Monitory podglądowe – dlaczego warto ich używać?

3 stycznia 2019 • 6 min

Monitory podglądowe – dlaczego warto ich używać?

Spis treści:

  • Dlaczego monitor podglądowy jest nam potrzebny do pracy? 
  • Rozbudowane możliwości
  • Jeżeli już podjeliśmy decyzję o kupnie monitora to jaki model wybrać?
  • Cześć 1 - Monitory 5’' 
  • Budowa

Dlaczego monitor podglądowy jest nam potrzebny do pracy? 

 
Monitory są niezbędnym elementem podczas pracy na komputerze dlatego powinniśmy chętnie korzystać z monitorów dedykowanych do pracy na aparatach oraz kamerach.
Komfort pracy, ilość dodatkowych funkcji oraz rozmiar zachęcają coraz więcej filmowców do zakupu monitora podglądowego.
Główną zaletą monitorów podglądowych jest ich wielkość - najmniejsze 5’’ są już o wiele bradziej praktyczne podczas pracy w porównaniu z ekranami aparatów.
Jeżeli 5'' to wciąż za mało i chcielibyśmy posiadać większy monitor to mamy do wyboru  wielkość 7'', 10'' oraz 12''.
Ceny monitorów podglądowych na rynku wahają się od 800zł do 3000zł.
Wszystkie monitory obsługują natywną rozdzielczość 4k.
 

Rozbudowane możliwości

Dodatkowo za monitorem podglądowym przemawiają jego dodatkowe funkcje, takie jak:
Focus peaking - Funkcja Peaking służy do wspomagania operatora kamery poprzez zaznaczenie wyostrzonego obrazu. Po włączeniu tej funkcji na ekranie pojawi się kolorowe zaznaczenie określające krawędzie wyostrzonego przedmiotu
Zebra - Funkcja ta zaznacza obszary prześwietlone dostępne w kadrze. Za pomocą ruchomych linii ostrzegawczych zaznaczane są miejsca które uległy prześwietleniu
Histogram - Histogram jest narzędziem do sprawdzania jasności obrazu. Funkcja ta przedstawia rozkład jasności obrazu przestawiony jako wykres wzdłuż osi poziomej (lewa strona: ciemny, prawa strona: jasny)
False Color - graficzna interpretacja obszarów niedoświetlonych (blue), prawidłowo naświetlonych (green) i prześwietlonych (red)
Zoom - pozwala zbliżyć ujęcie nawet 4x, aby precyzyjnie ustawić np. ostrość
Markery - Pomocne markery ekranowe pozwalające na kadrowanie do formatu innego niż DSLR (80%, 85%, 90%, 93%, 96%, 2.35:1)
3D LUT - funkcja nakładania gotowego lut'a na podgląd, podczas gdy filmujemy używając ustawień logarytmicznych np. S-LOG, C-LOG etc.
 
 
Większość nowych modeli aparatów posiada te funkcje już wbudowane, ale dzięki monitorowi podglądowemu możemy korzystać z tych funkcji nawet po podłączeniu monitora do starszego aparatu lub kamery, która ich nie posiada. Dzięki tym funkcjom filmowanie staję się o wiele łatwiejsze, szczególnie gdy dopiero zaczynamy przygodę z filmowaniem.
Przy pomocy funkcji peaking nie musimy się już więcej obawiać o to, czy na pewno trafimy z ostrością w miejscu, na którym nam zależy -  szczególnie w przypadkach, gdy korzystamy z maualnego pierścienia ostrości. 
Funkcja zebry przydaje się szczególnie podczas filmowania w pełnym słońcu oraz przy mocnym świetle. Na ekranach dostępnych w aparatach, bardzo często trudno jest nam ocenić czy dane ujęcie ma prawidłową ekspozycję i czy detale będą dobrze widoczne.
 

Jeżeli już podjeliśmy decyzję o kupnie monitora to jaki model wybrać?

W dzisiejszym wpisie chciałbym zrobić małe zestawienie najpopularniejszych monitorów na rynku. Aby test był obiektywny, przyglądniemy się 5 producentom: Lilliput, Aputure, SmallHD, Swit oraz Feelworld. Pełna lista monitorów podglądowych, które przetestujemy to:
 
 
Test monitorów podzielimy na 3 części.  
W części pierwszej zobaczymy co dostaniemy w zestawie wraz z monitorem. Czy zestaw jest na tyle kompletny, aby móc od razu zacząć pracować na monitorze i czy potrzebujemy dokupić dodatkowe akcesoria. Sprawdzimy w jakiego rodzaju zasilanie są wyposażone monitory.
 
W części drugiej skupimy się na zaletach poszczególnych monitorów oraz ich funkcjonalności. Porównamy dostepne wejścia i wyjścia. Czy ilość przycisków funkcyjnych przedkłada się na komfort pracy i który rozmiar monitora sprawdza się najlepiej w poszczególnych przypadkach - praca na rigu, praca na statywie i praca na gimbalu.
 
Całość wpisu zamkniemy małym podsumowaniem.
 

