Lumix G9 Mark II – zachwycający standard Micro 4/3

Justyna Miodońska • 25 listopada 2024 • 7 min

Lumix G9 Mark II – zachwycający standard Micro 4/3

Pracujesz w standardzie Micro 4/3 i szukasz bezlusterkowca, który sprosta Twoim oczekiwaniom w każdej sytuacji? Lumix G9 II to perfekcyjne połączenie zaawansowanych funkcji, niezawodnej konstrukcji oraz niesamowitej jakości obrazu. To sprzęt stworzony, by wspierać Twoją twórczość – precyzyjnie, kreatywnie i bez żadnych ograniczeń; niezależnie od warunków pracy czy też charakteru Twoich projektów.

Hybryda na 5+

Od momentu, gdy na rynku pojawił się pierwszy model Lumix G9, musiało upłynąć aż 6 lat zanim segment Micro 4/3 marki Panasonic doczekał się aparatu z hybrydowym AF bazującym na detekcji fazy.

Jednak nie od dziś wiadomo, że „wielkie rzeczy wymagają czasu", a korpus, któremu chcemy poświęcić niniejszą recenzję, może pochwalić się najnowocześniejszą funkcjonalnością zawstydzającą możliwości niejednego aparatu pełnoklatkowego.

Nowy G9 Mark II jest bezlustrem przystosowanym do dynamicznie rozwijającego się świata technologii oraz równie szybko zmieniających się wymagań użytkowników sprzętu foto&video; znajdziesz w nim przede wszystkim ogromną ilość zróżnicowanych form zapisu filmowania – na miarę modeli z profesjonalnej półki sprzętowej – a także udoskonalone funkcje fotograficzne, dzięki którym jakość Twoich fotografii wywinduje na zupełnie inny poziom.



Na naszym kanale YouTube znajdziesz standardowo filmową recenzję, której podjął się Wojciech Maciaszek z AdNET Studio – zobaczysz w niej wiele praktycznych testów tego modelu, które tylko utwierdzą Cię w przekonaniu o tym, że masz do czynienia z absolutnym liderem w segmencie aparatów z matrycą Micro 4/3. 

Jeżeli interesujesz się produktami marki Lumix, to koniecznie sprawdź naszą kategorię Sprzętową:

Panasonic Lumix S5 II – przełom, na który wszyscy czekaliśmy!

Panasonic Lumix S9, czyli prawa ręka każdego influencera

Lumix GH7 – prawdziwy król segmentu Micro 4/3

Lumix G9 Mark II – charakterystyka

Model ten otrzymał dokładnie ten sam korpus co S5 Mark II – warto jednak już na wstępie zaznaczyć, że w jego przypadku nie zdecydowano się na dołączenie systemu aktywnej wentylacji.

Fakt ten przekłada się niestety na jego ograniczenia w kontekście długości zapisu energożernych materiałów audiowizualnych, choć w optymalnych warunkach temperaturowych jest on w stanie zapisać ciągiem nawet do godziny materiału, natomiast w sytuacji upałów – maksymalnie 30 minut. 

W kontekście jego budowy na wyróżnienie zasługuje na pewno decyzja o wysunięciu do przodu muszli ocznej znacząco poprawiającej komfort pracy w momencie używania wizjera OLED o bardzo przyjemnej rozdzielczości obrazu wynoszącej 3,68 mln pikseli oraz prędkości odświeżania 120 lub 60 kl./s. 

Lumix G9 Mark II – garść informacji

matryca – Live MOS 25,2 Mpix w standardzie Micro 4/3 szybki transfer plików za pomocą Wi-Fi 5 GHz
procesor – Venus Engine dostęp do aplikacji Lumix LAB
mocowanie obiektywu – L-mount biblioteka Real Time LUT
najkrótsze otwarcie mig. elektronicznej – 1/8000 dwa standardowe gniazda SD UHS-II
najkrótsze otwarcie mig. mechanicznej – 1/32000 779-punktowy system AF
stabilizacja typu B.I.S, oraz Dual I.S. 2, 5-osiowa – 7,5 EV dźwięk 4-kanałowy, 24-bit,
48 kHz lub 96 kHz (zew. mikrofon)
czułość ISO – 100–25600 dźwięk 2-kanałowy, 24-bit,
48 kHz (wew. mikrofon) lub 96 kHz (zew. mikrofon)

Funkcje filmowe

Model G9 Mark II gwarantuje niezwykle szeroki wachlarz możliwości zapisu plików filmowych, których format, kodek, rozdzielczość oraz bitrate może zostać ustalony przez użytkownika na wiele różnych sposobów; paradoksalnie nie jest to jednak niczym zaskakującym, ponieważ marka Panasonic przez lata przyzwyczaiła już rynek do swojego technologicznego rozmachu w tej kwestii. 

Co dokładnie oferuje ten aparat w zakresie wideo rejestracji?

  • nagrywanie filmów w trybie HFR, czyli z bardzo dużą ilością klatek na sekundę – jakość C4K oraz 4K, 120-100 kl./s, 4:2:2 lub 4:2:0, 10-bitowa głębia koloru, 10-bitowy dźwięk; trzeba jednak zaznaczyć, że ten tryb nagrywania wymaga zastosowania zasilacza sieciowego (np. DMW-AC10) oraz adapteru prądu stałego (np. DMW-DCC17) 

  • zapis plików FHD o 12,5-krotnie zwolnionym tempie odtwarzania, 10-bit, do 300 kl./s

  • możliwość wyboru różnych rozdzielczości obrazu, m.in. 5,8K (4:3), 25-30 kl./s, 4:2:0, 10-bit, 5,7K (17:9), 50-60 kl./s, 4:2:0, 10-bit lub C4K/4K, 50-50 kl./s, 4:2:2, 10-bit

