Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z – zmiennoogniskowa rewolucja!

Justyna Miodońska • 7 listopada 2023 • 7 min

Czy pojedynczy zoom może skutecznie zastąpić dotychczasową kolekcję obiektywów, którą przez lata zgromadziłeś na swojej półce? Jeszcze do niedawna absolutnie zaprzeczylibyśmy takiej hipotezie. Dziś jednak nasze przekonania w tej kwestii są zgoła odmienne – a wszystko za sprawą świeżej premiery obiektywu RF 24-105 f/2.8 marki Canon, która aktualnie zdaje się całkowicie przeorganizowywać nasz sposób myślenia o tym, czym tak naprawdę powinien być wszechstronny obiektyw. Jesteś ciekawy co tym razem wyszło spod rąk światowego giganta w dziedzinie fotografii? Gwarantujemy, że będziesz równie mocno zachwycony (i skonsternowany!) jak my! 

Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z – zmiennoogniskowa rewolucja!

Hybryda na miarę współczesności

Nie ulega wątpliwości, że zapotrzebowanie na wielofunkcyjny sprzęt filmowo-fotograficzny jest stale utrzymującym się trendem na rynku technologicznym. Niegdyś jednak „produkty 2w1" przywodziły na myśl urządzenia, które nie do końca można było postrzegać w ramach kategorii sprzętów w pełni profesjonalnych. Z jakiego powodu? Ponieważ zwykle umożliwiały one osiągnięcie danego efektu kosztem braku innych funkcjonalności.

Na tego rodzaju „kompromis" nie zgodzili się jednak inżynierowie Canona, którzy jako pierwsi na świecie, przy wsparciu najnowocześniejszych rozwiązań z dziedziny elektroniki oraz optyki, stworzyli obiektyw-hybrydę o absolutnie kompletnym oraz niczym nieograniczonym spektrum sprzętowych możliwości – model RF 24-105 mm ze stałym światłem f/2.8 dla całego zakresu ogniskowych! 

Canon  RF 24-105 mm f/2.8 z dołączonym adapterem Power Zoom PZ-E2

Z technologicznego punktu widzenia ten zmiennoogniskowy obiektyw wyznacza kompletnie nowe standardy w grupie szkieł o hybrydowym charakterze. Canon RF 24-105 mm f/2.8 jest świetnym rozwiązaniem zarówno dla fotografów jak i twórców audiowizualnych, którzy cenią sobie najwyższą jakość obrazu, a także – a raczej przede wszystkim! – nieograniczony dostęp do stałej światłosiły. To właśnie z jej powodu mówimy o prawdziwej rynkowej rewolucji, ponieważ jak dotąd żadnej innej firmie nie udało się stworzyć obiektywu o tak wspaniałej jasności w tym konkretnym zakresie ogniskowych.

Czyżbyśmy nieuchronnie zbliżali się do momentu, w którym będziemy mogli postawić znak równości między jakością optyczną szkieł zmiennoogniskowych oraz tą oferowaną przez stałki? Dzięki takim markom jak Canon wizja ta staje się coraz bardziej prawdopodobna! 

Specyfikacja techniczna

Jak już zdążyliśmy wspomnieć, model RF 24-105 mm wyróżnia przede wszystkim stała jasność obiektywu rzędu f/2.8. Jednak czy w dobie tak ogromnej dostępności do super czułych sprzętów foto & video – których dynamiczne sensory znakomicie rekompensują braki w świetle – ekscytowanie się tak małą wartością przysłony ma jeszcze sens? Oczywiście, że TAK!

Na rynku znajdziemy obecnie bardzo dużo wariantów obiektywów w typie zoom ze stałym światłem f/4 – oczywiście do większości zastosowań filmowo-fotograficznych taka wartość przysłony zupełnie wystarczy. Warto jednak pamiętać, że dysponując światłosiłą f/2.8 jasność ekspozycji wzrasta aż dwukrotnie! w porównaniu do wartości f/4. W praktyce oznacza to, że będziemy mieć szansę wykorzystać aż dwa razy więcej światła w warunkach, w których przyjdzie nam w przyszłości pracować – a model RF 24-105 mm nie powinien zawieść nas w nawet najbardziej zredukowanych w światło okolicznościach.

Możliwość skorzystania z tak małej wartości przysłony przekłada się również na osiągniętą przez użytkownika jakość cyfrowej reprodukcji – dzięki jasności f/2.8 potrzeba elektronicznego wzmacniania czułości matrycy w sytuacjach, gdy deficyt światła daje się mocno we znaki, jest zdecydowanie rzadsza!

 Fotografia wykonana przy użyciu szkła Canon RF 24-105 mm f/2.8

Co więcej, tak wspaniała jasność obiektywu wpływa także na jego możliwości kształtowania wyjątkowo plastycznej oraz małej głębi ostrości, której walory wizualne są często niedoścignionym celem wielu cyfrowych twórców – i w tym aspekcie wartość f/2.8 również wygrywa z przysłoną f/4.

W temacie głębi ostrości warto także podkreślić, że na ukształtowanie się nieostrości w polu widzenia obiektywu Canon RF 24-105 mm – a więc na kształt generowanego przez niego okrągłego oraz miękkiego bokehu – wpływa jego 11-listkowa przysłona.

