Filmowe akcesoria od Tilta – przejdź na wyższą jakość sprzętowej ergonomii

Justyna Miodońska • 18 kwietnia 2023 • 8 min

Wybór odpowiedniego sprzętu dopasowanego pod charakter naszych audiowizualnych realizacji nie jest jedynym wyzwaniem, z którym musi zmierzyć się każdy filmowy twórca. Kolejnym bardzo ważnym krokiem, który niewątpliwie pozwala na osiągnięcie jeszcze lepszych efektów podczas pracy, jest decyzja o wyposażeniu się w niezbędne filmowe akcesoria – najlepiej takie, które będą nam służyć przez długie lata. Jeśli jesteś na etapie poszukiwań producenta, który wyróżnia się na rynku innowacyjnością swoich ergonomicznych projektów oraz przede wszystkim ich wysoką jakością wykonania, to marka Tilta będzie dla Ciebie wyborem idealnym. 

Filmowe akcesoria od Tilta – przejdź na wyższą jakość sprzętowej ergonomii

Nasz kolejny wpis chcielibyśmy poświęcić na przybliżenie Wam marki Tilta zajmującej się produkcją profesjonalnego osprzętu dedykowanego zróżnicowanej grupie użytkowników ze świata filmu. Oferta tego producenta jest naprawdę imponująca, my jednak postanowiliśmy skupić się na jego flagowych produktach, które już na stałe wpisały się w kanon profesjonalnych akcesoriów filmowych oraz cieszą się niesłabnącą popularnością w środowisku kreatywnym. 

Zapraszamy Was serdecznie do obejrzenia naszego materiału filmowego na kanale YouTube, w którym Mikołaj Ganabisiński oraz Wiktor Prusiński prezentują specjalnie dla Was wybrane osprzęty od Tilty oraz szczegółowo opowiadają o ich praktycznym zastosowaniu podczas ich indywidualnych zmagań w twórczej pracy filmowca. Nasz tekst stanowi uzupełnienie do obszernej filmowej recenzji wybranych przez nas akcesoriów.

Klatka operatorska dedykowana pod montaż Sony A7S III

Na początku naszego zestawienia prezentujemy Wam lekką, aczkolwiek bardzo solidną aluminiową klatkę Tilta TA-T18-FCC-B Cage przeznaczoną do pracy z aparatem Sony A7S III, która jest także kompatybilna z innymi modelami bezlusterkowców. Jej bardzo przemyślany design umożliwia rozbudowę rigu kamerowego pod kątem indywidualnych potrzeb każdego użytkowania. Klatka została ponadto wyposażona w zimną stopkę w wierzchniej części swojej konstrukcji oraz w mocowanie na rurkę o średnicy 15 milimetrów, a także w charakterystyczny uchwyt z ząbkami, czyli rozetę ARII z mocowaniem M6 pod ewentualne dołączenie zewnętrznej regulowanej rączki. Liczne otwory gwintowe znajdujące się na klatce gwarantują ponadto możliwość idealnego wyważenia aparatu podczas jego montażu na statywach oraz innych zróżnicowanych wspornikach. 

Klatka Tilta jest wyposażona w liczne gwinty montażowe o wymiarach 1/4” oraz 3/8”

Uniwersalny naramienny rig filmowy

Kolejnym produktem w naszym zestawieniu jest rig naramienny Tilta TA-LSR-B Lightweight Shoulder Rig, który doskonale sprawdzi się podczas pracy operatorskiej bazującej przede wszystkim na tak zwanych „ujęciach z ręki" – często bardzo dynamicznych oraz nieprzewidywalnych, które wymagają od twórcy możliwości szerokiego zakresu ruchów. Model Tilta umożliwia bardzo szybkie i precyzyjne dopasowanie długości wszystkich rączek – rozetowych ramion – tak aby operator kamery miał pełną swobodę warsztatową oraz twórczą. Rig jest w pełni podatny na indywidualne zapotrzebowania jego użytkownika oraz umożliwia szybkie zmiany kształtu swojej konstrukcji za pomocą pojedynczego pokrętła do blokowania zacisku pręta.

