie! – bo tak się składa, że specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy kilka sprzętowych rekomendacji wraz z krótkim opisem ich możliwości, które powinny ułatwić Ci ostateczny wybór wymarzonego sprzętu. Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że rynek jest wręcz przepełniony wieloma fantastycznymi aparatami – żywimy jednak nadzieję, że to właśnie modele z naszego polecenia zrobią na Twoim planie filmowym naprawdę dobrą robotę! Zapraszamy do czytania! 

Jaki aparat do filmowania wybrać na początek? Część II – modele, które polecamy!

Bezlusterkowiec czy lustrzanka – co wybrać w 2024 roku?

Powiedzmy to sobie szczerze – czasy świetności systemów lustrzanych dobiegły już raczej definitywnego końca, a najnowsze odkrycia w dziedzinie fotograficznej technologii znajdują swoje zastosowanie przede wszystkim w aparatach bezlusterkowych, których obecne możliwości cyfrowej rejestracji w znaczącym stopniu przewyższają nawet najbardziej zaawansowane funkcje lustrzanek DSLR

Obydwa systemy różnią się między sobą pod wieloma względami, jednak to właśnie bezlusterkowcom chcielibyśmy poświęcić szczególną uwagę:

  • Bezlusterkowce są przede wszystkim pozbawione mechanizmu lustrzanego, a z tego powodu nie generują niepożądanych drgań aparatu podczas zapisu cyfrowych obrazów.

  • Znajdziemy w nich także mechaniczną stabilizację – zdecydowanie skuteczniejszą od rozwiązań elektronicznych wykorzystujących pracę algorytmów.

  • Współczesne bezlusterkowce są ponadto wyposażone w wysokiej jakości elektroniczne wizjery pokrywające 100 % kadru, które w odróżnieniu od wizjerów optycznych pozwalają na natychmiastowy podgląd danej ekspozycji – oznacza to, że zanim jeszcze naciśniesz spust migawki, będziesz mógł tu i teraz oraz bez żadnych opóźnień – zagwarantowanych wysoką częstotliwością odświeżania obrazu – zobaczyć efekt, który zarejestruje Twoja matryca.

  • Wizjery cyfrowe pozwalają także na coraz częstsze wykorzystanie różnego rodzaju funkcjonalności dostępnych w danym modelu bezlusterkowca – przykładowo w kontekście rejestracji filmowej podczas ostrzenia manualnego bardzo przydaje się opcja focus peaking, którą wizjer potrafi efektywnie wyświetlić w czasie rzeczywistym.

  • W bezlusterkowcach prawie całkowicie wyeliminowano problem Front i Back Focusu, czyli zjawiska, w którym system AF ustawia ostrość nieco przed lub za punktem AF, który wybraliśmy jako miejsce naszej ostrości docelowej.
     
  • Wydajność oraz szybkość współczesnych bezluster są również wspierane przez najnowocześniejsze procesory obrazu, dzięki którym możliwa jest m.in. rejestracja bardzo dużej liczby klatek na sekundę – nawet do 120 ujęć! 

  • Bezlusterkowce posiadają też niezwykle zaawansowane systemy automatycznego ostrzenia – nierzadko wspierane przez sztuczną inteligencję – oraz  liczne punkty AF pokrywające całość powierzchni matrycy.

  • Praktycznie z każdym miesiącem przybywa również coraz to nowszych oraz lepszych obiektywów – zarówno tych systemowych jak i od marek niezależnych, dopasowanych do aktualnych „bezlusterkowych" bagnetów różnych producentów.

    Warto w tym temacie dodać, że obiektywy docelowo przystosowane do pracy z lustrzankami będą kompatybilne z bezlustrami w momencie, gdy połączymy je za pomocą specjalnego adapteru – nie zadziała to jednak niestety w drugą stronę.

  • Obiektywy stworzone do pracy z bezlusterkowcami są też generalnie dużo lżejsze od szkieł dedykowanych lustrzankom, co w kontekście pracy filmowej jest zdecydowanie ich dużym atutem – znajdziemy oczywiście odstępstwo od tej reguły – nie mniej jednak ich zredukowany gabaryt na pewno będzie sprzyjać bardziej komfortowej pracy z całością filmowego setu. 

