TIPA WORLD AWARDS 2024 – znamy już wyniki!
Justyna Miodońska • 30 kwietnia 2024 • 13 min
Ciekawi Cię, które z obecnych filmowo-fotograficznych sprzętów stanowią absolutne Top of the Top wśród najbardziej zaawansowanych urządzeń na rynku? Jeśli tak, to koniecznie sprawdź, które z nich znalazły się na prestiżowej liście Tipa World Awards – międzynarodowego konkursu, którego rozstrzygnięcie miało miejsce zaledwie kilka dni temu.
![TIPA WORLD AWARDS 2024 – znamy już wyniki!](https://fotoplus.pl/artykuly/images/posts/thumbnails/1714389262-nikon_z_8_baner.jpg)
Najlepsi z najlepszych
Konkurs Tipa World Awards to wydarzenie, w czasie którego członkowie międzynarodowego Stowarzyszenia TIPA wyłaniają najznakomitsze sprzęty z rynku foto i wideo, które w danym roku najbardziej zrewolucjonizowały technologiczny segment.
Logo Tipa Award jest wyznacznikiem niepodważalnej jakości danego produktu oraz – jak podkreśla samo Stowarzyszanie – stanowi ono także „odpowiedzialną sugestię i wsparcie dla konsumentów w trakcie wyboru aparatów, kamer, obiektywów oraz licznych akcesoriów”.
Nie ulega więc wątpliwości, że warto mieć na uwadze ogromne znaczenie tego wyróżnienia oraz polegać na jego referencyjności w momencie, gdy przyjdzie Ci się zmierzyć z zakupem wymarzonego sprzętu.
Tegoroczna 33 edycja konkursu wyłoniła aż 40 zwycięzców w najróżniejszych kategoriach, których chcielibyśmy Ci co nie co przybliżyć za sprawą niniejszego wpisu.
Skupiliśmy się przede wszystkim na krótkich opisach filmowo-fotograficznych korpusów oraz obiektywów. Jednakże konkurs ten wyłania także zwycięzców w innych kategoriach – ich pełną listę znajdziesz na stronie Organizatora.
Poniżej obejrzysz natomiast filmową prezentację wszystkich produktów, które w związku z werdyktem Jury dołączyły do grona uhonorowanych sprzętów.
Marki Sony oraz Nikon z identyczną liczbą wyróżnień!
Ubiegły rok obfitował w wyjątkowe nowości sprzętowe, które całkowicie odmieniły technologiczny rynek – myślimy tu chociażby o globalnej migawce, której implementacja w aparat Sony α9 III zapoczątkowała prawdziwą rewolucję w rejestracji cyfrowych materiałów.
Wspomniany bezlusterkowiec został nagrodzony w kategorii „Best Professional Hybrid Camera” – Jury doceniło go m.in. za innowacyjny sposób odczytu danych z matrycy oraz za niesamowitą wydajność – aż 120 kl./s! – a także za możliwość synchronizacji błysku ze wszystkimi czasami otwarcia migawki – aż do 1/80 000 sekundy!
Naszą filmową recenzję Sony α9 III znajdziesz na kanale YouTube:
W segmencie matryc APS-C również zwyciężył przedstawiciel marki Sony – ulubieniec filmowców poszukujących wysokiej jakości sprzętu w średniej półce cenowej – czyli model A6700 nagrodzony w kategorii „Best APS-C Expert Camera”. Zwycięstwo zapewniły mu m.in. rozwiązania znane z profesjonalnej serii Sony Cinema Line, inteligentny AF czy też zaawansowana funkcja automatycznego kadrowania przy pełnym wsparciu AI.
➡ Bezlusterkowiec Sony A6700 – czy zadowoli współczesnego twórcę?
W kategorii optycznej marka Sony również zdobyła dwie nagrody. Pierwszy z wybranych przez TIPA obiektywów – Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS – zwyciężył jako „Best Telephoto Prime Lens”. Jury wskazało tutaj na jego imponującą rozdzielczość oraz ostrość, a także doskonałą stabilizację oraz niezwykle cichą i wydajną pracę.
![](/artykuly/images/posts/1714114888-sony_fe_300mm_gm_oss.jpg)
Drugim zwycięskim obiektywem w kategorii „Best Macro Zoom Lens” został zmiennoogniskowy Sony FE 70-200 mm f/4 Macro Gm OSS II, któremu również poświęciliśmy osobny artykuł na naszym blogu:
➡ Obiektyw Sony FE 70-200 mm f/4 Makro G OSS II – otwórz się na nowe możliwości!
