TIPA WORLD AWARDS 2024 – znamy już wyniki!
Justyna Miodońska • 30 kwietnia 2024 • 13 min
Ciekawi Cię, które z obecnych filmowo-fotograficznych sprzętów stanowią absolutne Top of the Top wśród najbardziej zaawansowanych urządzeń na rynku? Jeśli tak, to koniecznie sprawdź, które z nich znalazły się na prestiżowej liście Tipa World Awards – międzynarodowego konkursu, którego rozstrzygnięcie miało miejsce zaledwie kilka dni temu.
Spis treści:
Najlepsi z najlepszych
Konkurs Tipa World Awards to wydarzenie, w czasie którego członkowie międzynarodowego Stowarzyszenia TIPA wyłaniają najznakomitsze sprzęty z rynku foto i wideo, które w danym roku najbardziej zrewolucjonizowały technologiczny segment.
Logo Tipa Award jest wyznacznikiem niepodważalnej jakości danego produktu oraz – jak podkreśla samo Stowarzyszanie – stanowi ono także „odpowiedzialną sugestię i wsparcie dla konsumentów w trakcie wyboru aparatów, kamer, obiektywów oraz licznych akcesoriów”.
Nie ulega więc wątpliwości, że warto mieć na uwadze ogromne znaczenie tego wyróżnienia oraz polegać na jego referencyjności w momencie, gdy przyjdzie Ci się zmierzyć z zakupem wymarzonego sprzętu.
Tegoroczna 33 edycja konkursu wyłoniła aż 40 zwycięzców w najróżniejszych kategoriach, których chcielibyśmy Ci co nie co przybliżyć za sprawą niniejszego wpisu.
Skupiliśmy się przede wszystkim na krótkich opisach filmowo-fotograficznych korpusów oraz obiektywów. Jednakże konkurs ten wyłania także zwycięzców w innych kategoriach – ich pełną listę znajdziesz na stronie Organizatora.
Poniżej obejrzysz natomiast filmową prezentację wszystkich produktów, które w związku z werdyktem Jury dołączyły do grona uhonorowanych sprzętów.
Marki Sony oraz Nikon z identyczną liczbą wyróżnień!
Ubiegły rok obfitował w wyjątkowe nowości sprzętowe, które całkowicie odmieniły technologiczny rynek – myślimy tu chociażby o globalnej migawce, której implementacja w aparat Sony α9 III zapoczątkowała prawdziwą rewolucję w rejestracji cyfrowych materiałów.
Wspomniany bezlusterkowiec został nagrodzony w kategorii „Best Professional Hybrid Camera” – Jury doceniło go m.in. za innowacyjny sposób odczytu danych z matrycy oraz za niesamowitą wydajność – aż 120 kl./s! – a także za możliwość synchronizacji błysku ze wszystkimi czasami otwarcia migawki – aż do 1/80 000 sekundy!
Naszą filmową recenzję Sony α9 III znajdziesz na kanale YouTube:
W segmencie matryc APS-C również zwyciężył przedstawiciel marki Sony – ulubieniec filmowców poszukujących wysokiej jakości sprzętu w średniej półce cenowej – czyli model A6700 nagrodzony w kategorii „Best APS-C Expert Camera”. Zwycięstwo zapewniły mu m.in. rozwiązania znane z profesjonalnej serii Sony Cinema Line, inteligentny AF czy też zaawansowana funkcja automatycznego kadrowania przy pełnym wsparciu AI.
➡ Bezlusterkowiec Sony A6700 – czy zadowoli współczesnego twórcę?
W kategorii optycznej marka Sony również zdobyła dwie nagrody. Pierwszy z wybranych przez TIPA obiektywów – Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS – zwyciężył jako „Best Telephoto Prime Lens”. Jury wskazało tutaj na jego imponującą rozdzielczość oraz ostrość, a także doskonałą stabilizację oraz niezwykle cichą i wydajną pracę.
Drugim zwycięskim obiektywem w kategorii „Best Macro Zoom Lens” został zmiennoogniskowy Sony FE 70-200 mm f/4 Macro Gm OSS II, któremu również poświęciliśmy osobny artykuł na naszym blogu:
➡ Obiektyw Sony FE 70-200 mm f/4 Makro G OSS II – otwórz się na nowe możliwości!