  • W bezlusterkowcach dużo łatwiej też wyczyścić matrycę – tak po prostu! I analogicznie – dużo łatwiej ją również wybrudzić ;) 
     

Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najbardziej topowych modeli aparatów bezlusterkowych, których filmowe funkcje idealnie wpisują się w potrzeby dzisiejszego użytkownika rozpoczynającego pracę z materiałami wideo w 2024 roku.

Jeśli chciałbyś natomiast przeczytać bardziej szczegółowo o poszczególnych cechach oraz niezbędnych funkcjonalnościach w kontekście filmowania bezlusterkowcem, to odsyłamy Cię do Części I naszego artykułu:

➡ Jaki aparat do filmowania wybrać na początek? Część I – najważniejsze cechy oraz funkcje sprzętowe

Pełne klatki (FF)

➡ Sony A7 IV

To doskonały aparat-hybryda, którego nie trzeba przedstawiać znawcom filmowo-fotograficznego rynku.

Model ten jest następcą kultowego bezlusterkowca A7 III, który kilka lat temu zapoczątkował falę sukcesów marki Sony – od tamtego momentu stała się ona rynkowym prekursorem w dziedzinie technologii AF, choć dużym nadużyciem z naszej strony byłoby jednoznaczne stwierdzenie, że ich obecne patenty nie mają sobie równych – po piętach nieustannie depcze im marka Canon, a i w przypadku innych producentów znalazłyby się przykłady dobrze zaprojektowanego systemu automatycznego ostrzenia.   

Co wyróżnia aparat A7 IV? Jest to przede wszystkim pierwszy model z serii α, który w połączeniu z systemowymi obiektywami skutecznie kompensuje efekt oddychania – tzw. focus breathing – a więc zapobiega zmianom pola widzenia danego obiektywu na wskutek manipulowania ostrością.

O ile w przypadku fotografowania efekt ten nie jest czymś uciążliwym, o tyle jednak podczas filmowej rejestracji focus breathing również zapisywany jest w trakcie trwania ujęcia, a tym samym może zaburzyć właściwą narrację oraz estetykę filmu – ten model nie będzie jednak generował podobnych problemów. 

Co ciekawe, w kontekście specyfikacji technicznej tego aparatu – a więc jego klatkażu, dostępnych kodeków i rozdzielczości – znajdziemy w nim prawie tak samo zaawansowane opcje jak w modelu Sony A7S III – bezlusterkowcu z profesjonalnej linii filmowej Sony S, droższym jednak o przeszło 8 tysięcy złotych!

A7 IV nie zapisze co prawda aż 100 kl./s w rozdzielczości 4k oraz 200 kl./w w Full HD, a także nie nagra 12-bitowych ProRes RAW jak model A7S III, jednak mimo wszystko posiada imponujące możliwości rejestracji cyfrowej – jest w stanie filmować z prędkością do 60 kl./s w rozdzielczości 4K oraz maksymalnie do 120 kl./s w jakości Full HD!

Trzeba także wspomnieć o tym, że filmując tym modelem – maksymalnie do 30 kl./s – użytkownik ma dostęp do oversamplingu z rozdzielczości 7K, która jest skalowana do bogatego w szczegóły obrazu w jakości 4K! 

O Sony A7 IV napisaliśmy szerzej tutaj:

➡ Sony A7 IV – wszechstronny, profesjonalny i niezawodny!

Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 33 Mpix
  • rozpiętość tonalna – 15 EV
  • profile logarytmiczne – S-Cinetone, S-Log3 oraz S-Log2
  • zakres czułości ISO – 100-51200 / 50-204800 (rozszerzone)
  • głębia bitowa nagrywania – 10-bit
  • punkty AF – 759 (detekcja fazy),  713 (detekcja kontrastu)
  • stabilizacja – 5 EV (Steady Shot)
  • cena w dniu publikacji artykułu – 12985 zł

 
A tutaj znajdziesz filmową recenzję na kanale YouTube:

Canon R6 Mark II

Naszą kolejną propozycją jest następca kultowej R6, czyli model R6 Mark II, który wyposażono w szereg udogodnień pod kątem filmowych użytkowników.

Aparat ten może pochwalić się 24-megapikselową matrycą 6K oraz możliwością wewnętrznego zapisu filmowego w rozdzielczości 4K do 60 kl./s – z opcją nadpróbkowania sygnału wyjściowego 6K z całej powierzchni matrycy – lub w jakości Full HD do 120 kl./s. To jednak nie wszystko – dzięki temu modelowi można także wypuścić na zewnętrzny rekorder 10-bitowy plik ProRes RAW w jakości 6K oraz 12-bitowy ProRes RAW 3.7K (z cropem), które doskonale nadadzą się do zaawansowanej obróbki postprodukcyjnej!