Cześć 1 - Monitory 5’' 

Monitory 5'' sprawdzą się najlepiej w przypadku, gdy pracujemy na gimbalu. Lekki i mały monitor jesteśmy w stanie bez problemu zamontować na popularnych gimbalach takich jak

DJI Ronin - DJI Ronin M - DJI Ronin S - Zhiyun-Tech Crane - FeiyuTech a2000.

Jeżeli często filmujemy z ręki to warto rozbudować nasz zestaw o klatkę operatorską do której w łatwy sposób zamocujemy monior podglądowy, dzięki czemu będziemy mieli precyzyjna kontrolę nad kadrem w każdej pozycji. Dodatkowo monitor bardzo dobrze sprawdza się podczas pracy w pełnym słońcu. 

LILLIPUT A5 - 5"
  • Rozdzielczość: 1920X1080
  • Jasność: 400cd/m
  • Kontrast: 1000:1
  • Kąt widzenia: 170°
  • Waga: 118g
  • Zasilanie: 12V DC, Canon LP-E6, Sony NP-F970
W zestawie:
  • Monitro
  • Kabel HDMI- mini HDMI
  • Mocowanie na zimną stopkę
  • Osłona przeciw słoneczna

FEELWORLD F6 - 5,7"
  • Rozdzielczość: 1920X1080
  • Jasność: 460cd/m
  • Kontrast: 1400:1
  • Kąt widzenia: 170°
  • Waga: 118g
  • Zasilanie: 12V DC, Sony NP-F970
W ZESTAWIE:
  • Monitor
  • Kabel HDMI - mini HDMI
  • Osłona przeciwsłoneczna
  • Uchwyt boczny - tilt arm

FEELWORLD F570 5,7"
  • Rozdzielczość: 1920X1080
  • Jasność: 460cd/m
  • Kontrast: 1400:1
  • Kąt widzenia: 170°
  • Waga: 280g
  • Zasilanie: 12V DC, Sony NP-F970, Canon LP-E6
W ZESTAWIE:
  • Monitor
  • Osłona przeciwsłoneczna 
  • Kabel HDMI - mini HDMI
  • adapter sony NP-F970, Canon LP-E6
  • Mocowanie na zimna stopkę

SmallHD FOCUS 5"
  • Rozdzielczość: 1280x720
  • Jasność: 800cd/m
  • Kąt widzenia: 160°
  • Waga: 106g bez akumultora
  • Zasilanie: Sony NP-F970
W ZESTAWIE:
  • Monitor
  • Uchwyt boczny - tilt arm
  • Kabek micro HDMI - micro HDMI
  • Adapter micro HDMI - HDMI
  • Klipsy do kabli
  • Funkcja 3D LUT

Swit CM-55C'
  • Rozdzielczość: 1920x1080
  • Jasność: 450cd/m2
  • Kontrast: 1000:1
  • Kąt widzenia: 179°
  • Waga: 160g bez akumultora
  • Zasilanie: Sony NP-F970, Canon LP-E, DC
W ZESTAWIE:
  • Monitor
  • Uchwyt boczny - tilt arm
  • Kabek HDMI - HDMI
  • Osłona przeciwsłoneczna
  • Funkcja 3D LUT
Zestawy są zbliżone do siebie, jeżeli chodzi o zawartość. W każdym z zestawów znajduję się już kabel HDMI, dzięki któremu możemy podłączyć nasz monitor do aparatu/kamery.
 
W tym miejscu na prowadzenie wychodzą trzy monitory: SmallHD FOCUS, Swit CM-55C oraz Feelworld F6, ponieważ producent zadbał o bardzo przydatne ramię „tilt arm”, dzięki któremu mamy możliwość zamocowania monitora pod dowolnym kątem względem naszego aparatu/kamery. Niestety w żadnym zestawie nie znajdziemy akumulatora ani zasilacza, aby zacząć pracę musimy wyposażyć się osobno w akumulatory Canon LP-E6 lub Sony NP-F.  Jeżeli zależy nam na jak najmniejszej wadze naszego zestawu, powinniśmy wybrać monitor z możliwością zasilania przez baterie Canona LP-E6.
Natomiast jeżeli zależy nam na długiej pracy na jednej baterii to lepszym rozwiązaniem będą baterie Sony NP-F.
 

Budowa

Jeżeli chodzi o samą konstrukcję monitorów, to na tym polu możemy dostrzec kilka różnic. Główne z nich to: wyjście HDMI, ilość progamowalnych przycisków funkcyjnych, ilość punktów montażowych oraz funkcję obsługi 3D LUT.
 
 
  
 
Jeżeli pracujemy w dużym zespole i korzystamy z monitorów na dużym, rozbudowanym rigu i chcielibyśmy mieć podgląd w kilku miejscach to najlepiej sprawdzą się monitory wyposażone w wyjście HDMI, aby móc przesłać obraz do kolejnego monitora. Ilość przycisków funkcyjnych, które możemy dowolnie zaprogramować jest dużym ułatwieniem podczas pracy, warto zwrócić uwagę, że tylko SmallHD jest monitorem dotykowym co sprawie, że sposób pracy różni się od pozostałych monitorów.

Najnowsze

Zostań naszym stałym czytelnikiem

Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.

Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.