Ten model zapracował sobie na sukces m.in. dzięki swojej funkcji zbliżeniowej w całym zakresie regulacji ogniskowych – pozwalającej na odwzorowanie obrazu w skali 1:2, a także zwiększenie jej do pełnego efektu macro (skala 1:1) w przypadku użycia telekonwertera 2x! – czy też wprowadzeniu bardzo przydatnych funkcji filmowych: takich jak np. Direct Manual Focus pozwalających na szybką korektę ostrości w trybie AF.
Marka Nikon również odniosła ogromny sukces w tegorocznej edycji Tipa World Awards – także w 4 kategoriach! – a fakt ten niewątpliwie potwierdza jej bardzo istotny wkład w rozwój najnowszych technologii.
Ciekawi Cię które sprzęty Nikona uzyskały aprobatę Jury?
W kategorii „Best Full Frame Expert Camera” zwyciężył Nikon Z f – Jury doceniło ten model ze względu na jego sprzętową konwergencję umiejętnie łączącą nowoczesne technologie z klasycznym wzornictwem.
Z kolei najlepszym pełnoklatkowym aparatem – „Best Full Frame Professional Camera” – został Nikon Z 8! W tym przypadku doceniono jego hybrydową i wydajną funkcjonalność na miarę flagowego modelu Z 9 – choć o dużo mniejszej wadze i rozmiarze.
W kategorii „Best Professional Portrait Lens” zwyciężył natomiast Nikkor Z 135 mm f/1.8 S Plena – został wyróżniony przede wszystkim za swoją nienaganną jakość obrazu pozbawioną jakichkolwiek optycznych skaz, a także za swoje szerokie spektrum zastosowania.
Czwarte wyróżnienie dla marki Nikon przypadło w kategorii „Best Super Telephoto Zoom Lens”, w której zwyciężył Nikkor Z 180-600 mm f/5.6-6.3 VR – Jury uznało ten model za idealny przykład obiektywu, który spełnia absolutnie wszystkie optyczno-technologiczne oczekiwania fotografów dzikiej przyrody oraz tych zajmujących się fotografią sportową.
Fujifilm i Canon z dwoma nagrodami
Kolejnymi producentami docenionymi przez Jury konkursu Tipa World Awards są marki Fujifilm oraz Canon, które pokonały swoją konkurencję w następujących kategoriach:
➡ „Best Medium Format Camera" – tutaj triumfatorem został średnioformatowy Fujifilm GFX 100 II, którego filmową recenzję już jakiś czas temu przygotował dla nas Wojciech Maciaszek z adNET Studio:
Jurorzy określili ten model bezlusterkowca jako „najbardziej wszechstronne urządzenie w obszarze średniego formatu cyfrowego" stanowiące prawdziwą konkurencję dla profesjonalnych kamer filmowych, a wszystko za sprawą kodeków Apple ProRes – które GFX 100 II jest w stanie zapisać wewnętrznie – oraz jego innych zaawansowanych funkcjonalności: jak choćby pierwszego w historii serii GFX systemu ostrzenia w pełni wspartego przez AI!
➡ „Best Compact Camera" – w tej kategorii wygrał aparat kompaktowy Fujifilm X100VI. Według Jury jest on idealnym przykładem sprzętu z segmentu „amatorskiego", którego możliwości oraz „moce przerobowe" powinni docenić także twórcy profesjonalni.
Model aparatu X1000VI został wyposażony m.in. w hybrydowy system AF z możliwością uczenia głębokiego, niezwykle wydajny procesor, 5-osiową stabilizację obrazu czy też możliwość zapisu materiałów wideo w jakości 6.2K w 30 kl./s!
Z kolei produkty marki Canon wygrały w następujących kategoriach:
➡ „Best APS-C Entry-Level Camera" – tutaj zatriumfował model Canon EOS R100 – czyli najlepszy aparat dla początkujących, który został wyposażony we wszystkie najpotrzebniejsze funkcje z punktu widzenia współczesnego twórcy wchodzącego na rynek: technologię AF Dual Pixel CMOS AF z inteligentną regulacją ostrości, wykrywanie i śledzenie ludzkich oczu czy też nagrywanie filmów w jakości 4K, a także możliwość zdalnego zarządzania aparatem z pozycji smartfona oraz szybkie przesyłanie danych za pomocą aplikacji Canon Camera Connect.
