Co to są pliki proxy?
Justyna Miodońska • 29 października 2024 • 7 min
Jak montować z głową i nie wkurzać się po drodze? Istnieje wiele efektywnych sposobów na to, aby zredukować czas spędzony przed ekranem komputera, a dziś chcemy przybliżyć Ci jeden z nich – czyli optymalizację workflow za pomocą proxy media. Czym dokładnie są te tajemniczo brzmiące rodzaje plików, jak z nimi pracować, oraz w których momentach montażu będą one wręcz niezbędne? Na te wszystkie pytania odpowiadamy w poniższym artykule!
Spis treści:
Optymalizacja pracy z plikami wideo
Na pewno niejednokrotnie podczas montażu różnych filmowych projektów zdarzyło Ci się narzekać na „zamulający" komputer – warto jednak zdać sobie sprawę, że możliwości zapisu wysokiej jakości materiałów przez współczesne aparaty i kamery są naprawdę sporym wyzwaniem dla komputerowych podzespołów.
Oczywiście sama wydajność poszczególnych komponentów Twojej prywatnej stacji roboczej jest bardzo ważna w kontekście szybkości przetwarzania danych oraz płynnego renderu plików wideo; nie zawsze jednak można pozwolić sobie na najbardziej zaawansowane oraz przede wszystkim kosztowne rozwiązania, które mogłyby wzmocnić moc obliczeniową sprzętu komputerowego.
Jak zatem temu zaradzić? Na szczęście istnieje rozwiązanie, które efektywnie przyczynia się do ułatwienia oraz przyspieszenia pracy w trakcie edycji materiałów wideo – czyli wygenerowanie plików proxy skutecznie odciążających zasoby systemowe naszych komputerów.
Proxy media – czyli pliki pośredniczące
Na etapie wstępnego montażu – w czasie selekcji materiału filmowego oraz w momencie układania go na osi czasu (timeline) – korzystanie z „pełnej" jakości poszczególnych ujęć zapisywanych w wysokiej rozdzielczości obrazu nie zawsze ma rację bytu.
Powinno się raczej wykorzystywać ich dosłownie odchudzone wersje, czyli pliki proxy – jest to tymczasowy wariant materiału filmowego, który charakteryzuje się mniejszym rozmiarem oraz zredukowaną jakością w odniesieniu do oryginału; tworzy się go w celu ułatwienia oraz przyspieszenia pracy podczas całości edycji surowych, wymagających plików.
Trzeba też podkreślić, że pliki proxy nie wpływają na finalną jakość renderowanego materiału, ponieważ każdy eksport zawsze bazuje na oryginalnych plikach źródłowych zapisanych w pamięci komputera, a samo przekształcenie plików pośrednich na materiał właściwy następuje automatycznie w programach przystosowanych do filmowego montażu – takich jak np. Adobe Premiere Pro lub DaVinci Resolve.
Pełnej integracji z oryginalnym materiałem podlegają także wszystkie modyfikacje naniesione na plik proxy – takie jak cięcia montażowe, dodanie efektów specjalnych, a nawet colorgrading – choć w przypadku tego ostatniego zdecydowanie lepiej korzystać z jak najmniej skompresowanych form plików pośrednich.
Jak stworzyć pliki proxy?
Zaawansowane programy do obróbki i montażu mają wbudowaną opcję tworzenia plików zastępczych; w każdym z nich odbywa się to w podobny sposób, a czas wygenerowania proxy zależy oczywiście od:
- rozmiaru i jakości plików oryginalnych,
- od ilości plików, która ma zostać poddana kompresji,
- a także od indywidualnego wyboru użytkownika w kontekście np. preferowanego kodeku zapisu proxy
Z tych kilku powodów całość procesu może zająć nawet kilka godzin – chcąc jednak w tej kwestii zaoszczędzić na czasie warto przestudiować możliwości własnego sprzętu do wideo rejestracji oraz sprawdzić, czy aby czasem sam korpus nie jest w stanie stworzyć plików proxy już w momencie nagrywania materiału filmowego.
Wiele współczesnych aparatów ma taką funkcję – zaliczają się no nich przykładowo modele Lumix GH7, Canon R5 Mark II, Sony A7 IV czy też Nikon Z9. Ta bardzo wygoda opcja pozwala m.in. na usprawnienie etapu postprodukcji; dzięki stworzeniu plików proxy z niskim bitrate można je dużo szybciej przekazać za pośrednictwem Internetu zewnętrznemu montażyście lub nawet samemu coś wstępnie zmontować na mało wydajnym laptopie lub smartfonie.
