Jak efektywnie modyfikować oświetlenie studyjne?

Justyna Miodońska • 31 stycznia 2023 • 6 min

Zrozumienie współzależności między charakterem światła oraz źródłem jego padania jest niezbędne, aby w pełni świadomie kontrolować oświetlenie w przestrzeni studyjnej. W tym celu przygotowaliśmy dla Was krótki tekst, w którym oceniamy działanie różnych modyfikatorów światła od SmallRig i JOYART oraz porównujemy osiągnięte dzięki nim efekty.

Jak efektywnie modyfikować oświetlenie studyjne?

Zobacz nasz test modyfikatorów od SmallRig i JOYART, który niewątpliwie zainspiruje Cię do twórczego działania. Jeśli ciekawią Cię także różnice konstrukcyjne u poszczególnych marek oraz ich wpływ na wizualne rezultaty w fotografii – koniecznie zobacz nasz film na Youtubie, w którym Mikołaj Ganabisiński zwraca uwagę na wiele istotnych aspektów dotyczących budowy modyfikatorów w przypadku obu producentów. W tekście natomiast znajdziesz najważniejsze wnioski dotyczące pracy z wybranymi przez nas modyfikatorami – z ich pomocą kontrola światła w studio staje się łatwa i przyjemna.

Wpływ budowy poszczególnych modyfikatorów na charakter światła

Decydując się na konkretny modyfikator dobrze jest wiedzieć, jakie odzwierciedlenie będzie miał nasz wybór w praktyce – czasem nawet bardzo niewielkie różnice w konstrukcji poszczególnego modelu wpływają na finalny charakter światła.

W naszym zestawieniu porównujemy między sobą najbardziej podstawowe narzędzia pracy każdego fotografa – softboxy firm SmallRig i JOYART oraz klasyczny beauty dish. Czynnikiem wspólnym dla każdego z testowanych przez nas modyfikatorów jest niewątpliwie ich funkcja zmiękczania przejść tonalnych na oświetlonym przezeń obiekcie – nasz test wykazał jednak, że definicja miękkości oraz gradacji światłocienia w przypadku każdego z modyfikatorów jest kompletnie inna.

Nasze testy wykonywaliśmy na Sony A7IV, przy stałych parametrach – ISO 100, 1/100, F 2.8 – oraz przy użyciu lampy SmallRig LED RC220B, której odległość i wysokość względem obiektu nie zmieniała się podczas trwania naszych prób studyjnych.

Softbox SmallRig RA-D85 oraz JOYART typu BEAUTY DISH 85 cm

W tym zestawieniu mamy do czynienia z modyfikatorami o takiej samej średnicy 85 cm, jednakże ich wymiary na długość różnią się od siebie – głębokość modelu od SmallRig wynosi 57 cm, natomiast modyfikator od JOYART jest znacznie krótszy – jest to zasadniczo najważniejszy aspekt, który różnicuje sposób, w jaki oba produkty wpływają na kierunek oraz stopień rozproszenia światła.

Softbox paraboliczny SmallRig RA-D85 bez grida

 JOYART softbox BEAUTY DISH 85 cm (parasolkowy) bez grida

Na załączonych powyżej przykładach wprawne oko dostrzeże minimalne, aczkolwiek istotne różnice w świetle ukształtowanym przez dwa odmienne modyfikatory. Podczas testów w obu przypadkach skupiliśmy się przede wszystkim na obserwacji tonalności światłocienia w odniesieniu do twarzy modelki oraz na zasięgu zmiękczonego światła w stosunku do tła. Charakter rozproszenia światła uzyskany za pomocą modyfikatora JOYART typu BEAUTY DISH wydaje się być mocniejszy i bardziej wyrazisty w kontekście swojego przeciwnika. Pomimo zastosowanej w jego budowie podwójnej dyfuzji, uzyskany przezeń dość ostry światłocień wzmacnia rysy twarzy modelki i ogólnie wpływa na uwydatnienie faktury oraz podkreślenie kontrastu w całości kompozycji – z tego powodu kolory na zdjęciu wydają się być także bardziej wyraziste.

