Jak błyskać na weselu? Lampy Profoto w akcji!

Julia Fuentes, Melanie Bieg & Mickael Adoul • 15 września 2023 • 6 min

Wrześniowa pora jest dla wielu fotografów ślubnych najbardziej gorącym momentem sezonu, który wraz z nadejściem Jesieni powoli zwalnia i otwiera przestrzeń dla nowych oraz kreatywnych rozwiązań twórczych. Jeśli Ty również działasz w tym fotograficznym obszarze, to być może będziesz zainteresowany ciekawymi propozycjami ustawień światła, które opiszemy w niniejszym artykule – mogą one przyczynić się do uatrakcyjnienia Twojej oferty oraz przyciągnąć uwagę przyszłych klientów! Postaw więc na samorozwój i przekonaj się w jak prosty sposób podnieść wizualną jakość swoich usług. 

Jak błyskać na weselu? Lampy Profoto w akcji!

Wszystkie fotografie umieszczone w tym artykule zostały wykonane przy użyciu lamp Profoto A1 oraz Profoto A1X. Produkty oświetleniowe tej firmy oraz niezbędny osprzęt znajdziesz oczywiście w naszym sklepie

Nie zapomnij też sprawdzić innych artykułów z cyklu „Profoto Stories":

Jak wykorzystać lampę Profoto A10 w fotografii ślubnej?

➡ Modyfikatory światła z serii Profoto Clic – fotografie, zadbaj o swój czas!

➡ Obserwuj, twórz, baw się – sekrety doskonałej techniki oświetleniowej z Andrea Belluso

Magia ślubnych detali

Naszą pierwszą propozycją jest ujęcie pierścionka zaręczynowego w klimacie glamour – jednakże pozostałe akcesoria panny młodej również posłużyły za niezbędne dodatki w kontekście tej fotografii, która przywodzi na myśl realizację wykonaną podczas profesjonalnej sesji studyjnej – warsztat jest jednak dużo prostszy, niż mogłoby się wydawać!

Aby podkreślić blask pierścionka, niemiecka fotografka Hannah L umieściła lampę Profoto A1 po lewej stronie aparatu i użyła do wykonania fotografii dość dużej mocy błysku. Pierścionek został umieszczony na złotym cekinowym bucie, a drugi z nich posłużył za tło fotograficzne. Lampa Profoto A1 została umieszczona na poziomie oczu fotografki pod kątem 90 stopni z przymocowanym do niej modyfikatorem typu Clic Grid, czyli plastrem miodu – aby jeszcze bardziej ukierunkować strumień światła – oraz z żelowym filtrem Clic Gel Quarter CTO w celu uzyskania cieplejszej tonacji obrazu.

Jak podkreśla autorka, praca z Profoto A1 to sama przyjemność, a dzięki opcji światła modelującego dostępnej w tym modelu jest w stanie natychmiast zobaczyć, jak będzie wyglądał efekt końcowy jej starań – zanim jeszcze naciśnie spust migawki!

Ustawienia aparatu: f/2.8, czas 1/200, ISO 200

Fot. Hannah L

Schemat świecenia:

Schemat oświetleniowy z użyciem jednej lampy 

Przepis na udany portret panny młodej

Na warunki atmosferyczne panujące podczas reportażu ślubnego lub sesji poślubnej nie mamy niestety wpływu – warto jednak znać pewne techniki oświetleniowe, które pomogą uzyskać atrakcyjne ujęcia bez względu na (nie)pogodę! 

Aby stworzyć portret, który widzisz poniżej, brytyjska fotografka Anna Fowler użyła modelu Profoto A1 jako światła wypełniającego – błysk wygenerowany przez lampę odbił się od ściany znajdującej się tuż za nią, czego efektem jest bardzo miękkie i tonalne oświetlenie wszystkich planów fotograficznych. Ponieważ tego dnia pogoda była dość ponura, użycie tego rodzaju oświetlenia pozwoliło odciąć młodą panią od tła, a dodatkowo uchwycić także przepiękne bliki w jej oczach. 

Fotografka dodaje: „Wspaniałą rzeczą w A1 jest to, że można ustawić ją pod dowolnym kątem. Dzięki tej funkcji udało mi się odbić światło lampy błyskowej od ściany znajdującej się tuż za mną i zachować bardzo naturalny efekt doświetlenia modelki w momencie, gdy światło dzienne okazało się być dla mnie niewystarczające."

Ustawienia aparatu: f/3.2, czas 1/200, ISO 400

Fot.  Anna Fowler

Schemat świecenia:

Schemat oświetleniowy z użyciem jednej lampy 

Ceremonia zaślubin

Nie obawiaj się skierować bezpośredniego błysku w stronę swoich modeli – pamiętaj jednak o odpowiednich modyfikatorach rozpraszających moc Twojej lampy! 

