Lumix GH7 – prawdziwy król segmentu Micro 4/3

Justyna Miodońska • 22 października 2024 • 6 min

Lumix GH7 – prawdziwy król segmentu Micro 4/3

Poznaj Lumix GH7 – aparat stworzony z myślą o wymagających twórcach audiowizualnych, którzy oczekują nienagannej jakości obrazu oraz dostępu do najnowocześniejszych, cyfrowych technologii; z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego ten model zdobywa coraz to większe uznanie wśród profesjonalistów na całym świecie oraz sprawdzisz, w jaki sposób może on wznieść Twoje projekty na zupełnie nowy poziom! 

Przetwornik Micro 4/3 na sterydach

Wzmożony rozwój filmowych technologii wymaga od sprzętowych potentatów coraz to nowszych adaptacji i usprawnień; poszczególne marki radzą sobie z daną presją w różny sposób, jednak trzeba przyznać, że firma Panasonic – nauczona na „błędach" z przeszłości – efektywnie implementuje najnowocześniejsze rozwiązania i niewątpliwie uszczęśliwia tym faktem swoich stałych użytkowników, choć konkurencji – już niekoniecznie. 

Model GH7 ma w sobie to wszystko, co pozwoliło kilka lat temu wznieść się starszemu datą GH6 na wyżyny popularności w środowiskach filmowych; jednak z jakiegoś powodu w 2022 roku zabrakło „przestrzeni" na wdrożenie hybrydowego AF – aspekt ten jest już jednak historią, a obecna jakość automatycznego systemu ostrzenia w najnowszym flagowcu jest po prostu imponująca.

Czy możemy zatem stwierdzić, że mamy do czynienia z jednym z najbardziej zaawansowanych bezlusterkowców w systemie Micro 4/3 na rynku, którego powinna obawiać się pełnoklatkowa konkurencja? Oczywiście, że tak!

Zapraszamy Cię do obejrzenia oraz wysłuchania szczegółowej recenzji Lumixa GH7, której podjął się Wojciech Maciaszek z AdNet Studio; tymczasem we wpisie standardowo skupiamy się na uporządkowaniu najważniejszych informacji o tym wyjątkowym aparacie, którego wykwalifikowane możliwości zapisu obrazu ostatecznie uplasowały go bardzo wysoko w profesjonalnym segmencie sprzętowym na rynku.

Jesteś fanem marki Lumix? Jeśli tak, to koniecznie musisz sprawdzić nasze inne teksty dedykowane temu producentowi:

➡ 10 powodów, dla których warto wybrać markę Panasonic!

Panasonic Lumix S9, czyli prawa ręka każdego influencera

➡ Panasonic Lumix S5 II – przełom, na który wszyscy czekaliśmy!

Specyfikacja GH7

Wiadomo już, że w przypadku GH7 znacząco ewoluował system AF, jednak co jeszcze zmieniło się względem jego poprzednika?

Nowy flagowiec może pochwalić się między innymi 25.2-megapikselową matrycą o wstecznym podświetleniu (BSI CMOS), która osiąga 13-stopniową rozpiętość tonalną – dzięki wbudowanemu profilowi V-log – a także wewnętrznym nagrywaniem plików ProRes RAW HQ i ProRes 422 HQ o rozdzielczości wynoszącej 5.7 K oraz maksymalnym klatkażu 30 kl./s.

ProRes HQ, 4:2:2, 5.7 K, ISO-400 Lut, Biblioteka Lumix Lab

Przez lata marka Lumix ciężko pracowała również na status topowego przedstawiciela wzorowej stabilizacji obrazu, która na chwilę obecną naprawdę nie ma sobie równych na rynku.

Możliwości GH7 pod tym kątem sprawiają, że użytkownik może praktycznie całkowicie zrezygnować z dodatkowego osprzętu stabilizującego na poczet zaimplementowanych wewnątrz korpusu aparatu funkcji stabilizujących.

Mowa tu oczywiście o elektronicznej stabilizacji – ze zróżnicowanym stopniem intensywności kompensacji drgań –a także o wzmocnieniu I.S., które efektywnie redukują problem niestabilności obrazu również przy użyciu obiektywów anamorficznych

Matryca Micro 4/3 posiada całkowitą liczbę pikseli wynoszącą 26,5 Mpix

Lumix GH 7 – co go wyróżnia?

seria 75 kl./s z migawką elektroniczną dwa sloty na kartę, w tym na CFexpress typu B
tryb High Res, czyli rejestrowanie rozdzielczości 100 Mpix generowanie plików Proxy
nieograniczone nagrywanie 10-bit, 4:2:2, C4K, 4K/ 60 kl./s 5-osiowa stabilizacja obrazu B.I.S z przesunięciem czujnika
szybkie streamowanie bezpośrednio z kamery dostęp do platformy Adobe Cloud Frame.io


Kolejną innowacją w przypadku tego modelu jest nagrywanie wysokiej jakości 32-bitowego dźwięku typu float.