W zestawie znajdziemy podwójną płytkę Manfrotto/ARCA Baseplate 

Aby zwiększyć komfort podczas wielogodzinnej pracy, producent wyposażył rig w wewnętrzną podkładkę na ramię – istnieje także możliwość dołączenia do naszego zestawu dodatkowej tylnej, gąbkowej podkładki pod ramię – taki dodatkowy „punkt kontaktu” podczas pracy uzyskamy dzięki Adapterowi NATO.

Co więcej, obecność uchwytu 15 mm LWS Rod Mount w tylnej części riga umożliwia implementację dwóch pojedynczych prętów o średnicy 15 mm, a także zamocowanie wszystkich innych dostępnych akcesoriów bazujących na pręcie o tej samej średnicy – w tym płytkowych adapterów V-mount, które są niezbędne, aby za pomocą dedykowanego akumulatora stworzyć skuteczną przeciwwagę w całości konstrukcji, która pomoże także odpowiednio szybciej wyważyć naszego riga.

W filmie na kanale YouTube możecie zobaczyć przykład zastosowania aluminiowej płytki Tilta TA-BTP2-V-G V-Mount Battery Plate V2, która pozwoliła na zasilenie całego set up’u kamerowego za pomocą akumulatora Patona. Adapter płytkowy oraz znajdująca się na nim bateria umożliwiają ponadto zasilenie monitorów podglądowych oraz ewentualnego filmowego oświetlenia.
 

Płyta posiada wyjście D-Tap 14,8 VDC, wyjście baryłkowe 8 VDC i dwa wyjścia baryłkowe 12 VDC

Zestaw naramienny od Tilty może być swobodnie rozbudowywany i poszerzany o kolejne dodatki – a nie ulega wątpliwości, że następnym bardzo ważnym elementem składającym się na niezbędne wyposażenie każdego operatora filmowego jest także follow focus, który umożliwia mu swobodne operowanie zakresem ostrości.

Tutaj marka Tilta również wychodzi na przeciw oczekiwaniom twórców audiowizualnych ze swoim Pocket Follow Focus FF-T07 – modelem w pełni mechanicznym, a więc bazującym na ręcznej kontroli płaszczyzny ostrości. Zamocować go można oczywiście na pojedynczym pręcie  (rod LWS) o średnicy 15 milimetrów. Producent dołączył do swojego produktu także pojedynczą zębatkę przeznaczoną na pierścień ostrości obiektywu, która jest w pełni kompatybilna zarówno z fotograficzną jak i filmową optyką.

 
Pocket Follow Focus umożliwia regulację ostrości w dwóch płaszczyznach

Używając tego konkretnego modelu follow focusa od Tilty możemy wspomóc się dostępnością dwóch ograniczników typu „hard stop” na pokrętle, które mają za zadanie określić konkretny zakres naszego ostrzenia, a także skorzystać z opcji markowania punktów ostrości dostępnej na magnetycznym pierścieniu – marking disc – który w razie potrzeby można całkowicie zdemontować. 

Tilta ma w swojej ofercie również systemy ostrzenia bezprzewodowego. Niezwykle popularny model Tilta Nucleus-Nano umożliwia operatorowi w pełni zdalną kontrolę nad zakresem ostrości filmowych nagrań. Co więcej, produkt ten współpracuje z absolutnie wszystkimi modelami aparatów oraz kamer, co czyni go jednym z najbardziej uniwersalnych narzędzi dostępnych na rynku w segmencie czysto profesjonalnym. 

Nucleus-Nano został zaprojektowany z myślą o gimbalach oraz zestawach run’n’gun

Matowe kompendium Tilta Matte Box Mirage

Bardzo przydatnym elementem wyposażenia każdego filmowca jest także osprzęt umożliwiający redukcję niechcianych odblasków – tutaj Tilta również proponuje swoje rozwiązania w postaci modułowego systemu komponentów Matte Box Mirage (MB-T16), który można dowolnie konfigurować według autorskiego pomysłu. Wrota matte box'a pasują do filmowych obiektywów Cine o średnicy przedniej 95 mm, jednakże producent zadbał także o dodatkowe adaptery umożliwiające pracę z obiektywami o średnicy gwintu 67, 72, 77 oraz 82 mm. Wrota obsługują dodatkowo filtry kołowe o wymiarach 4 x 5,6.