Brytyjska fotografka Kate Hopewell Smith stworzyła poniższe zdjęcie z pomocą lampy Profoto A1X umieszczonej na gorącej stopce aparatu – jej błysk padł bezpośrednio w kierunku młodej pary.

Aby efektywnie rozproszyć światło oraz stworzyć naturalne wypełnienie pierwszego planu, na którym znajdowała się młoda para, fotografka dołączyła do lampy błyskowej kopułkę Clic Dome.

Kate skorzystała z Profoto A1X w trybie TTL, a to oznacza, że moc błysku lampy została dobrana automatycznie. Fotografka zdecydowała się dodatkowo obniżyć wartość TTL do -1,5 EV dzięki czemu automatyczna ekspozycja lampy błyskowej dawała nieco mniej światła.

Wskazówka dla Ciebie – gdyby sufit w świątyni znajdował się wystarczająco nisko, to właśnie od niego można by odbić błysk lampy. Jednak takie rozwiązanie ma sens wyłącznie w sytuacji, gdy sufit jest biały – w przeciwnym razie możesz uzyskać na fotografiach niepożądane przebarwienia

Ustawienia aparatu: f/2.8, czas 1/200, ISO 2000
 

Fot. Kate Hopewell-Smith

 Schemat świecenia:

Schemat oświetleniowy z użyciem jednej lampy 

Jak uchwycić pierwszy taniec?

Zdarza się, że warunki oświetleniowe panujące w otoczeniu fotografa są niezwykle klimatyczne i dużym błędem byłoby kreowanie czegoś własnego – w takich sytuacjach warto więc umiejętnie zestawić ze sobą różne źródła światła i połączyć je w idealnej harmonii. 

Właśnie w taki sposób szwedzka fotografka Sandra Åberg stworzyła poniższe zdjęcie – mieszając ze sobą delikatny błysk lampy ze światłem zastanym. Światło z lampy Profoto A1X, ustawione po lewej stronie aparatu, stanowiło rodzaj subtelnego wypełnienia na sylwetkach pary młodej. 

Ustawienia aparatu: f/2.8, czas 1/80, ISO 6200

Fot. Sandra Åberg

Schemat świecenia:

 Schemat oświetleniowy z użyciem jednej lampy 

Nie zapomnij o istotnych szczegółach! 

Wesele rządzi się swoimi prawami i ma pewne ważne momenty, których nie można przegapić – w tym wielkiego wejścia tortu weselnego! 

Aby uchwycić „portret tortu" amerykańska fotografka Vanessa Joy zdecydowała się na użycie duetu lamp Profoto A1 oraz Profoto B1.

Model B1 – skierowany w stronę ciasta – został umieszczony po lewej stronie aparatu, natomiast model A1 został zamontowany przez fotografkę na gorącej stopce aparatu. Pełnił on także funkcję wyzwalacza dla lampy B1. Gdy model A1 rozbłysnął w kierunku sufitu, wypełnił on wówczas pomieszczenie dużą ilością światła oraz zredukował cienie stworzone przez błysk B1. 

Ustawienia aparatu: f/3.2, czas 1/200, ISO 800

Fot. Vanessa Joy

Schemat świecenia:

 Schemat oświetleniowy z użyciem dwóch lamp

Szaleństwo na parkiecie

​Bloki taneczne na weselu pozwalają puścić wodze fantazji wszystkim fotografom – zabawy gości inspirują ich do używania eksperymentalnych technik błyskania, które w sposób wyjątkowy potrafią podkreślić dynamizm roztańczonego tłumu. 

Gdy na parkiet wkracza szampan, wówczas pojawia się szansa na zapis naprawdę niepowtarzalnych kadrów – wie o tym doskonale duet fotografów tworzących Two Mann Studios – autorzy fotografii zamykającej naszą galerię.

Aby osiągnąć dany efekt fotografowie umieścili lampę Profoto A1 za państwem młodym, a jej celem było podkreślenie faktury rozlewającego się w kadrze alkoholu. Z kolei druga sztuka A1 wylądowała na gorącej stopce aparatu i pierwszoplanowo podkreśliła radosne wyrazy twarzy młodego małżeństwa. 

Wskazówka dla Ciebie – gdy rejestrujesz ulotne chwile, musisz myśleć i działać bardzo szybko oraz mieć sprzęt, który robi dokładnie to samo! To właśnie jeden z głównych powodów, dla których Profoto A1 i Profoto A1X są idealnymi lampami na wesele – nigdy nie pozwolą Ci przegapić żadnego ważnego ujęcia!

Ustawienia aparatu: f/2.8, czas 1/125, ISO 3200
 

Fot. Two Mann Studios

Schemat świecenia:

Schemat oświetleniowy z użyciem dwóch lamp

Mamy nadzieję, że tych kilka propozycji oświetleniowych wykorzystasz na potrzeby kreacji własnych planów zdjęciowych, od których ciężko będzie oderwać wzrok! Życzymy pięknych oraz wzruszających weselnych kadrów! 

Opracowanie tekstu:
Justyna Miodońska