Opcja ta jest dostępna po dołączeniu do korpusu specjalnego adapteru mikrofonu DMW-XLR2, który gwarantuje zapis ścieżki w technologii zmiennoprzecinkowej charakteryzującą się dużą precyzją rejestracji, a także znakomitą dynamiką w kontekście zapisywania zarówno bardzo cichych jak i bardzo głośnych dźwięków – nie ma więc potrzeby ciągłego dostosowywania poziomów audio w trakcie nagrywania. 

Nowa jakość systemu AF

W historii rozwoju marki Panasonic nie było jeszcze tak zaawansowanego systemu ostrzenia i jest on nieporównywalnie lepszy od wszystkich dotychczasowych rozwiązań proponowanych przez japońskich inżynierów.

Inteligentne śledzenie wykrywa obiekty w oparciu o sprecyzowaną część, np. oczy, głowę etc.

Zmianie na plus podlega całokształt procesu ostrzenia, którego solidnym fundamentem są algorytmy AI nieustannie analizujące przebieg danej sceny w celu efektywnej nauki śledzenia obiektów w czasie rzeczywistym; w tym temacie trzeba też podkreślić, że hybrydowy AF – oparty na detekcji fazy i kontrastu – znakomicie radzi sobie w trudniejszych warunkach oświetleniowych, choć oczywiście w granicach zdrowego rozsądku.

W momencie skrajnego niedoświetlenia sceny lub jej przeeksponowania efektywna praca AF adekwatnie maleje; sytuacja wygląda podobnie przy zwiększaniu liczebności filmowego klatkażu – np. w trybie VFR – który nie jest obojętny dla wydajności systemu AF; pomijając jednak te skrajne okoliczności, możemy z pełną odpowiedzialnością zapewnić, że stali użytkownicy Lumixów będą zachwyceni nową jakością, którą reprezentuje system automatycznego ostrzenia modelu GH7. 

Profesjonalne kolorowanie

GH7, jak już wcześniej wspominaliśmy, pracuje w profilu logarytmicznym V-log, a do dyspozycji użytkownika oddano także przestrzeń barw V-gamut – czyli kolorymetrię VariCam Look – przynależną profesjonalnym kamerom marki Panasonic.

Opcjonalnie, po wykupieniu odpowiedniej licencji, GH7 może również uzyskać dostęp do profilu kolorystycznego ARRI LogC(ineon)3, który koduje obraz w oparciu o gęstość negatywu kolorowego filmu; praca z tym konkretnym profilem gwarantuje więc bezproblemowe dopasowanie lumixowych kolorów do cyfrowych kamer ARRI!

Oficjalny certyfikat od niemieckiego giganta sprzętu filmowego, który pozwala modelowi GH7 przetwarzać krzywą LogC3, przeczy również przykremu stereotypowi związanemu ze „słabą" jakością matryc Micro 4/3 – możliwości Lumixa GH7 stanowią jawny dowód na to, że może być on stosowany do profesjonalnych i kinowych rozwiązań. 

Efekty fotograficzne uzyskane Lumixem GH7 

Najnowszy flagowiec Lumixa obsługuje ponadto Real Time Look-Up Table, a więc tabele odwzorowań LUT w czasie rzeczywistym, które już w czasie zapisu materiałów filmowych pozwalają na dopasowanie wstępnych ustawień kolorystycznych bezpośrednio w korpusie; pomiędzy poszczególnymi „filtrami" można się swobodnie przełączać oraz zarządzać ich intensywnością, a w kooperacji z aplikacją Lumix LAB tworzyć także swoje własne wzorce! 

Komu polecamy?

Z całą pewnością jest to sprzęt stworzony przede wszystkim do filmowania, ponieważ aparat ten dosłownie pęka w szwach od funkcji dedykowanych twórcom audiowizualnym z nieskończoną listą urozmaiconych opcji zapisu formatów, kodeków i rozdzielczości, których różne konfiguracje znajdują się w obszernej specyfikacji sprzętowej. 

Model ten będzie też doskonałym wyborem dla filmowców ze względu na dostępność wielu pożytecznych narzędzi elektronicznych – takich jak monitor kształtu fali czy wektoroskop – a także z powodu zaimplementowanej technologii HFR – dużej liczby klatek na sekundę – oraz trybu VFR umożliwiającego nagrywanie materiałów ze zmienną szybkością klatkażu.

W przypadku tego aparatu możliwe jest również nagrywanie „po kablu", czyli przez wyjście HDMI obsługujące 12-bitowe formaty pliaków, których jakość jest uzależniona od wyboru kompatybilnego rejestratora zewnętrznego – ATOMOSA Ninja, Ninja +, Shoguna oraz innych. 

I można by tak wymieniać bez końca, ponieważ Lumix GH7 jest niewiarygodnie profesjonalnym urządzeniem filmującym, który może grać pierwsze skrzypce przy produkcjach filmowych na wielką skalę; gwarantujemy, że się nie zawiedziesz! 

Sprawdź nasze inne recenzje sprzętowe:

➡  Aparat natychmiastowy – który wybrać na początek?

➡  Sigma 28-105 mm f/2.8 DG DN Art – czy to obiektyw idealny?

➡  Jaki obiektyw Sigma wybrać? Przegląd modeli na start

Najnowsze

Zostań naszym stałym czytelnikiem

Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.

Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.