Ten model zapracował sobie na sukces m.in. dzięki swojej funkcji zbliżeniowej w całym zakresie regulacji ogniskowych – pozwalającej na odwzorowanie obrazu w skali 1:2, a także zwiększenie jej do pełnego efektu macro (skala 1:1) w przypadku użycia telekonwertera 2x! – czy też wprowadzeniu bardzo przydatnych funkcji filmowych: takich jak np. Direct Manual Focus pozwalających na szybką korektę ostrości w trybie AF.
Marka Nikon również odniosła ogromny sukces w tegorocznej edycji Tipa World Awards – także w 4 kategoriach! – a fakt ten niewątpliwie potwierdza jej bardzo istotny wkład w rozwój najnowszych technologii.
Ciekawi Cię które sprzęty Nikona uzyskały aprobatę Jury?
W kategorii „Best Full Frame Expert Camera” zwyciężył Nikon Z f – Jury doceniło ten model ze względu na jego sprzętową konwergencję umiejętnie łączącą nowoczesne technologie z klasycznym wzornictwem.
![](/artykuly/images/posts/1714039978-nikon_zf_fullframe.jpg)
Z kolei najlepszym pełnoklatkowym aparatem – „Best Full Frame Professional Camera” – został Nikon Z 8! W tym przypadku doceniono jego hybrydową i wydajną funkcjonalność na miarę flagowego modelu Z 9 – choć o dużo mniejszej wadze i rozmiarze.
W kategorii „Best Professional Portrait Lens” zwyciężył natomiast Nikkor Z 135 mm f/1.8 S Plena – został wyróżniony przede wszystkim za swoją nienaganną jakość obrazu pozbawioną jakichkolwiek optycznych skaz, a także za swoje szerokie spektrum zastosowania.
![](/artykuly/images/posts/1714052687-Z135_1.8_plena.jpg)
Czwarte wyróżnienie dla marki Nikon przypadło w kategorii „Best Super Telephoto Zoom Lens”, w której zwyciężył Nikkor Z 180-600 mm f/5.6-6.3 VR – Jury uznało ten model za idealny przykład obiektywu, który spełnia absolutnie wszystkie optyczno-technologiczne oczekiwania fotografów dzikiej przyrody oraz tych zajmujących się fotografią sportową.
![](/artykuly/images/posts/1714130590-Z180-600_5.6-6.3.jpg)
Fujifilm i Canon z dwoma nagrodami
Kolejnymi producentami docenionymi przez Jury konkursu Tipa World Awards są marki Fujifilm oraz Canon, które pokonały swoją konkurencję w następujących kategoriach:
➡ „Best Medium Format Camera" – tutaj triumfatorem został średnioformatowy Fujifilm GFX 100 II, którego filmową recenzję już jakiś czas temu przygotował dla nas Wojciech Maciaszek z adNET Studio:
Jurorzy określili ten model bezlusterkowca jako „najbardziej wszechstronne urządzenie w obszarze średniego formatu cyfrowego" stanowiące prawdziwą konkurencję dla profesjonalnych kamer filmowych, a wszystko za sprawą kodeków Apple ProRes – które GFX 100 II jest w stanie zapisać wewnętrznie – oraz jego innych zaawansowanych funkcjonalności: jak choćby pierwszego w historii serii GFX systemu ostrzenia w pełni wspartego przez AI!
➡ „Best Compact Camera" – w tej kategorii wygrał aparat kompaktowy Fujifilm X100VI. Według Jury jest on idealnym przykładem sprzętu z segmentu „amatorskiego", którego możliwości oraz „moce przerobowe" powinni docenić także twórcy profesjonalni.
Model aparatu X1000VI został wyposażony m.in. w hybrydowy system AF z możliwością uczenia głębokiego, niezwykle wydajny procesor, 5-osiową stabilizację obrazu czy też możliwość zapisu materiałów wideo w jakości 6.2K w 30 kl./s!
![](/artykuly/images/posts/1714130142-fujifilm_x100_VI.jpg)
Z kolei produkty marki Canon wygrały w następujących kategoriach:
➡ „Best APS-C Entry-Level Camera" – tutaj zatriumfował model Canon EOS R100 – czyli najlepszy aparat dla początkujących, który został wyposażony we wszystkie najpotrzebniejsze funkcje z punktu widzenia współczesnego twórcy wchodzącego na rynek: technologię AF Dual Pixel CMOS AF z inteligentną regulacją ostrości, wykrywanie i śledzenie ludzkich oczu czy też nagrywanie filmów w jakości 4K, a także możliwość zdalnego zarządzania aparatem z pozycji smartfona oraz szybkie przesyłanie danych za pomocą aplikacji Canon Camera Connect.