R6 Mark II dysponuje ponadto:

  • narzędziem false color, dzięki któremu filmowcy z dużo większą precyzją mogą kontrolować poprawne naświetlenie sceny
  • funkcją pre-recording pozwalającą na zapis materiałów z kilkusekundowym wyprzedzeniem (maksymalnie 5 sekund przed) – jeszcze przed wciśnięciem przycisku REC!
  • efektywną kompensacją focus breathingu przy użyciu obiektywów z bagnetem RF
  • niezwykle wydajnym i precyzyjnym systemem AF z funkcją uczenia głębokiego (AI) oraz zaawansowaną detekcją oka! 
  • wielofunkcyjną gorącą stopką z możliwością podłączenia adapterów XLR oraz wysokojakościowych mikrofonów 
  • opcją Aspect Marker, czyli dopasowaniem wyświetlania proporcji ekranu (kaszety)


Wiadomo, że zapis wysokojakościowych plików zwykle powoduje bardzo szybkie przegrzanie się korpusu aparatu. Canon jednak zadbał o to, żeby ta kwestia nie ograniczała filmowców w twórczym procesie – producent gwarantuje aż 40 minut ciągłego nagrywania w jakości 4K przy wyborze dużych klatkaży oraz aż 6 godzin płynnego zapisu do 30 kl./s! Jak już pewnie się domyślasz ograniczenia czasowe pod kątem wideo rejestracji również zostały zniesione!  

Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 24 Mpix
  • rozpiętość tonalna (EV) – 10 EV
  • profile logarytmiczne – C-log 3
  • zakres czułości ISO – 100–102400/50–204801 (rozszerzone)
  • głębia bitowa nagrywania – 10-bit, 12-bit
  • punkty AF – 1053
  • stabilizacja – 5 EV (do 8 EV z obiektywami RF)
  • cena w dniu publikacji artykułu: 11497 zł

➡ Lumix S5 II

Jest to pierwszy pełnoklatkowy Lumix z zaimplementowanym systemem automatycznego ostrzenia wzbogaconego o detekcję fazy, którego szybkość oraz skuteczność pracy porównaliśmy już jakiś czas temu w naszej osobnej recenzji w odniesieniu do mistrzowskiego AF Sony A7 IV.

Nie trudno się domyślić, że hybrydowy AF aparatu S5 II nie jest oczywiście w stanie dorównać inteligentnemu ostrzeniu korpusu Sony, którego kluczowe algorytmy japońska firma nieustannie udoskonala już od kilku dobrych lat. Jednakże Lumixowy AF również posiada wsparcie ze strony AI – m.in. technologię głębokiego uczenia (SI) – a co za tym idzie: możliwość ciągłego udoskonalania procesu automatycznego ostrzenia wraz z pracą użytkownika!

AF z detekcją fazy w kontekście realizacji materiałów filmowych jest, rzecz jasna, bardzo przydatne, a w przypadku Lumixa możesz liczyć zarówno na satysfakcjonujące wsparcie systemu AF – naszym zdaniem bardzo przyzwoite – oraz przede wszystkim na fenomenalną stabilizację obrazu, która już od wielu lat stanowi firmową wizytówkę tej marki na rynku.

Firma Panasonic oraz jej seria G zyskała uznanie wśród konsumentów również z powodu swoich imponujących możliwości kodowania obrazu filmowego, wyboru jego przepływności oraz rozdzielczości zapisu – i to właśnie z tego powodu model S5 II będzie idealnym rozwiązaniem zarówno dla osób chcących tworzyć dobrej jakości materiały internetowe, jak i te o znacznie lepszej jakości, przystosowane do wyświetlania na dużych ekranach kin! 

Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 24,2 Mpix
  • rozpiętość tonalna (EV) – 14 EV
  • profile logarytmiczne – V-log
  • zakres czułości IO – 100-51200/ 50-204800 (rozszerzone)
  • głębia bitowa nagrywania – 10-bit
  • punkty AF – 779
  • stabilizacja – 6,5 EV (tryb Dual I.S. 2)
  • cena w dniu publikacji artykułu: 8749 zł


Filmowa recenzja tego modelu na naszym kanale YouTube:

Kolejny materiał filmowy jest natomiast poświęcony drugiemu wariantowi tego modelu, czyli Lumixowi S5II X, który m.in. posiada dodatkowy dostęp do kodeków Apple ProRes oraz umożliwia zapis wysokojakościowych materiałów RAW na zewnętrznych rekorderach, takich jak ATOMOS NINJA V+ lub Shogun CONNECT HDR

Aparaty APS-C

➡ Sony ZV-E10

Jest to model, który w kategorii aparatów „ze średniej półki" ma zdecydowanie najlepszy stosunek jakości do ceny. Warto więc rozpocząć z nim przygodę tworzenia filmowego contentu, gdy jednocześnie zależy Ci na wysokiej jakości rejestrowanego obrazu oraz na umiarkowanym nadszarpnięciu budżetu. 

Co dokładnie potrafi ten model?

  • rejestruje filmy 4K nadpróbkowane z jakości 6K o maksymalnej prędkości 30 kl./s
  • nagrywa też ujęcia z prędkością 120 kl./s w rozdzielczości Full HD
  • zapisuje pliki Proxy (1280 × 720)
  • może nagrywać 80-125 minut ciągiem – o ile pozwoli na to akumulator oraz pojemność karty pamięci
  • dzięki systemowi AF Real Time-Eye bardzo skutecznie śledzi oko filmowanej osoby w czasie bieżącego zapisu wideo
  • posiada ekran dotykowy, który przyspiesza wybór niezbędnych ustawień
  • doskonale nagrywa dźwięk za pomocą wbudowanego mikrofonu kierunkowego z 3 kapsułami
  • ma ciekawe funkcje pozwalające zarządzać głębią ostrości – za pomocą szybkiego wyboru „rozmycia” lub „przejrzystości” pozwala na natychmiastowe uzyskanie dużej głębi lub plastycznego bokehu w kadrze
  • dzięki mocowaniu Sony-E można połączyć go z ponad 60 systemowymi obiektywami!
  • filmuje w pionie
  • może być użyty do przeprowadzenia transmisji online na żywo
  • ma dostęp do aplikacji, dzięki którym nagrane materiały mogą być natychmiast zmontowane w telefonie, a następnie opublikowane w sieci


Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – ok. 25 Mpix
  • rozpiętość tonalna (EV) – 13.8 EV
  • profile logarytmiczne – S-Log2, S-Log3, HLG, HLG1-3
  • zakres czułości ISO – 100-32000
  • głębia bitowa nagrywania – 8-bit
  • punkty AF – 425
  • stabilizacja – elektroniczna 
  • cena w dniu publikacji artykułu – 3299 zł

 
➡ Canon EOS R7

Naszą kolejną propozycją od marki Canon jest niepełnoklatkowy bezlusterkowiec EOS R7, który oferuje bardzo szeroką gamę form kompresji plików oraz zapis zróżnicowanych prędkości filmowych klatkaży.

Fani efektu slowmotion nie będą zawiedzeni, ponieważ ten konkretny model umożliwia rejestrację jakości 4K UHD do 60 kl./s oraz 120 kl./s w rozdzielczości Full HD. Co więcej, w momencie wyboru jakości 4K UHD Fine (maksymalnie do 30 kl./s) użytkownik ma także szansę uzyskać obraz o doskonałej detaliczności, a wszystko dzięki downsamplingowi z rozdzielczości 7K, który ma miejsce się właśnie w tym konkretnym trybie.

W jakości 4K UHD (do 60 kl./s) można również nagrywać w trybie wykorzystującym wycinek z powierzchni matrycy – ograniczonego do 55% obszaru sensora aparatu w poziomie – który zwiększa zasięg współpracującego z korpusem obiektywu. 

Co jeszcze wyróżnia ten konkretny model?

  • zniesiono w nim ograniczenia czasowe – można więc z pełną swobodą nagrywać materiały przekraczające 30 minut! 
  • dostęp do „płaskiego” profilu logarytmicznego Canon Log 3, który gwarantuje wykorzystanie maksymalnej rozpiętości tonalnej matrycy oraz efektywny colorgrading
  • umożliwia on pionową rejestrację wideo oraz bezpośrednią transmisję strumieniową na żywo do serwisu YouTube – jest więc narzędziem idealnym dla vlogerów oraz twórców internetowych! 

Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 32.5 Mpix
  • rozpiętość tonalna (EV) – około 14 EV
  • profile logarytmiczne – C-log 3
  • zakres czułości ISO – 100–32000, 51200 (rozszerzone)
  • głębia bitowa nagrywania – 8-bit10-bit
  • punkty AF – 4823 w przypadku filmów
  • stabilizacja – do 7 EV (IBIS) 
  • cena w dniu publikacji artykułu – 6649 zł

 
➡ Canon EOS R50

Kolejny Canon i kolejna mocna rekomendacja, jednak tym razem z naciskiem na potrzeby tworów filmowych działających w przestrzeni mediów społecznościowych. Model R50 jest urządzeniem, które doskonale sprawdzi się w szybkiej realizacji komercyjnych materiałów umieszczanych na różnych internetowych portalach, a także do tworzenia transmisji wideo na żywo!

Cechy i funkcjonalności:

  • ten lekki i kompaktowy bezlusterkowiec jest w stanie zapisać jakość 4K UHD nadpróbkowaną z rozdzielczości 6K z maksymalnym klatkażem do 30 kl./s z godzinnym limitem nagrywania!
  • umożliwia on także nagrywanie do 120 kl./s w rozdzielczości Full HD
  • aparat współpracuje z profesjonalnymi obiektywami z bagnetem RF
  • system automatycznego ostrzenia Dual Pixel CMOS Auto Focus II efektywnie śledzi ludzi, zwierzęta oraz pojazdy poruszające się w obrębie kadru
  • model ten umożliwia też pionowe nagrywanie filmów
  • ma ponadto dostęp do aplikacji Canon Connect, za pośrednictwem której można natychmiast udostępniać materiały wideo oraz zdalnie sterować aparatem

 

Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 24.2 Mpix
  • rozpiętość tonalna (EV) – około 9 EV
  • profile logarytmiczne – brak
  • zakres czułości ISO – 100–12 800, 16 000–25 600 (rozszerzone)
  • głębia bitowa nagrywania – 8-bit, 10-bit
  • punkty AF – 3713 w przypadku filmów
  • stabilizacja – tylko cyfrowa, z dołączonym obiektywem
  • cena w dniu publikacji artykułu – 2999 zł


Micro 4/3 i kompakty

➡ Lumix GH6

Swego czasu był to jeden z najbardziej rozchwytywanych modeli z matrycą Micro 4/3 przeznaczony stricte do filmowania i zasadniczo nadal w swoim segmencie nie ma sobie równych.

Jest on niewątpliwie małym filmowym kombajnem, który w naszym całościowym zestawieniu wygrywa z każdym innym korpusem pod względem możliwości wyboru formatu zapisu filmowych plików, ich kompresji, przepływności (bitrate) oraz liczby klatek na sekundę – niekończąca się lista wariacji wideo w jego specyfikacji naprawdę robi wrażenie.

W wewnętrznym trybie filmowania aparat ten może zapisać 10-bitowy obraz (4:2:0) w rozdzielczości 5,7 K w 60 lub 50 kl./s w formacie Apple ProRes oraz 10-bitowe pliki (4:2:2) w 100 i 120 kl./s w rozdzielczości 4K, a także nagrania 8-bitowe (4:2:0) w 300 kl./s w jakości FullHD.

Jakby tego było mało, aparat ten może także wypuścić sygnał HDMI i zapisać go na zewnętrznym rekorderze w postaci 12-bitowych plików Apple ProRes RAW!

W przypadku tego modelu należy też wspomnieć o naprawdę wybitnej stabilizacji obrazu wspartej przez 5-osiowy czujnik żyroskopowy, która w absolutnie mistrzowski sposób redukuje każdy rodzaj drgań w obrazie i pozwala w pełni skupić się na twórczym procesie nagrywania. 

Model ten dysponuje również płaskim profilem kolorystycznym V-log, który pozwala na rejestrację pełen tonalności oraz dynamiki swojego sensora, a w połączeniu ze specjalnym adapterem mikrofonu XLR umożliwia również rejestrację wysokojakościowego 24-bitowego sygnału 96 kHz!

