Światło miękkie vs światło twarde – Flashtime Petera Bielacka!

Justyna Miodońska • 22 lipca 2024

Światło miękkie vs światło twarde – Flashtime Petera Bielacka!

Szeroko pojmowana sztuka to często „ryzykowne posunięcia" mające na celu przełamanie utartych schematów i nie inaczej jest w przypadku fotografii, której autorzy zabiegają o nowe formy wyrazu w odniesieniu do ukształtowania światła. Jeśli więc poszukujesz inspiracji w tym konkretnym temacie, to jesteś w dobrym miejscu – przenieś się razem z nami do studia Petera Bielacka i naucz się tworzyć zróżnicowane setupy oświetleniowe na miarę profesjonalisty! 

Ucz się od najlepszych! 

Czy chciałbyś zacząć wykorzystywać potencjał różnych charakterów oświetlenia, jednak obawiasz się możliwego faux-pas w trakcie sesji? Chciałoby się napisać „bój się i rób!" – zanim jednak rzeczywiście popełnisz jakąś gafę w studio, to warto najpierw podpatrzeć, jak radzą sobie z tym tematem mistrzowie w swoim fachu. 

Zostawiamy więc do Twojej dyspozycji fantastyczny materiał filmowy z przebiegu sesji Petera Bielacka, w trakcie którego fotograf prezentuje aż 3 różne warianty oświetlenia studyjnego oraz krok po kroku tłumaczy w jaki sposób udało mu się osiągnąć dane efekty – przygotuj się na prawdziwą ferię barw połączoną z merytorycznym wykładem oraz fenomenalnym warsztatem tego twórcy.

A my oczywiście nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie dołożyli swoich trzech groszy w kontekście głównego tematu – dlatego również bierzemy na tapet analizę różnych form oświetlenia, które wzbogacamy fantastycznymi fotografiami Petera powstałymi na jego autorskim FlashTime – serii szkoleń i poradników na kanale YouTube Petera mających ogromną wartość edukacyjną. 

Kompaktowe wymiary wytwornicy SmokeNINJA są idealnym rozwiązaniem do sesji studyjnych i plenerowych!

Tak się składa, że mamy także swój malutki moment w trakcie tego konkretnego odcinka – w 13:41 minucie materiału Peter szczegółowo omawia specyfikację wytwornicy dymu PMI SmokeNINJA, którą otrzymał od nas do testów. Jeśli więc chodzą Ci po głowie ujęcia z użyciem dymu, będzie to doskonała okazja do tego, żeby dowiedzieć się co potrafi to kompaktowe urządzenie! 

Światło w fotografii – co warto o nim wiedzieć?

Kierunek, kontrast, temperatura barwowa oraz miękkość – to właśnie one stanowią podstawowe walory oświetlenia fotograficznego oraz warunkują jego całościowy charakter. 

Dziś jednak chcemy przede wszystkim skupić się na cesze miękkości, która odnosi się do rodzaju krawędzi światłocieniowej uzależnionej stopniem gradacji przejść tonalnych na styku światła i cienia.

W kontekście stopniowalności światłocienia wyróżniamy:

  • krawędź miękką –  w jej przypadku gradacja światłocienia odbywa się w sposób łagodny i płynny

  • krawędź ostrą – powstaje w wyniku gwałtownych przejść tonalnych i tym samym warunkuje twardą „granicę" pomiędzy strefą jasności i cieni

Oświetlenie typu soft light 

Najprostszym sposobem na uzyskanie miękkiego oświetlenia jest zastosowanie dużej płaszczyzny rozpraszającej na lampie, a w tej roli doskonale sprawdzą się modyfikatory światła w typie softboxa lub parasolki odbijającej z dołożonym dyfuzorem.

Parasolka Profoto Deep Umbrella White o średnicy 130 cm (L) z dyfuzją

Warto również zapamiętać, że im większą płaszczyznę dyfuzyjną wybierzemy oraz im bliżej podejdziemy z nią do modela lub obiektu, tym miększe oświetlenie uzyskamy – zgodnie z zasadą, iż światło przechodzące przez dany dyfuzor kilkukrotnie się w nim multiplikuje (gęstość konkretnego materiału wpływa na stopień rozproszenia) oraz rozszerza swój kąt świecenia adekwatnie do jego wielkości.

Poszerzenie kąta widzenia lampy zależne od wielkości modyfikatora (dyfuzora)

Nie ulega wątpliwości, że miękkie światło ma wyjątkowe właściwości upiększające, a padając na dany obiekt tworzy bardzo delikatny światłocień, który dzięki swoim właściwościom wygładza zróżnicowane tekstury – co w kontekście fotografii portretowej, z naciskiem na fotografię beauty, jest zdecydowanie na plus.

Poniższe kadry Petera Bielacka stanowią idealny przykład zastosowania miękkiego oświetlenia, w którym główną rolę (key light) odgrywa światło umieszczone centralnie nad głową modelki (w układzie butterfly) – tworzy je lampa Profoto B10X wraz z dużą parasolką odbijającą oraz założoną dyfuzją, a całość setupu uzupełnia ponadto zestaw trzech blend w roli wypełnienia – Manfrotto Triflector – dwie sztuki kontrujących stripów (kicker light) oraz światło na tło (background light).