![](/artykuly/images/posts/1714382233-canon-eos-r100-18-45mm.jpeg)
➡ „Best Hybrid Zoom Lens" – w przypadku tej kategorii na szczycie podium znalazł się zmiennoogniskowy model Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z, który jako pierwszy obiektyw w historii – w tym konkretnym zakresie ogniskowych – posiada stałą światłosiłę o wartości f/2.8! Dostępność do tak znakomitej jasności powoduje, że model ten sprawdzi się praktycznie w każdych warunkach oświetleniowych, zarówno w praktyce fotograficznej jak i filmowej.
Jury konkursu wyróżniło go również ze względu na takie cechy jak parafokalność, ograniczony focus breathing czy też łączony system stabilizacji IBIS (In-Body Image Stabilization) × OIS (Optical Image Stabilization) osiągający zawrotne 8 EV!
Więcej o tym innowacyjnym obiektywie przeczytasz tutaj:
➡ Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z – zmiennoogniskowa rewolucja!
![](/artykuly/images/posts/1714379280-canon-rf-24-105mm-f28-L-IS-USM-Z.jpeg)
Panasonic i Leica również na podium!
Przyszedł czas na prezentację sukcesów dwóch kolejnych wielkich marek, których produkty wywarły największe wrażenie na Jury w następujących kategoriach:
➡ „Best Professional MFT Camera" – w segmencie sprzętowym bazującym na profesjonalnych matrycach Micro 4/3 zwyciężył Panasonic Lumix G9II. Został on doceniony przede wszystkim ze względu na swoje fenomenalne funkcje filmowe, m.in. możliwość rejestracji kinowych jakości materiałów – 10-bitowego obrazu 4K 50 kl./s, 10-bit, 5,7K 25 kl./s czy też 10-bit, 5,8K 25 kl./s bez ograniczeń czasowych nagrywania – a także opcję nagrywania w trybie slow motion (HFR) o wysokiej rozdzielczości (10-bit, 4K 120p).
![](/artykuly/images/posts/1714383611-panasonic-lumix-g9ii.jpeg)
➡ „Best Premium Camera" – w tej luksusowej kategorii wygrywa aparat M11-P stworzony przez inżynierów Leica. Jury wyróżniło ten „klasyczny" model dalmierza m.in. ze względu na jego dostępność do Content Authenticity Initiative, a więc certyfikatu, dzięki któremu aparat szyfruje metadane obrazu i tym samym pozwala ustalić jego autentyczność oraz autora – co jest niezwykle istotne w dobie „piętna" tworów AI – a także z powodu wyposażenia M11-P w technologię potrójnej rozdzielczości, która pozwala swobodnie zarządzać użytkownikowi różnymi wariantami jakościowego zapisu: 60 MPix, 36 MPix oraz 18 MPix różniących się także pod względem rozpiętości tonalnej czy też poziomu szumu.
![](/artykuly/images/posts/1714388842-leica_m11_p.jpg)
Pozostali nagrodzeni w kategorii: obiektywy
Tegoroczni zwycięzcy z segmentu optycznego stworzyli całkiem pokaźny panteon wysokiej jakości szkieł filmowo-fotograficznych, które chcemy Wam również tutaj po krótce scharakteryzować:
➡ „Best APS-C Wide Angle Zoom Lens" – najlepszym szerokokątnym obiektywem APS-C został model zmiennoogniskowej Sigmy – 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary – Jury doceniło jego stałą jasność, zakres uniwersalnych ogniskowych oraz dostępność wielu różnych mocowań, a także wydajność silników krokowych umożliwiających płynne ostrzenie w czasie nagrywania.
![](/artykuly/images/posts/1714394840-Sigma-10-18mm-f_2.8-DC-DN-Contemporary-Sony-E-00001.jpg)
➡ „Best APS-C Standard Lens" – z kolei najlepszym standardowym obiektywem APS-C został Viltrox ProLine AF 27 mm f/1.2 Według członków Jury Tipa jest to jedna z najbardziej ulubionych ogniskowych fotografów-podróżników oraz streetowców, która w tym konkretnym przypadku została również wyposażona w zjawiskowe światło f/1.2 oraz fantastyczną rozdzielczość zapewniającą odwzorowanie najdrobniejszych szczegółów od brzegu aż po samo centrum kadru.
Model ten otrzymał ponadto wsparcie silników krokowych STM umożliwiających szybką i perfekcyjną obsługę wszystkich nowoczesnych trybów AF dostępnych we współczesnych aparatach z matrycą APS-C.
![](/artykuly/images/posts/1714410489-viltrox_af_27_aps_c.jpg)
➡ „Best Ultra Wilde Angle Prime Lens” – przyszedł czas na wskazanie zwycięzcy w kategorii: najlepszy obiektyw szerokokątny do pełnej klatki – tutaj triumfatorem jest model Laowa 10 mm f/2.8 Zero - D FF.
