10 powodów, dla których warto wybrać markę Sony!
Justyna Miodońska • 29 marca 2024 • 8 min
Współczesny rynek ugina się pod ciężarem filmowo-fotograficznych sprzętów o naprawdę wspaniałej jakości. Paradoksalnie jednak ten powszechny dobrobyt może przytłoczyć i spowodować, że decyzja o zaufaniu konkretnemu producentowi wcale nie będzie łatwym zadaniem. Ale nie martw się – wiemy jak temu zaradzić! Przygotowaliśmy dla Ciebie zwięzły opis najważniejszych aspektów, z powodu których warto przyjrzeć się poszczególnym markom oraz postawić na ich konkretne rozwiązania, odkrycia i patenty.
Spis treści:
Technologiczne punkty zwrotne
Rozpoczynamy na naszym blogu całkiem nowy cykl tekstów, dzięki którym – mamy nadzieję – z dużo większą świadomością zdecydujesz się na współpracę z konkretną filmowo-fotograficzną marką, której sprzętowe standardy oraz technologiczne rozwiązania najlepiej zarezonują z Twoimi indywidualnymi oczekiwaniami.
Nie ulega wątpliwości, że każdy z wiodących producentów sprzętu foto & wideo ma na swoim koncie pewnego rodzaju „kamień milowy”, który pod wieloma względami przyczynił się do ukształtowania obecnego rynku najnowocześniejszych technologii – przestrzeni nader dynamicznej, będącej w trybie nieustannego postępu oraz dążącej do osiągnięcia absolutnej doskonałości w kontekście zapisu cyfrowego obrazu i dźwięku.
Postanowiliśmy porozmawiać z najlepszymi ekspertami z branży i dowiedzieć się czym dokładnie są sprzętowe filary w przypadku każdej liczącej się marki. Zapytaliśmy więc o przełomowe momenty na kartach historii rozwoju danego producenta, o innowacje, patenty oraz oryginalne rozwiązania w dziedzinie sprzętowych technologii – a naszym pierwszym rozmówcą był Sony!
10 filarów marki Sony
1. Obiektywy
Oferta systemu mocowania E-mount jest rozbudowywana przez Sony już od „nastu lat" – począwszy od NEXów, kiedy to ludzie zwyczajnie nie wierzyli w bezlusterkowce, a zawodowi fotografowie używali tylko i wyłącznie lustrzanek cyfrowych – to właśnie w tym czasie Sony opracowywało już ów system, na podwalinach którego zbudowało wszystko to, co ma dziś: czyli cały segment aparatów z wymienną optyką.
Co więcej, decyzja o udostępnieniu bagnetu zewnętrznym firmom spowodowała również, że oferta obiektywów Sony jest obecnie najbogatsza na rynku. Mówimy tu o ponad 72 szkłach natywnych, ale poza obiektywami systemowymi trzeba także wziąć pod uwagę inne dopasowane modele, takich marek jak Sigma, Tamron i Samyang, a także Laowa, Sirui i Voigtlander oraz 7Artisans, Viltrox, Irix i Carl Zeiss – system Sony jest więc bardzo otwarty.
Tu znajdziesz kilka naszych recenzji obiektywów systemowych:
➡ Obiektyw Sony FE 70-200 mm f/4 Makro G OSS II – otwórz się na nowe możliwości!
➡ Obiektyw Sony FE 50 mm f/1.4 GM i nasze pierwsze wrażenia
2. Segmentacja sprzętu
Niektórzy uważają, że firma Sony ma zbyt wiele aparatów w swojej ofercie i że z tego powodu klienci są często zdezorientowani – nie wiedzą na co konkretnie się zdecydować.
Prawda jest jednak taka, że jak się do kwestii wyboru aparatu podejdzie rzetelnie i szczerze odpowie się sobie samemu na pytanie: „czego tak naprawdę potrzebuję?" – to okazuje się, że klient jest w stanie z oferty „nastu" aparatów Sony wybrać ten jeden, który spełni wszystkie jego oczekiwania.
Może będzie to model z najbardziej uniwersalnej serii A7 lub aparat z lini A7R wyposażony w matrycę o bardzo dużej rozdzielczości? Albo korpus przeznaczony stricte do filmowania z serii A7S? Absolutnie każdy znajdzie coś dla siebie!
3. Jakość matryc
Sony zarządza produkcją matryc fotograficznych, które obecnie stanowią ponad połowę udziałów na rynku światowym – jest największą fabryką matryc na świecie! Firma produkuje również dla innych marek foto, więc to doświadczenie „know how" zdobyła już dużo wcześniej, zanim jeszcze weszła w posiadanie Koniki Minolty, a dokładnie jej działu fotograficznego.
4. Technologia Autofocusa
Obecnie u każdego producenta system automatycznego ostrzenia jest naprawdę bardzo dobrze rozwinięty, a ewentualne różnice jakościowe są bardzo subtelne. Jednak w przypadku systemu AF Sony istotnym przełomem była implementacja procesora AI, który po raz pierwszy pojawił się w modelu A7R V i był to pierwszy tego typu aparat z dedykowanym procesorem samouczącym się – wykrywającym już nie tylko twarze czy źrenice, ale także całe postury, w tym również osób stojących tyłem do aparatu. I na ten moment, z perspektywy czysto technologicznej, jest to najbardziej zaawansowane rozwiązanie AF dostępne na rynku.
W kontekście całościowej wydajności oraz szybkości systemu AF marki Sony wypada również wspomnieć o bardzo zaawansowanych silnikach liniowych w jej systemowych obiektywach, wyposażonych w bezkontaktowe napędy elektromagnetyczne, które zapewniają bardzo precyzyjne, płynne oraz przede wszystkim ciche działanie całego mechanizmu w trakcie automatycznego ostrzenia.