Mirage Matte Box jest przystosowany do pracy zarówno z gimbalami jak i z dronami

Warto wspomnieć, że producent zaprojektował także współpracujący z wrotami Mirage specjalny filtr szary ND o zmiennym stopniu gęstości neutralnej, czyli po prostu zróżnicowanej gradacji przepuszczalności. Filtr Tilta 95mm Variable ND Filter jest kompatybilny z obiektywami o średnicy gwintu 95 mm oraz gwarantuje obniżenie wartości ekspozycji od 1 do 9 stopni EV. Na potrzeby mechanicznej współpracy pomiędzy filtrem oraz matte box’em, kompendium Mirage można wzbogacić o specjalny moduł sterujący Tilta VND, który pozwala na bezprzewodową zmianę gęstości załączonego do wrót filtra ND

Producent deklaruje minimalny wpływ filtra ND na kolor światła docierającego na sensor światłoczuły naszego aparatu

Gimbal Tilta Float – system stabilizacji do DJI RS 2

Ostatnią propozycją, o której chcielibyśmy napisać jest wyjątkowy model ramienia stabilizującego Tilta Float, który jest swoistym przedłużeniem klasycznego gimbala – producent dedykuje go w szczególności użytkownikom DJI RS 2, którzy zyskują wówczas możliwość rozbudowy swojego systemu do rozmiarów prawdziwego filmowego steadycam’a lub kranu kamerowego. Trzeba jednak podkreślić, że ramię jest także kompatybilne z innymi systemami stabilizacji, takimi jak na przykład Moza AirCross, Feiyu AK4500 czy też Zhiyun Crane.

Na całościowy skład zestawu Tilta Float poza ramieniem stabilizującym składają się także inne bardzo ważne elementy – między innymi dopasowana do ciała, amortyzująca wstrząsy kamizelka, która umożliwia operatorowi dłuższy oraz bardziej komfortowy czas pracy ze względu na jej bardzo ergonomiczny rozkład ciężaru całego set-up'u kamerowego. 

Co jeszcze składa się na system stabilizacji Tilta Float?

  • bezprzewodowy kontroler kciukowy dla RS 2
  • wspornik monitora systemu Tilta Float 
  • płyta akumulatora z mocowaniem V
  • adapter dokujący Baby Pin
  • bezprzewodowy moduł odbiornika sterującego dla RS 2
  • wspornik do montażu smartfona 
  • regulowany wspornik przedłużający gimbal

 

 System Tilta jest kompatybilny z autoryzowanym wewnętrznym protokołem komunikacyjnym DJI

Podsumowując – akcesoriów, które mogą wspomóc Cię w Twoim twórczym procesie warsztatowym oraz usprawnić Twoją pracę jest naprawdę mnóstwo. Warto jednak pamiętać, że żaden profesjonalny osprzęt nie wykona najważniejszej pracy za Ciebie – dlatego nie spodziewaj się spektakularnych efektów na swoich nagraniach w momencie, gdy nie jesteś w pełni zaangażowany w swój projekt. Kluczową rolę na planie filmowym odgrywasz Ty sam, a producenci osprzętów z najwyższej półki również liczą na Twój profesjonalizm – i tylko takie połączenie gwarantuje naprawdę świetny efekt finalny w postaci znakomitych filmowych kadrów.

Sprzęt jest na użytek twórcy, a nie na odwrót – wybór marki Tilta oznacza dla Ciebie wysokojakościowe wsparcie w najbardziej wymagających projektach, jednak prawdziwą receptą na sukces jest sprzężenie się czynnika ludzkiego wraz z dobrodziejstwami współczesnej technologii. 

Pełną specyfikację sprzętową każdego z opisanych przez nas produktów marki Tilta znajdziesz oczywiście w naszym sklepie

Autorzy filmu:
Scenariusz i realizacja: Mikołaj Ganabisiński – mediacreative.pl
Kamera: Wiktor Prusiński – Studio Bez Ciśnień