Zwyciężył dzięki swojemu dość nietypowemu obrazowaniu, które – cytując Jury – zachęca do „innego spojrzenia na świat”, a także z powodu tego, że w bardzo zadowalający sposób radzi sobie ze wszystkimi dystorsjami – zyskał nawet przydomek Zero D, a więc „Zero Dystorsji" – oraz, że posiada bardzo urozmaicone mocowania ze współpracującym systemem AF.
![](/artykuly/images/posts/1714459565-laowa_10mm_d_2_8_zero_D_FF.jpg)
➡ „Best Standard Prime Lens" – model Voigtländer NOKTON 40 mm F1.2 Aspherical został natomiast uznany za najlepszy standardowy obiektyw do pełnej klatki. Dlaczego wygrał? Z kilku powodów.
Jest on jednym z pierwszych obiektywów, który dołączył do „klubu Canon RF” i – jak nie trudno się domyślić – uzyskał dostęp do ich bagnetu. Po drugie, posiada on w swoim przekroju optycznym elementy asferyczne, które skutecznie redukują aberracje i zniekształcenia sferyczne oraz pozwalają na ostrzenie z bardzo małej odległości (0,30m). I w końcu po trzecie, robi ukłon w stronę filmowców – ponieważ umożliwia wybór zmiany wartości przysłony bez „efektu klikania", czyli w sposób płynny.
![](/artykuly/images/posts/1714463010-Voigtlander_40mm_f_1_2.jpeg)
➡ „Best Super Telephoto Prime Lens” – następnym zwycięskim obiektywem w kategorii „Ultrateleobiektywów" jest Sigma 500mm F5.6 DG DN OS | Sports – doceniono go przede wszystkim za rozwiązania technologiczne: niezwykle wydajny system stabilizacji obrazu OS2 z redukcją drgań osiągających 5 EV czy też jego bardzo szybki AF z napędem liniowym HLA (High-response Linear Actuator).
Co więcej, zwrócono również uwagę na jego zoptymalizowaną konstrukcję optyczną oraz korpus kompozytowo-magnezowy, które wspólnie determinują jego prawdziwą „lekkość” – tak ważną, gdy pracuje się z przysłowiowej „ręki”!
Poniżej znajdziesz filmową recenzję tego modelu, którą przygotował dla nas Rafał Sztygowski:
➡ „Best Wide Angle Zoom Lens” – z kolei tytuł Najlepszego Zooma roku przypadł Tamronowi 17-50 mm F/4 Di III VXD. Ten uniwersalny model obiektywu z mocowaniem Sony-E, który łączy w sobie cechy zarówno filmowego jak i fotograficznego szkła, na pewno przypadnie do gustu twórcom hybrydowym – i to właśnie ta kwestia została dostrzeżona przez Jury Tipa, które wyróżniło wyjątkową wszechstronność tego modelu.
Dużym atutem tego zooma są także jego konkretne cechy: takie jak wewnętrzne ogniskowanie – czyli niezastąpione rozwiązanie dla filmowców pracujących na gimbalu – czy też jedna z najkrótszych minimalnych odległości ostrzenia wynosząca zaledwie 0,19 m dla ogniskowej 17 mm!
![](/artykuly/images/posts/1714463535-Tamron-17-50mm-f-4-Di-III-VXD-(Sony-E)00001.jpg)
➡ „Best Telephoto Zoom Lens”. Nasze zestawienie zamyka Tamron 70-180 mm F/2.8 Di III VC VXD G2 również z mocowaniem Sony-E – czyli zwycięzca w kategorii Najlepszy Telezoom – kompatybilny z technologiami Eye AF, Fast Hybrid AF, AF Assist oraz posiadający ulepszony silnik VXD oraz tak zwyczajnie dużo lżejszy oraz mniejszy od swoich rynkowych konkurentów.
![](/artykuly/images/posts/1714464614-Tamron-70-180mm-f-2.8-Di-III-VXD-VC-G2-(Sony-E)-00007.jpg)
Mamy nadzieję, że ta zwięzła prezentacja tegorocznych zwycięzców Tipa World Awards 2024 będzie dla Ciebie inspiracją oraz szczególną formą wskazówki, którym sprzętom powinieneś przyjrzeć się z bliska.
A jeśli chcesz być zawsze na bieżąco ze wszystkimi nowościami na rynku, to koniecznie sprawdź naszą blogową kategorię Sprzętową:
➡ Gimbale do zadań specjalnych – modele z dużym udźwigiem!
➡ LEDowe lampy firmy SmallRig – a Ty na którą się zdecydujesz?