Pełną recenzję Lumixa GH6 znajdziesz na naszym blogu:

➡ Lumix GH6 – aparat stworzony do filmowania

Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 25,2 Mpix
  • rozpiętość tonalna (EV) – 13 EV
  • profile logarytmiczne – V-log, HLG
  • zakres czułości ISO – 100-25600
  • głębia bitowa nagrywania – 10-bit
  • punkty AF – 315 
  • stabilizacja – 5-osiowa7,5 EV
  • cena w dniu publikacji artykułu – 8799 zł

 
Filmowa recenzja Wojciecha Maciaszka z adNET Studio na naszym kanale YouTube:

➡ OM System TG-7

Przechodzimy do kategorii sprzętów z najmniejszymi wymiarami matryc światłoczułych, czyli do aparatów kompaktowych, które potrafią pozytywnie zaskoczyć swoimi możliwościami zamkniętymi w niewielkich korpusach. 

Pierwszą naszą propozycją jest model marki OM SYSTEM czyli aparat TG-7 – niezastąpiony kompan w podróży, któremu niestraszne są żadne warunki pogodowe, upadki z wysokości czy nawet przypadkowe zgniecenie siłą 100 kg! To naprawdę wyjątkowy korpus, który sprosta najbardziej ekstremalnym pomysłom filmowym realizowanych w plenerze – do tego przede wszystkim został stworzony. 

Specyfikacja TG-7 w kontekście filmowym:

  • rejestruje materiał w rozdzielczości 4k 25/30 kl./s oraz w Full HD do 120 kl./s
  • ma opcję nagrywania wertykalnego – przystosowaną na potrzeby współczesnych twórców działających w mediach społecznościowych
  • w specjalnym trybie interwału TG-7 wykonuje serię zdjęć w technice Time Lapse, które później zamienia na film w jakości 4K
  • model ten dysponuje 9-soczewkowym obiektywem o zakresie ogniskowych 4.5-18 mm – jest ekwiwalent ogniskowych 25-100mm dla pełnej klatki – ze zmiennym światłem f/2 – f/4.9


Tu znajdziesz pełną recenzję korpusu od OM SYSTEM:

➡ OM System TG-7 – aparat nie do zdarcia!

Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 12 Mpix
  • format zapisu filmu – MOV (MPEG-4AVC lub H.264)
  • profile logarytmiczne – brak
  • zakres czułości ISO – 100-12800
  • stabilizacja – elektroniczna
  • cena w dniu publikacji artykułu – 2469 zł

 
Jak sprawdza się OM SYSTEM TG-7 w praktyce? Zobacz nasz film!

Panasonic Lumix TZ 200D

Przyszedł czas na naszą ostatnią propozycję – kolejny model marki Panasonic Lumix oraz ich kompaktowy TZ 200D wyposażony w obiektyw Leica zamontowany na stale do korpusu.

Ten lekki i podręczny aparat niewątpliwie przypadnie do gustu wszystkim podróżującym – jego niewielkie gabaryty absolutnie nie ograniczają jego wspaniałej funkcjonalności, która umożliwia realizację wysokojakościowych materiałów audiowizualnych z różnych zakątków świata!

Funkcje filmowe:

  • model ten rejestruje materiały w jakości 4K – 3840 x 2160, z szybkością do 30 kl./s – oraz w jakości Full HD  –1920 x 1080, z szybkością do 60 kl./s
  • ma także możliwość nagrywania filmów do odtwarzania w zwolnionym tempie w rozdzielczości Full HD z prędkością 120 kl./s
  • umożliwia on pełną kontrolę nad parametrami ekspozycji – ISO, przysłoną oraz czasem naświetlania
  • jest  wyposażony w obiektyw Leica DC – f/3.3  dla szerokiego kąta oraz f/6.4 dla najdłuższych ogniskowych
  • przedział ogniskowych 8.8-132 mm odpowiada ogniskowym 24-360 mm w odniesieniu do pełnej klatki (35mm) i determinuje 15-krotne przybliżenie optyczne!

 Najważniejsze cechy:

  • rozdzielczość matrycy – 20,1 Mpix
  • rozpiętość tonalna (EV) – 12.2 EV
  • zakres czułości ISO – 125-12800, 80-25600 (rozszerzone)
  • format zapisu – AVCHD, MP4
  • stabilizacja – 5-osiowa HYBRID O.I.S.+
  • cena w dniu publikacji artykułu – 3145 zł

 
Sprawdź nasze inne teksty w kategorii Sprzęt:

➡ Sony α9 III. Redefinicja jakości na skalę globalną!

➡ Gimbale do zadań specjalnych – modele z dużym udźwigiem!

Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z – zmiennoogniskowa rewolucja!