Obiektyw Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD – czy ma szansę stać się Twoim ulubionym?
Justyna Miodońska • 22 marca 2024 • 6 min
Co powoduje, że niektóre ze sprzętów potrafią utrzymać wysoką pozycję rynkową pod naporem coraz to nowszych oraz „lepszych" urządzeń? Zawdzięczają to niewątpliwie swojej wszechstronnej jakości – i to zarówno w odniesieniu do materiałów użytych do ich wykonania, a także w kontekście ich technologicznych zdolności gwarantujących doskonałe cyfrowe efekty. W tym kompleksowym gronie sprzętów znajduje się również obiektyw marki Tamron – model 35-150 mm ze światłem f/2-2.8, którego możliwości zdążyło docenić już wielu hybrydowych twórców na całym świecie – a teraz przyszła pora na Ciebie!
Spis treści:
Dlaczego warto polubić się z zoomami?
Dziś w ramach współpracy z Rafałem Sztygowskim chcielibyśmy przybliżyć Ci specyfikację oraz możliwości zmiennoogniskowego obiektywu, który już od dobrych kilku lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem pośród filmowo-fotograficznych twórców – mowa tutaj oczywiście o Tamronie 35-150 mm ze światłem f/2-2.8 z wyjątkowym zakresem ogniskowych, który niezmiennie wyróżnia go na rynku konsumenckim od 2021 roku.
O tym konkretnym modelu Tamrona pisaliśmy już pokrótce w zbiorowym opracowaniu zoomów dedykowanych bezlusterkowcom Sony – jeśli więc jesteś użytkownikiem tego systemu, to koniecznie sprawdź nasze porównanie najpopularniejszych zmiennoogniskowych modeli dla pełnoklatkowych aparatów Sony:
Uniwersalny zoom do Sony – podpowiadamy, który wybrać!
Warto podkreślić, że już od kilku miesięcy obiektyw Tamron 35-150 mm f/2-2.8 jest także dostępny z mocowaniem Nikon Z-mount, a fakt ten niewątpliwie daje nadzieję na stopniowe oraz sukcesywne adaptacje jego bagnetu pod kolejne mocowania flagowych marek liczących się na rynku filmu i fotografii.
Sprawdź jakie efekty z Nikonem Z6 II udało się osiągnąć Rafałowi Sztygowskiemu podczas jego testów tego wyjątkowego szkła:
O korzyściach wynikających ze współpracy z obiektywami zmiennoogniskowymi można by oczywiście napisać zupełnie osobny artykuł. Z roku na rok ich jakość optyczna winduje coraz wyżej i tym samym gwarantuje zapis wizualnie wysmakowanych kadrów o wspaniałej plastyce obrazu – z doskonałą rozdzielczością w pełnym kadrze, ze stałą i naprawdę wysoką światłosiłą czy też maksymalną redukcją wszelkich dystorsji oraz aberracji chromatycznych.
To tylko kilka z wielu innych pozytywnych aspektów, z powodu których przekonanie o tym, że „stałki są lepsze od zoomów" jest kompletnie niezgodne z aktualnymi osiągnięciami inżynierów i technologów w dziedzinie filmowo-fotograficznej optyki.
Mamy nadzieję, że ta krótka recenzja, którą niebawem przeczytasz utwierdzi Cię w przekonaniu, że współczesny zoom to zaawansowane i pełnowartościowe optyczne narzędzie, a nie tylko „półprodukt" z niższej półki cenowej.
Gorąco zachęcamy Cię także do obejrzenia naszego filmu na kanale YouTube, w którym porównujemy wiele zmiennoogniskowych modeli przystosowanych do pracy z korpusami Sony – kto wie czy podczas oglądania nie natrafisz właśnie na swój wymarzony obiektyw?
Tamron 35-150 mm f/2-2.8 i jego specyfikacja techniczna
Dość spora waga tego modelu może początkowo odstraszyć jego potencjalnych nabywców – jednakże jego szerokie spektrum użyteczności w odniesieniu do możliwości uzyskania bardzo zróżnicowanych kadrów skutecznie rekompensuje tę małą „niewygodę" w trakcie twórczej pracy.
Na solidnym korpusie znajdują się kolejno trzy przyciski funkcyjne, przycisk CUSTOM – którego rolę określa się z pozycji oprogramowania Tamron Lens Utility dzięki połączeniu obiektywu z komputerem przez wbudowane złącze USB-C – a także standardowy przełącznik AF/M oraz przycisk LOCK zabezpieczający tubus obiektywu przed niezamierzonym wysunięciem.
Zadbano też o lepszy design pierścieni ostrości oraz zmiany ogniskowej, które w trakcie pracy stawiają komfortowy i niezbyt duży opór. Całość korpusu została również solidnie uszczelniona.