➡ „Best Hybrid Zoom Lens" – w przypadku tej kategorii na szczycie podium znalazł się zmiennoogniskowy model Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z, który jako pierwszy obiektyw w historii – w tym konkretnym zakresie ogniskowych – posiada stałą światłosiłę o wartości f/2.8! Dostępność do tak znakomitej jasności powoduje, że model ten sprawdzi się praktycznie w każdych warunkach oświetleniowych, zarówno w praktyce fotograficznej jak i filmowej.
Jury konkursu wyróżniło go również ze względu na takie cechy jak parafokalność, ograniczony focus breathing czy też łączony system stabilizacji IBIS (In-Body Image Stabilization) × OIS (Optical Image Stabilization) osiągający zawrotne 8 EV!
Więcej o tym innowacyjnym obiektywie przeczytasz tutaj:
➡ Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z – zmiennoogniskowa rewolucja!
Panasonic i Leica również na podium!
Przyszedł czas na prezentację sukcesów dwóch kolejnych wielkich marek, których produkty wywarły największe wrażenie na Jury w następujących kategoriach:
➡ „Best Professional MFT Camera" – w segmencie sprzętowym bazującym na profesjonalnych matrycach Micro 4/3 zwyciężył Panasonic Lumix G9II. Został on doceniony przede wszystkim ze względu na swoje fenomenalne funkcje filmowe, m.in. możliwość rejestracji kinowych jakości materiałów – 10-bitowego obrazu 4K 50 kl./s, 10-bit, 5,7K 25 kl./s czy też 10-bit, 5,8K 25 kl./s bez ograniczeń czasowych nagrywania – a także opcję nagrywania w trybie slow motion (HFR) o wysokiej rozdzielczości (10-bit, 4K 120p).
➡ „Best Premium Camera" – w tej luksusowej kategorii wygrywa aparat M11-P stworzony przez inżynierów Leica. Jury wyróżniło ten „klasyczny" model dalmierza m.in. ze względu na jego dostępność do Content Authenticity Initiative, a więc certyfikatu, dzięki któremu aparat szyfruje metadane obrazu i tym samym pozwala ustalić jego autentyczność oraz autora – co jest niezwykle istotne w dobie „piętna" tworów AI – a także z powodu wyposażenia M11-P w technologię potrójnej rozdzielczości, która pozwala swobodnie zarządzać użytkownikowi różnymi wariantami jakościowego zapisu: 60 MPix, 36 MPix oraz 18 MPix różniących się także pod względem rozpiętości tonalnej czy też poziomu szumu.
Pozostali nagrodzeni w kategorii: obiektywy
Tegoroczni zwycięzcy z segmentu optycznego stworzyli całkiem pokaźny panteon wysokiej jakości szkieł filmowo-fotograficznych, które chcemy Wam również tutaj po krótce scharakteryzować:
➡ „Best APS-C Wide Angle Zoom Lens" – najlepszym szerokokątnym obiektywem APS-C został model zmiennoogniskowej Sigmy – 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary – Jury doceniło jego stałą jasność, zakres uniwersalnych ogniskowych oraz dostępność wielu różnych mocowań, a także wydajność silników krokowych umożliwiających płynne ostrzenie w czasie nagrywania.
➡ „Best APS-C Standard Lens" – z kolei najlepszym standardowym obiektywem APS-C został Viltrox ProLine AF 27 mm f/1.2 Według członków Jury Tipa jest to jedna z najbardziej ulubionych ogniskowych fotografów-podróżników oraz streetowców, która w tym konkretnym przypadku została również wyposażona w zjawiskowe światło f/1.2 oraz fantastyczną rozdzielczość zapewniającą odwzorowanie najdrobniejszych szczegółów od brzegu aż po samo centrum kadru.
Model ten otrzymał ponadto wsparcie silników krokowych STM umożliwiających szybką i perfekcyjną obsługę wszystkich nowoczesnych trybów AF dostępnych we współczesnych aparatach z matrycą APS-C.
➡ „Best Ultra Wilde Angle Prime Lens” – przyszedł czas na wskazanie zwycięzcy w kategorii: najlepszy obiektyw szerokokątny do pełnej klatki – tutaj triumfatorem jest model Laowa 10 mm f/2.8 Zero - D FF.
