Jak kontrolować ekspozycję podczas filmowania? Omawiamy przydatne narzędzia!

Justyna Miodońska • 4 grudnia 2023 • 5 min

Zajmujesz się wideofilmowaniem i poszukujesz innych sposobów na kontrolę ekspozycji poza klasycznymi wskazaniami histogramu oraz podpowiedzi wbudowanego światłomierza? Jeśli tak, to dobrze trafiłeś! Tak się składa, że współczesne urządzenia zapisujące obrazy cyfrowe są wyposażone w wiele przydatnych narzędzi, które ułatwiają nadzór oświetlenia na planie filmowym. Przeczytaj nasz tekst o rożnych elektronicznych metodach zarządzania ekspozycją i dowiedz się, która z nich jest najlepszą opcją dla Ciebie!

Jak kontrolować ekspozycję podczas filmowania? Omawiamy przydatne narzędzia!

Zebra

Pierwszym oraz najbardziej powszechnym narzędziem służącym do „diagnozy” poprawnej ekspozycji podczas filmowania jest zebra. Znajdziemy ją oczywiście w profesjonalnych kamerach filmowych, a także coraz częściej w aparatach cyfrowych ze średniej półki cenowej. 

Jakie są podstawowe funkcje tego narzędzia?

Zebra może ostrzec operatora przed domniemanym prześwietleniem sceny poprzez nałożenie ukośnych pasów na obszary przekraczające ustalony próg jasności – trzeba jednak podkreślić, że zebra sama w sobie nigdy nie mierzy ekspozycji, lecz stanowi rodzaj wskaźnika informującego o poziomie jasności danego punktu tonalnego w obrazie.

Zebra wskazująca kompletne prześwietlenie w strefie świateł – źródło Sony

Jednostką określającą wartość zebry w % jest tak zwana skala IRE (Instytut Inżynierów Radiowych) mierząca – w dużym uproszczeniu – poziom luminancji (jasności) sygnału wideo. Procentową wartość IRE zebry można dowolnie przekształcać w menu urządzenia filmującego.

Przykładowo – ustawiając IRE na 100 % – pasy zebry pojawią się wszędzie tam, gdzie dojdzie do nadmiernej ekspozycji danego obszaru, a dzięki temu zyskasz szansę na korektę swoich ustawień ekspozycji, tak aby nie utracić informacji w pikselach w sferze ekstremalnie jasnych świateł. 

W innej sytuacji – gdy wyznacznikiem ekspozycji jest ludzka twarz (skin tone) – i zależy Ci na odpowiednim naświetleniu skóry, warto ustawić wartość IRE na 70-80 %. Wówczas pojawienie się pasów zebry na czole, nosie oraz policzkach modela będzie potwierdzeniem o ich prawidłowym naświetleniu w odniesieniu do światła kluczowego zastosowanego na planie. Należy także podkreślić, że prawidłowo dobrane wartości IRE są uzależnione od rodzaju profilu, w którym aktualnie pracuje dana kamera.

Więcej na temat ustawień krzywej gamma (profilu) oraz jej udziału w korekcji jasności przeczytasz w naszym osobnym artykule:

➡ Krzywe LOG oraz ich wpływ na dynamikę tonalną obrazu filmowego

False Color 

Drugim narzędziem, z którego warto skorzystać w czasie ustawiania prawidłowego naświetlenia danej sceny jest opcja „fałszywego koloru” przedstawiająca luminancję jej poszczególnych składowych (tonów) za pomocą kolorów.

Przy tej metodzie trzeba pilnować zarówno dolnej jak i górnej granicy ekspozycji, tak aby na zapisywanym ujęciu nie pojawiły się czerwienie oraz odcienie fuksji – w przeciwnym razie można utracić wszystkie detale w strefie najjaśniejszych oraz najciemniejszych partii obrazu.

Zastosowanie false color w praktyce – luminancja sceny przedstawiona w odwzorowaniu kolorystycznym – źródło Atomos

Interpretacja kolorów:

  • Czerwony – prześwietlenie

    Kolory w odcieniach czerwieni zazwyczaj reprezentują obszary obrazu, które są zbyt jasne, czyli prześwietlone. W takiej sytuacji poprawa parametrów ekspozycji jest kluczowa, aby zachować szczegóły w najjaśniejszych obszarach kadru.