5. Technologia global shutter
Czyli coś, co już było – ale tylko w kamerach profesjonalnych – i zagościło na stałe w najnowszym modelu a9 Mark III. Całkowite wykluczenie efektu rolling shutter oraz migotania obrazu, a więc największych bolączek bezlusterkowców, niewątpliwie odmieni film i fotografię – i jeżeli dziś ta funkcjonalność jest dostępna w aparacie a9 III, to niewątpliwie za parę lat użytkownicy będą mogli się jej także spodziewać w mniejszych modelach. Coś, co wydawało się niemożliwe do zrealizowania jeszcze kilka lat temu, dziś dostajemy od marki Sony praktycznie na tacy!
Zobacz naszą recenzję modelu a9 Mark III na kanale YouTube:
6. Uniwersalność
Współczesny twórca działa w systemie hybrydowym i jest to kwestia, którą firma Sony wykorzystała najlepiej wobec konkurencji. Bazując na swoim doświadczeniu w produkcji kamer filmowych dla telewizji – zanim jeszcze weszła w posiadanie Koniki Minolty – zaimplementowała swoje dotychczasowe profesjonalne rozwiązania technologiczne w obecnych bezlusterkowcach.
Dla przykładu: taka prosta rzecz jak profile kolorystyczne, które występują zarówno w aparatach z serii A7 i A7S jak i w kamerach z serii Cinema Line – FX 6 i FX 9 – powodują, że każdy amator, ze zdecydowanie mniejszym zapleczem finansowym, może być brany na poważnie przy pracy filmowej jako współtwórca tworzący treści wideo dla profesjonalistów. Sprzęt Sony nadaje się zarówno do zdjęć jak i do filmowania, dlatego nie ma potrzeby inwestowania w aż dwa różne urządzenia.
7. Rozmiar produktów
Firma Sony skupia się obecnie na produkcji małych i kompaktowych urządzeń – dlaczego? Bo nie po to stworzyła aparaty bez lustra, żeby teraz na siłę powiększać ich gabaryt. To właśnie małe produkty cieszą się dużą popularnością wśród profesjonalistów i są najchętniej wybierane przez foto-amatorów, którzy zabierają je także w podróż czy na wakacje – bo są lekkie i wygodne w użytkowaniu. Po prostu idealne ;) Do małego aparatu zawsze można też dołożyć grip i zrobić z niego duży aparat, ale w odwrotną stronę już to nie zadziała.
8. Zaplecze „około-sprzętowe"
Na stronie internetowej Alfa Universe znajduje się wiele materiałów edukacyjnych autorstwa znakomitych ambasadorów marki Sony z całego świata – jest to bardzo inspirujące miejsce w Sieci, gdzie można zapoznać się z twórczością doświadczonych fotografów i filmowców, w tym również z Polski! Jest też polska grupa Alfa Academy funkcjonująca na Facebooku, na której na bieżąco pojawiają się informacje o nowościach sprzętowych Sony, a także filmowo-fotograficzne prace członków grupy tworzących wyjątkową i artystyczną społeczność.
9. Otwartość
Marka Sony nie zamyka się na inne firmy, które uzyskawszy dostęp do jej bagnetu, produkują obecnie bardzo dużo różnych obiektywów przystosowanych do pracy z ich systemem. Sony nie tworzy również obiektywów manualnych, a bardzo duża rzesza klientów jednak takich obiektywów używa i mogą oni wówczas skorzystać z oferty firm trzecich. Są też inne firmy, które wytwarzają pozostałe akcesoria – takie jak lampy błyskowe, różnorodne gripy czy też klatki do body aparatu – system jest więc przyjazny każdemu!
10. Kompleksowość
Kamera i aparat to jedno, jednak dostęp do bogatej oferty akcesoriów – takich jak mikrofony czy też profesjonalne karty pamięci z serii Sony Tough odporne na wodę i wstrząsy – jest równie ważny. Te wszystkie peryferia mają ogromne znaczenie!
Wisienką na torcie jest więc właśnie kompleksowość – użytkownik decyduje się na zakup aparatu marki Sony i może natychmiast dobrać do swojego korpusu jakościowe karty pamięci oraz mikrofon, a także znakomitą optykę, a jeśli zajdzie taka potrzeba, to i lampę błyskową. Takim zestawem zapisze następnie świetnej jakości fotografie i filmy, które później odtworzy na telewizorze marki Sony oraz odsłucha dźwięku na markowych soundbarach, a w celach rozrywkowych może później pograć na Playstation lub obejrzeć dobry film ze stajni Sony Pictures. Marka Sony jest po prostu kompletna.
I na sam koniec ciekawostka – kamery Sony VENICE cieszą się dużą popularnością wśród światowych operatorów, którzy chętnie realizują nimi oskarowe produkcje. Również w tym roku kilka z zakwalifikowanych filmów na Oskary 2024 zostało nagranych właśnie kamerami z tej serii – m.in. „Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera ze zdjęciami polskiego operatora Łukasza Żala!
Wpis powstał w oparciu o rozmowę z przedstawicielami Sony Polska – Jakubem Wosikiem oraz Sylwestrem Poruszewskim. Serdecznie dziękujemy za podzielenie się z nami swoją merytoryczną wiedzą!
Korekta tekstu:
Grzegorz Gomuła
Jakub Wosik
Sylwester Poruszewski
Najnowsze
Zostań naszym stałym czytelnikiem
Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.
Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.