Przekrój elementów optycznych – źródło

Wewnętrzna konstrukcja obiektywu Canon RF 24-105 mm f/2.8 składa się aż z dwudziestu trzech elementów uporządkowanych w osiemnastu grupach. Poniżej przedstawiamy najważniejsze komponenty:

  • 4 elementy UD  korygują aberrację chromatyczną obiektywu

  • 3 soczewki asferyczne – w tym 2 sztuki elementów GMo – korygują aberrację sferyczną

  • powłoki ASC oraz  Super Spectra niwelują efekt „zjawy" oraz flary obiektywu

  • powłoka fluorowa chroni przednią część obiektywu przez zanieczyszczeniami

Z kolei zewnętrzna część tubusu została wyposażona w dwa pełni programowalne przyciski funkcyjne oraz w całkowicie niezależny pierścień regulacji przysłony z trybem automatycznej blokady (IRIS).

Obecność tego ostatniego udogodnienia jest nie lada gratką dla filmowców, dla których dynamicznie zmieniające się warunki ekspozycyjne stanowią ogromne wyzwanie realizacyjne – szczególnie w trakcie kręcenia longshotów, podczas których musi nastąpić nagła zmiana ekspozycji np. ze słonecznego pleneru do ciemnego wnętrza, co jak wiadomo, jest zmianą dosyć gwałtowną. 32-skokowy pierścień pozwala jednak na bardzo sprawne oraz efektywne zarządzanie parametrem przysłony podczas filmowania – płynnie i bezgłośnie. 
 

Canon RF 24-105 mm f/2.8 – najważniejsze cechy

  • kompatybilność z matrycą – Canon RF pełna klatka
  • minimalna odległość ostrzenia – 0,45 m (4 mm),
    0,45 m (105 mm)
  • minimalna wartość przysłony – f/2.8
  • maksymalna wartość przysłony – f/22
  • wymiary – 88,5 × 199 mm
  • waga – 1430 g
  • mechanizm AF – Dual Nano USM
  • średnica filtra – 82 mm
  • stabilizacja – IBIS × OIS
  • cena w dniu publikacji artykułu – około 16929 zł
  • aktualna cena w sklepie Foto-Plus

Filmowe innowacje

Manualny pierścień regulacji parametru przysłony nie jest jedyną filmową cechą tego hybrydowego zooma. Charakteryzuje go także parafokalność – czyli zdolność do zachowania ostrości w konkretnym punkcie kadru bez względu na zmianę ogniskowej w trakcie wykonywanego ujęcia

W opisywanym przez nas modelu Canona elektroniczne ustawianie ostrości parafokalnej możliwe jest dzięki obecności silnika Dual Nani USM – to także dzięki niemu w trakcie regulacji płaszczyzny ostrości obiektywu skutecznie redukowany jest efekt zmiany kąta jego widzenia  czyli tak zwany focus breathing.

Do obiektywu można także opcjonalnie dołączyć specjalny adapter Power Zoom – modele PZ-E2 lub PZ-E2B – dzięki któremu jeszcze precyzyjniej będziesz w stanie zarządzać zakresem swojego zooma, a także jego szybkością – manualnie oraz zdalnie! 

Adapter Canon Power Zoom PZ-E2

Mocnym punktem Canona RF 24-105 mm ze światłem f/2.8 jest także jego bardzo cichy autofocus. Jest on oczywiście kluczowy podczas realizacji form audiowizualnych, ale będzie on także niezastąpiony w tzw. trybie „fotograficznego incognito”. Podczas wykonywania zróżnicowanych projektów reportażowych, dokumentalnych czy też ślubnych praca fotografa wymaga bycia zarówno niezauważonym jak i bezgłośnym – a jak wiadomo niezbyt cichy mechanizm systemu AF potrafi skutecznie „spłoszyć” cel naszych fotograficznych zmagań. Na szczęście jednak w przypadku tego modelu nie musisz martwić się tą kwestią!

Całość tej fantastycznej konstrukcji dopełnia system łączonej stabilizacji IBIS × OIS – optycznej oraz tej sprzężonej ze zintegrowanym korpusem aparatu – o mocy aż do 8  stopni EV. 

Zobacz co na temat obiektywu RF 24-105 mm f/2.8 ma do powiedzenia amerykańska fotografka modowa Linsay Adler – członkini prestiżowego programu Canona „Explorers of Light”. 

Podsumowując – niezależnie od tego, jakiego rodzaju dziedziną fotografii lub filmu się zajmujesz – czy działasz w plenerze z szerokimi kątami, czy też studyjnie przy portrecie – decyzja o współpracy z obiektywem RF 24-105 mm f/2.8 może okazać się kompletnym gamechangerem w Twojej twórczościi! To szkło absolutnie w niczym Cię nie ograniczy, a nawet pozwoli Ci na więcej, niż mógłbyś przypuszczać – przejść na absolutnie mistrzowski poziom realizacji filmowo-fotograficznych projektów! 

Bądź zawsze na bieżąco z nowościami sprzętowymi – zapisz się do newslettera naszego bloga! 

➡ LEDowe lampy firmy SmallRig – a Ty na którą się zdecydujesz?

➡ OM System TG-7 – aparat nie do zdarcia!

➡ Bezlusterkowiec Sony A6700 – czy zadowoli współczesnego twórcę?