Zwyciężył dzięki swojemu dość nietypowemu obrazowaniu, które – cytując Jury – zachęca do „innego spojrzenia na świat”, a także z powodu tego, że w bardzo zadowalający sposób radzi sobie ze wszystkimi dystorsjami – zyskał nawet przydomek Zero D, a więc „Zero Dystorsji" – oraz, że posiada bardzo urozmaicone mocowania ze współpracującym systemem AF.
➡ „Best Standard Prime Lens" – model Voigtländer NOKTON 40 mm F1.2 Aspherical został natomiast uznany za najlepszy standardowy obiektyw do pełnej klatki. Dlaczego wygrał? Z kilku powodów.
Jest on jednym z pierwszych obiektywów, który dołączył do „klubu Canon RF” i – jak nie trudno się domyślić – uzyskał dostęp do ich bagnetu. Po drugie, posiada on w swoim przekroju optycznym elementy asferyczne, które skutecznie redukują aberracje i zniekształcenia sferyczne oraz pozwalają na ostrzenie z bardzo małej odległości (0,30m). I w końcu po trzecie, robi ukłon w stronę filmowców – ponieważ umożliwia wybór zmiany wartości przysłony bez „efektu klikania", czyli w sposób płynny.
Voigtländer NOKTON 40 mm F1.2 Aspherical
➡ „Best Super Telephoto Prime Lens” – następnym zwycięskim obiektywem w kategorii „Ultrateleobiektywów" jest Sigma 500mm F5.6 DG DN OS | Sports – doceniono go przede wszystkim za rozwiązania technologiczne: niezwykle wydajny system stabilizacji obrazu OS2 z redukcją drgań osiągających 5 EV czy też jego bardzo szybki AF z napędem liniowym HLA (High-response Linear Actuator).
Co więcej, zwrócono również uwagę na jego zoptymalizowaną konstrukcję optyczną oraz korpus kompozytowo-magnezowy, które wspólnie determinują jego prawdziwą „lekkość” – tak ważną, gdy pracuje się z przysłowiowej „ręki”!
Poniżej znajdziesz filmową recenzję tego modelu, którą przygotował dla nas Rafał Sztygowski:
➡ „Best Wide Angle Zoom Lens” – z kolei tytuł Najlepszego Zooma roku przypadł Tamronowi 17-50 mm F/4 Di III VXD. Ten uniwersalny model obiektywu z mocowaniem Sony-E, który łączy w sobie cechy zarówno filmowego jak i fotograficznego szkła, na pewno przypadnie do gustu twórcom hybrydowym – i to właśnie ta kwestia została dostrzeżona przez Jury Tipa, które wyróżniło wyjątkową wszechstronność tego modelu.
Dużym atutem tego zooma są także jego konkretne cechy: takie jak wewnętrzne ogniskowanie – czyli niezastąpione rozwiązanie dla filmowców pracujących na gimbalu – czy też jedna z najkrótszych minimalnych odległości ostrzenia wynosząca zaledwie 0,19 m dla ogniskowej 17 mm!
➡ „Best Telephoto Zoom Lens”. Nasze zestawienie zamyka Tamron 70-180 mm F/2.8 Di III VC VXD G2 również z mocowaniem Sony-E – czyli zwycięzca w kategorii Najlepszy Telezoom – kompatybilny z technologiami Eye AF, Fast Hybrid AF, AF Assist oraz posiadający ulepszony silnik VXD oraz tak zwyczajnie dużo lżejszy oraz mniejszy od swoich rynkowych konkurentów.
Mamy nadzieję, że ta zwięzła prezentacja tegorocznych zwycięzców Tipa World Awards 2024 będzie dla Ciebie inspiracją oraz szczególną formą wskazówki, którym sprzętom powinieneś przyjrzeć się z bliska.
A jeśli chcesz być zawsze na bieżąco ze wszystkimi nowościami na rynku, to koniecznie sprawdź naszą blogową kategorię Sprzętową:
Gimbale do zadań specjalnych – modele z dużym udźwigiem!
LEDowe lampy firmy SmallRig – a Ty na którą się zdecydujesz?
Najnowsze
Zostań naszym stałym czytelnikiem
Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.
Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.