Model RA-D85 od SmallRig kształtuje i rozprasza światło subtelniej, a gradacja światłocienia jest delikatniejsza i bardziej miękka. Odnosi się również wrażenie, że światła z tego modyfikatora jest mniej, a ekspozycja fotografii ulega delikatnemu osłabieniu. RA-D85 ze względu na swoją większą głębokość konstrukcyjną, skupia i kierunkuje światło dotkliwiej niż JOYART 85 cm – jednakże to właśnie za jego pomocą uzyskujemy łagodniejszą grę świateł i cieni na twarzy modelki. Odnosząc się natomiast do kwestii zasięgu światła względem tła, to możemy wyraźnie zauważyć, że rozproszenie uzyskane softboxem JOYART jest bardziej równomierne, a luminancja tła ujednolicona – w przypadku modelu RA-D85 tło delikatnie winietuje, szczególnie w górnej części kadru. Przy zastosowaniu dodatkowego grida (plastra miodu), w kontekście obu modyfikatorów, odcięcie tła od pierwszego planu daje bardzo porównywalny efekt.

Softbox paraboliczny SmallRig RA-D85 z gridem

JOYART softbox BEAUTY DISH 85 cm (parasolkowy) z gridem

Softbox SmallRig RA-L65 Lantern

Ten paraboliczny modyfikator rozprasza światło w jeszcze większym stopniu niż poprzednie propozycje. Jego właściwości dyfuzyjne powinni docenić także filmowcy, którym zależy na harmonijnym oświetleniu całej sceny w stylu zrównoważonego high key, bowiem RA-L65 dzięki swojej sferycznej budowie oświetla zarówno pierwszy jak i drugi plan w niemal takim samym stopniu. Z użyciem tego konkretnego modelu zasięg światła jest naprawdę szeroki, a światłocień niezwykle miękki i przyjemny dla oka. Dołączone do zestawu materiałowe wrota (barn doors) dodatkowo umożliwiają większą kontrolę i ukierunkowanie światła.

Stosując RA-L65 jako pojedyncze źródło światła na planie, możemy go użyć jako światła głównego, które będzie jednocześnie spełniać funkcję wypełnienia cieni i tła – przy jednolitym rozproszeniu – oraz jako światła rysującego, bardziej ukierunkowanego na samą postać, z subtelnym osłabieniem luminancji tła. W przypadku maksymalnego wysłonięcia parabolicznego dyfuzora za pomocą wrót, stopień odcięcia tła od modelki jest delikatnie mniejszy niż w przypadku opisanych już modelów JOYART 85 cm oraz SmallRig RA-D85.

Softbox SmallRig RA-L65 Lantern 

Softbox SmallRig RA-L65 Lantern częściowo wysłonięty

Softbox SmallRig RA-L65 Lantern częściowo ukierunkowany

Softbox SmallRig RA-D55 oraz klasyczny beauty dish

Ze względu na swoją mniejszą płaszczyznę dyfuzyjną – 55 cm – nasza ostatnia propozycja od SmallRig kierunkuje światło w sposób bardziej konkretny niż poprzednie modyfikatory. RA-D55 dobrze zachowuje swoje właściwości zmiękczające, choć w jego przypadku granica pomiędzy strefą światła i cienia jest już dużo mniej subtelna. Mniejsza średnica modyfikatora wymagała również od nas zbliżenia lampy do modelki, aby zachować na jej twarzy współmierną ekspozycję w odniesieniu do wcześniej prezentowanych przykładów. Jednak w sytuacji, gdy lampę umieściliśmy w pozycji wyjściowej, zasięg światła z RA-L55 był mocno ograniczony, a twarz modelki delikatnie niedoświetlona, w kierunku low key.

Softbox paraboliczny SmallRig RA-D55 z gridem (lampa bliżej)

Softbox paraboliczny SmallRig RA-D55 z gridem (lampa dalej)

Z kolei efekt tonalny uzyskany za pomocą czaszy typu beauty dish o średnicy 40 cm jest wizualnie najbardziej zbliżony do rozproszenia modyfikatorem Softbox SmallRig RA-L65 Lantern – nie jest on jednak tak czysty i wyrazisty jak w przypadku RA-L65 i bliżej mu do middle key ze względu na mocniejsze kontrasty światłocieniowe. Przy zastosowaniu beauty disha otrzymaliśmy również równomiernie oświetlone tło za modelką.

beauty dish

Softbox SmallRig RA-L65 Lantern 

Jak widać gołym okiem, zastosowanie tych kilku modyfikatorów gwarantuje nam szerokie spektrum możliwości kreacji oświetlenia w studio – mamy nadzieję, że nasze porównania wspomogą Twoją pracę twórczą oraz zachęcą do eksperymentów na własną rękę.

Autorzy filmu:
Scenariusz i realizacja: Mikołaj Ganabisiński – mediacreative.pl
Kamera: Wiktor Prusiński – Studio Bez Ciśnień