Tamron 35-150 mm f/2-2.8 – krótka specyfikacja
kompatybilność z matrycą – Sony E-Mount, Nikon Z-Mount | waga – 1165 g (Sony), 1190 g (Nikon) |
minimalna odległość ostrzenia – 33 cm (35 mm) oraz 85 cm (150 mm) | mechanizm AF – silnik liniowy wsparty VXD |
minimalna wartość przysłony – f/2-2.8 | średnica filtra – 82 mm |
maksymalna wartość przysłony – f/16-22 | stabilizacja – brak |
Obiektyw ten został stworzony z aż 21 optycznych elementów uporządkowanych w 15 grupach, w skład których wchodzą między innymi 3 soczewki asferyczne (GM) oraz 4 elementy ze szkła o niskiej dyspersji (LD) gwarantujące uzyskanie kadrów o bardzo dobrej ostrości oraz prawidłowym odwzorowaniu barw – w związku z radykalną redukcją aberracji chromatycznej, która w przypadku tego modelu praktycznie nie występuje!
Obiektyw ten pod względem efektywnej pracy automatycznego ostrzenia radzi sobie naprawdę bardzo dobrze – jego siłę napędową stanowią silniki liniowe, które zarówno w czasie filmowania jak i fotografowania determinują skuteczne oraz precyzyjne działanie systemu AF, który niemal zawsze „trafia w punkt”. Co więcej, model ten współpracuje również bezproblemowo z popularnymi funkcjami współczesnych aparatów, takimi jak Fast Hybrid AF czy też Eye AF.
W kontekście filmowych cech Tamrona 35-150 f/2-2.8 mm należy także wspomnieć o jego parafokalności – czyli umiejętności, która sprowadza się do zatrzymania przez obiektyw konkretnej pozycji ostrości w kadrze bez względu na manipulacje wartościami ogniskowej w trakcie wykonywania ujęcia. Drugim filmowym atrybutem tego modelu jest natomiast jego umiejętna redukcja focus breathingu – tak zwanego efektu oddychania obiektywu – który polega na niepożądanej zmianie zakresu pola widzenia obiektywu w trakcie wykonywania przeostrzenia z punktu bliższego na dalszy lub odwrotnie.
Te dwa fantastyczne aspekty powinny więc zwrócić uwagę wszystkich filmowców poszukujących sprzętu, który zwyczajnie nie uprzykrzy im życia w trakcie pracy – dlatego szczerze rekomendujemy go w tym miejscu z pełną odpowiedzialnością.
Komu polecamy?
Ten hybrydowy model ma bardzo wszechstronne zastosowanie i tak naprawdę odnajdzie się w każdej dziedzinie fotografii i filmu – dlatego bez względu na to czy fotografujesz tylko i wyłącznie krajobrazy lub portrety albo filmujesz śluby na szeroką skalę – ten model nie będzie wymagał od Ciebie pójścia na jakiekolwiek kompromisy.
Trudno też znaleźć temu konkretnemu obiektywowi grono rywali na rynku. Na ten moment jego jedynym odpowiednikiem jest model 35-150 mm f/2-2.8 marki Samyang z mocowaniem Sony FE – choć „podobno" wielu użytkowników zdążyło już się przekonać o tym, że jest to sprzęt bardziej awaryjny. Aby jednak móc potwierdzić te „rynkowe pogłoski" w 100 %, konieczna jest dokładniejsza weryfikacja tematu – czy chcielibyście zatem zobaczyć tego rodzaju porównanie na naszym blogu? Koniecznie dajcie nam o tym znać!
A więc podsumowując: Tamron 35-150 mm f/2-2.8 sprawdzi się doskonale w sytuacjach, w których nie ma czasu na zmianę obiektywu, a bardzo często to właśnie te ułamki sekund potrafią pozbawić twórcę szansy na „doskonałe ujęcie". Jeśli więc nie chcesz ryzykować uratą fantastycznych kadrów i jednocześnie zależy Ci na w pełni zaawansowanym oraz bezproblemowym przebiegu całości Twoich projektów – z możliwością uzyskania bardzo urozmaiconych kątów widzenia – to inwestycja w ten model wydaje się być oczywistą oczywistością.
I na sam koniec jeszcze kilka kadrów uchwyconych przez Rafała Sztygowskiego:
Fot. Rafał Sztygowski
Sprawdź nasze inne sprzętowe recenzje:
Sony α9 III. Redefinicja jakości na skalę globalną!
Sigma 70-200mm f/2.8 DG DN OS Sport – czy to najlepszy teleobiektyw tej marki?
Najnowsze
Zostań naszym stałym czytelnikiem
Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.
Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.