W przypadku plików proxy stosuje się najczęściej kompresję do trzech różnych rodzajów kodeków – takich jak H.264 oraz jego nowszej wersji H.265, DNxHR oraz Apple ProRes. Głównym zadaniem każdego z nich jest zoptymalizowanie procesu kodowania oraz dekodowania multimediów. Są więc odpowiedzialne za odpowiednią redukcję materiału cyfrowego – tak, aby zajmował on jak najmniej miejsca oraz, aby mógł być szybciej transferowany – a także za to, aby finalnie przywrócić go do formy pozwalającej na jego odtworzenie i wyświetlanie.
- H.264 / H.265
Są to najbardziej uniwersalne oraz popularne formaty plików proxy, które działają na zdecydowanie największej ilości różnych urządzeń; ta kwestia jest o tyle istotna, że pliki z tym konkretnym kodowaniem będę w stanie zobaczyć również Twoi przyszli klienci. Formaty z tej grupy cechuje też dość duża kompresja – należą do grona tzw. stratnych kodeków, które usuwają część informacji z pliku – jednak dzięki temu obsługują je również najsłabsze komputery i laptopy.
- Apple ProRes
Jest to bardzo popularny kodek w środowisku Apple, który oferuje wysoką jakość optymalizacji plików przy stosunkowo niskich wymaganiach sprzętowych; jest on także w stanie zadziałać w systemie Windows, jeśli zainstaluje się odpowiedni dekoder. Poszczególne wersje tego kodeku, takie jak np. 422 Proxy lub 422 LT są także szczególnie „łagodne" dla procesora, a więc nie obciążają go znacząco w trakcie pracy. ProRes'y należą do grupy kodeków bezstratnych.
- DNxHR
Ten rodzaj kodeku jest z kolei bardzo często wybierany przez użytkowników systemu Windows. Został on stworzony przez firmę Avid i jest on zoptymalizowany do pracy z Avid Media Composer, ale sprawdzi się również doskonale we współpracy z programami Adobe Premiere Pro oraz DaVinci Resolve na Windows. Bezstratny DNxHR nada się idealnie do optymalizacji plików o wysokiej rozdzielczości.
Skonfigurowanie parametrów plików proxy polega więc przede wszystkim na wyborze konkretnej rozdzielczości, do której ma zostać zredukowany dany materiał, a w dalszej kolejności na przypisaniu mu konkretnego kodeku.
Oczywiście w zależności od wybranego przez Ciebie oprogramowania pliki proxy można stworzyć na różne sposoby, ale generalnie całość procesu sprowadza się zazwyczaj do zaznaczenia całości surowego materiału, który ma zostać poddany optymalizacji, a następnie do kliknięcia prawym klawiszem myszy opcji „wygeneruj pliki proxy".
Popraw efektywność swojej pracy
Pliki proxy znajdują szerokie zastosowanie w świecie profesjonalnych produkcji filmowych, w których korzysta się z wysokiej jakości multimediów i nie ulega wątpliwości, że są one jednym z najskuteczniejszych sposobów realnie przyspieszających pracę nad cyfrowym materiałem.
Podsumujmy zatem co dokładnie zyskujesz pracując z plikami proxy:
- płynność edycji – Twój komputer wyraźnie przyspieszy dzięki kompresji do formatu proxy; będzie również w stanie szybciej procesować wszelkie modyfikacje naniesione na plik, co sprawi, że edycja stanie się bardziej wydajna, a przede wszystkim – mniej irytująca
- odciążenie zasobów komputerowych – praca z ciężkim i surowym materiałem o wysokiej rozdzielczości może być wymagająca nawet dla najbardziej zaawansowanych osprzętów komputerowych, a pliki proxy pozwalają na mniejszą eksploatację procesora, karty graficznej oraz pamięci RAM
- konfiguracja pracy na różnych urządzeniach – odpowiednio wygenerowane pliki proxy można swobodnie przesyłać między urządzeniami – od laptopów po profesjonalne stacje robocze – co znacznie zwiększa elastyczność pracy na różnych etapach realizacji projektu
- możliwość pracy z dużymi rozdzielczościami – i to nawet w przypadku komputerów ze słabymi podzespołami; czasem projekt wymaga wykonania wstępnego montażu, a lekkie proxy pozwalają nie tylko zaoszczędzić przestrzeń dyskową, ale także nie nadwyrężyć mocy przerobowych Twojego komputera
Sprawdź nasze inne artykuły w kategorii Poradników:
sRGB i reszta „spółki". Wyjaśniamy ważne kwestie o barwie w fotografii – Część I
Najnowsze
Zostań naszym stałym czytelnikiem
Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.
Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.