  • Żółty –  jasności nie budzące sprzeciwu

    Obszary oznaczone tym kolorem mają wysoki poziom jasności, ale znajdują się w akceptowalnych granicach poprawnej ekspozycji.

  • Zielony – prawidłowa ekspozycja

    Zielony kolor zazwyczaj oznacza obszary o prawidłowej ekspozycji – gdzie detale są zachowane, barwy sceny odwzorowane zgodnie z zamierzeniem, a luminancja zrównoważona.

  • Niebieski – niedoświetlenie

    Kolory w odcieniach niebieskiego reprezentują obszary, które są zbyt ciemne – czyli potencjalnie niedoświetlone – i mogą wymagać zmian ustawień ekspozycji. 

  • Fioletowy – utrata detali w czerniach

    Obszary kadru znajdujące się w fioletowej strefie są kompletnie stratne w jakiekolwiek szczegóły obrazu i wymagają obowiązkowej korekty ekspozycji.

Opis znaczenia poszczególnych kolorów w kontekście metody false color

Niestety nie wszystkie kamery oraz aparaty mają dostęp do narzędzia false color – wtedy jednak operatorzy mogą polegać na zewnętrznych monitorach lub rekorderach, które wspierają tę funkcję – na przykład na modelu Atomos Ninja V+ 8K lub Blackmagic Design Video Assist 5.

Waveform, czyli monitor kształtu fali

Ostatnim narzędziem w naszym zestawieniu jest waveform – nazywany również oscyloskopem – który także dostarcza graficznej reprezentacji luminancji obrazu, jednakże w formie wykresu falowego.

Jego oś pozioma reprezentuje szerokość kadru oraz zawarte w nim poszczególne obszary tonalne, natomiast oś pionowa odzwierciedla zakres jasności od 0 do 100% w skali IRE. Dzięki waveform operatorzy kamer wiedzą dokładnie, które obszary kadru odpowiadają konkretnym poziomom jasności.

Oto elementy charakterystyczne, które można zobaczyć na wykresie waveform:

  • oś pozioma – reprezentuje dokładnie szerokość kadru rejestrowanego przez operatora. Punkty na tej osi odpowiadają konkretnym pikselom obrazu – lewa strona koresponduje z lewą częścią kadru, a prawa analogicznie z jej częścią prawą

  • oś pionowa – odzwierciedla dokładny zakres jasności od 0 % do 100% IRE. Wartości te są skorelowane z poziomami szarości, gdzie 0% oznacza totalną czerń, a 100% biel

  • krzywa falowa – wizualizuje jasność obrazu wzdłuż osi poziomej w sposób graficzny. Im wyższa jest krzywa na wykresie, tym „jaśniejsze" są piksele w danym obszarze kadru, a im jest ona niższa, tym piksele są „ciemniejsze"

  • linie referencyjne – niektóre wykresy waveform zawierają linie pomagające w orientacji – np. linia z przypisaną wartością 50% może oznaczać średnią jasność dla danego obszaru obrazu w skali IRE

  • kolory na wykresie – niektóre krzywe falowe mogą mieć także określony kolor, a przez to reprezentować poszczególne składowe kolorystyczne, co pozwala na analizę jasności w danych kanałach – takich jak czerwony, zielony i niebieski (RGB)

Przykład falowego rozkładu luminancji sceny – źródło Blackmagic

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że zarówno zebra jak i false color – w kontekście przebiegu realizacji ujęcia – mogą być dla niektórych „niewygodne" z tego względu, iż nakładają się na całość kadru w trakcie filmowego zapisu i zwyczajnie przeszkadzają w jego dokładnej kontroli – nie będą więc dobrą opcją dla wszystkich.

Dużo wygodniejszym rozwiązaniem – biorąc pod uwagę komfort operatora – jest waveform, który w większości przypadków można zminimalizować do niewielkiego „okna" umieszczonego na krawędzi ekranu kamery lub zewnętrznego monitora. 

Interesują Cię filmowe zagadnienia? Sprawdź zatem nasze inne teksty z działu Filmowego ABC:

➡ Próbkowanie chrominancji, czyli kilka słów o kompresji kolorów

➡ Co to jest bitrate i jak wpływa na jakość Twojego wideo?

➡ Anamorfoza – rys historyczny oraz wstęp do specyfikacji obiektywów