Całość schematu oświetleniowego została stworzona przez Petera w programie Set.A.Light 3D
 

Światło miękkie, fot. Peter Bielack

Setup oświetleniowy

Światło miękkie, fot. Peter Bielack

Oświetlenie typu hard light

Jest to doświadczenie trudne i wymagające, ale jednocześnie niezwykle hipnotyzujące oraz dające ogrom satysfakcji – tak w kilku słowach można by podsumować pracę ze światłem twardym, z którym jednak zazwyczaj nie jest fotografom po drodze. Dlaczego? Trzeba się z nim niewątpliwie trochę nagimnastykować, choć cały proces sprzyja niesamowitemu rozwojowi kreatywności – i jest to jeden z głównych powodów, dla którego szczerze zachęcamy Cię do eksperymentów! 

W jaki sposób uzyskać twarde światło? Z pomocą znów przychodzą modyfikatory, jednak tym razem powinny być jak najmniejsze, tak aby móc efektywnie zawęzić kąt padania strumienia świetlnego.

W tej sytuacji świetnie sprawdzą się klasyczne czasze oraz te w typie reflektora – jak choćby użyty przez Petera model Magnum OCF Profoto, który założony na lampę B10X umożliwia różnicowanie koncentracji światła oraz osiągnięcie efektu naśladującego soczewkę Fresnela.

Twardość światła wzmaga również odległość od fotografowanego obiektu – a w tym przypadku obowiązuje zasada, że „im dalej z lampą, tym lepiej"! 

Ostre i gwałtowne przejścia tonalne pomiędzy strefą cienia i jasności są wizytówką twardego sposobu świecenia – ten rodzaj dynamiki między strefami stwarza również bardzo dramaturgiczny efekt, ale jednocześnie może podkreślić pewne mankamenty skóry, takie jak rozszerzone pory, wypryski lub zmarszczki.

Nie jest to więc światło stworzone dla każdego – czasami jednak naprawdę warto poświęcić więcej czasu na ewentualny retusz i mimo wszystko skusić się na przełamanie klasycznych kanonów oświetleniowych! 

Światło twarde, fot. Peter Bielack

Fotografia powyżej to kwintesencja twardego oświetlenia uzyskanego za pomocą lampy umieszczonej blisko twarzy modelki oraz założonego na nią małego reflektora Profoto.

Zwróć uwagę na charakterystyczny, mocno zarysowany kształt motyla pod nosem modelki, który świadczy o zastosowaniu przez Petera oświetlenia typu butterfly rozjaśniającego górną część twarzy – czoło, nos i kości policzkowe – oraz akcentującego cienie pod brodą, oczami, a także wspomnianym już wcześniej nosem. 

Oświetlenie „pół na pół"

Ostatni wariant studyjny w wykonaniu Petera Bielacka stanowi połączenie obu charakterów świateł.

Jest więc zarazem miękko, ale nie za bardzo – bo jednak twarz modelki pozostaje wyraziście rozświetlona, a jej swoisty „blask" nie jest spłaszczony – przy jednoczesnym zachowaniu głębokich cieni czyniących całość portretu bardziej wyrazistym oraz zdecydowanie bardziej kontrastowym. 

Światło pośrednie, fot. Peter Bielack

Setup oświetleniowy

Ten wspaniały efekt pośredni można uzyskać dzięki modyfikatorowi światła, który jest absolutnym faworytem Petera – czyli czaszy typu beauty dish, a w tym konkretnym przypadku Profoto Softlight Reflector z białym wnętrzem. Co sprawia, że beauty dish ma tak wielu zwolenników pośród fotografów portretowych?

Modyfikator ten w dość unikatowy sposób zarządza światłem. W środku czaszy znajduje się okrągły odbłyśnik, który zasłania główne źródło światła i tym samym nie pozwala mu na bezpośrednie oświetlenie przedmiotów – światło w pierwszej kolejności odbija się więc od części środkowej modyfikatora, a następnie już w „złagodzonej" formie pada bezpośrednio na obiekt w swoim polu widzenia.

To właśnie ta wyjątkowa konstrukcja beauty disha powoduje, że światło ma szansę nabrać niepowtarzalnego charakteru. 

Beauty dish Profoto Softlight Reflector

Mamy nadzieję, że nabrałeś ochoty na kreatywną fotografię – dlatego nie pozostaje nam nic innego jak życzyć Ci wielu okazji do wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce!

Chcielibyśmy również pogratulować całemu zespołowi Petera Bielacka za ogrom pracy włożonej w realizację kolejnego odcinka FlashTime oraz życzyć Wam równie udanych planów zdjęciowych w przyszłości! :)

fot. Peter Bielack

Ekipa kreatywna (alfabetycznie):

Wizaż: Irina @irinakoshova.makeup
Stylizacje i kierowanie planem: Małgoneta @malgoneta
Asysta i materiał wideo: Mateusz @iwannaflysohigh
Modelka: Olesia @olesia.gajewska

Nie zapomnij także sprawdzić naszego działu z Inspiracjami, gdzie publikujemy dla Ciebie tylko najlepszy content:

➡ Barwa w fotografii – wywiad z Peterem Bielackiem!

➡ Jak uchwycić piękne detale w beauty portrecie?

➡ Początki pracy ze światłem błyskowym. Wywiad z fotografem Michałem Leją!

Najnowsze

Zostań naszym stałym czytelnikiem

Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.

Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.