    Dostępne rozdzielczości, źródło: Panasonic Polska 
  • wewnętrzne nagrywanie z bitrate do 800 Mb/s z kompresją ALL-Intra (C4K/4K)

  • możliwość nagrywania oraz odtwarzania plików przy użyciu zewnętrznego dysku SSD za pośrednictwem portu USB (pliki z przepływnością powyżej 800 Mb/s)

  • zapis plików ProRes 422 oraz ProRes HQ – maksymalnie 1,9 Gb/s,10-bit, 4:2:2 – bezpośrednio na dysku SSD

  • funkcja znacznika klatki – można skorzystać z aż 10 różnych opcji kadrowania, które ułatwiają tworzenie materiałów pod kątem formatów kinowych lub mediów społecznościowych

  • możliwość nagrywania filmów pionowych

  • przesyłanie 12-bitowych plików RAW przez złącze HDMI do zewnętrznego rejestratora Blackmagic Design (zapis Blackmagic RAW) lub ATOMOS (zapis ProRes RAW)

  • dostęp do Cinema VariCam Look, czyli profesjonalnej kolorymetrii kamer Panasonic dzięki implementacji krzywej V-Log – rozszerzającej dynamikę matrycy aż do 13 stopni EV – oraz szerokiemu spektrum barw V-gamut, które wspólnie umożliwiają zaawansowaną korektę barw w postprodukcji

Krzywa logarytmiczna V-Log oraz przesteń barw V-Gamut, źródło: Panasonic Polska

Funkcje Fotograficzne

Japoński producent nie zapomniał także o fotografujących, dla których ten model ma również do zaoferowania ciekawe rozwiązania:

  • tryb Pre-Burst, czyli rejestracja zdjęć z wyprzedzeniem z dostępnego limitu 0,5, 1,0 lub 1,5 sekundy przed naciśnięciem spustu migawki

  • wywołanie plików RAW bezpośrednio w korpusie

  • tryb High Res Shot, w którym aparat wykonuje serię ujęć, a następnie łączy ze sobą najbardziej udane kadry w pojedynczy plik o rozdzielczości 100 Mpix – ten tryb wymaga użycia statywu

  • zapis zdjęć monochromatycznych w trybie LEICA Monochrome

  • zdjęcia seryjne 60 kl./s w trybie AFC; dzięki nowemu procesorowi model G9 II dużo szybciej odczytuje dane z matrycy oraz nie generuje defektów takich jak blackout czy rolling shutter

  • Live View Composite, czyli dosłowne komponowanie na żywo – w tym trybie aparat na bieżąco rejestruje obraz  jednak nadpisuje tylko nowe źródła światła pojawiające się w kadrze

 

Live View Composite, fot. Wojciech Maciaszek

Pozostała specyfikacja

Wspomnieliśmy już o tym, że Lumix G9 Mark II jest pierwszym aparatem w historii marki z fazowym systemem AF w standardzie Micro 4/3; ten usprawniony system automatycznego ostrzenia powinien zostać doceniony zarówno przez filmowców, jak i fotografów zajmujących się tematyką sportową, motoryzacyjną oraz przyrodniczą.

Aparat efektywnie rozpoznaje oraz śledzi ludzkie postaci, a także oczy zwierząt, samochody oraz motocykle. Co więcej, G9 II umożliwia też samodzielny wybór kształtu oraz rozmiar obszaru śledzenia, a także swobodną zmianę jego położenia na ekranie dotykowym lub za pomocą joysticka.

Jeżeli chodzi o wydajność systemu AF w przypadku rejestracji wideo, to oczywiście trzeba mieć świadomość tego, że decydując się na zapis bardzo wysokiej jakości obrazu – np. 5.7K ProRes – oraz w momencie używania dużego klatkażu system ostrzenia staje się wówczas mniej responsywny. 

W przypadku marki Lumix trzeba również tradycyjnie wspomnieć o fantastycznej stabilizacji obrazu, z którą naprawdę trudno konkurować innym producentom – można nim swobodnie filmować z ręki bez użycia dodatkowego gimbala lub statywu, a wszystko za sprawą technologii B.I.S kompensującej ewentualne drgania aż o 8 stopni EV oraz 5-osiowej stabilizacji Dual I.S. 2 (7,5 EV).

Komu polecamy?

Standard Micro 4/3 ma swoją bardzo konkretną zaletę; jest to przede wszystkim dostęp do mniejszych, lżejszych oraz zdecydowanie tańszych obiektywów – w porównaniu do ich pełnoklatkowych odpowiedników – które dodatkowo wyróżnia „powiększony" zasięg obrazowania przestrzeni.

Wiadomo, że wiele fotograficznych motywów wymusza na twórcach zachowanie odpowiedniego dystansu, jednak praca z niepełnoklatkowym sensorem rozwiązuje ów problem w trybie natychmiastowym – właśnie przez „efekt przybliżenia". 

W świetle tych informacji Lumix G9 II jest oczywiście doskonałym wyborem dla wszystkich fotografów oraz filmowców działających w terenie, na łonie Matki Natury, gdzie dominują motywy przyrodnicze, krajobrazowe oraz tematy makrofotograficzne.

Ale na tym oczywiście nie koniec, bo tak naprawdę jest to sprzęt prawdziwie uniwersalny – jego funkcjonalność, zaimplementowana technologia, a także cechy ergonomiczne sprawiają, że będzie on Twoim doskonałym towarzyszem w trakcie realizacji mniej lub bardziej profesjonalnych projektów. 

W swoim standardzie jest to po prostu sprzęt kompletny – to jak, spróbujesz? 

Najnowsze

Zostań naszym stałym czytelnikiem

Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.

Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.