Co to jest kompensacja ekspozycji?
Justyna Miodońska • 29 listopada 2023 • 6 min
Pomiar światła w wydaniu współczesnych kamer oraz aparatów cyfrowych nie zawsze jest doskonały. Na szczęście istnieją łatwe sposoby na to, żeby dogadać się ze światłomierzem oraz skłonić go do tego, aby zaczął pracować na Twoich zasadach. Nie wiesz jednak jak tego dokonać? W niniejszym artykule poświęcimy uwagę kompensacji ekspozycji – bardzo przydatnej funkcji, która świetnie sprawdzi się podczas niekonwencjonalnego fotografowania oraz poszukiwań własnego stylu zarządzania ilością światła na Twoich fotografiach.
Spis treści:
Kontrola nad ilością światła
Jeśli jesteś początkującym fotografem, to pojęcie prawidłowej ekspozycji jest kwestią, która stanowi zasadniczy punkt wyjścia w Twojej światłoczułej podróży. W ujęciu technicznym, o poprawnej ekspozycji mówimy wówczas, gdy dana ilość światła odbitego – padająca na cyfrowy przetwornik – przyczynia się do poprawnego naświetlenia konkretnej fotografii.
Współczesne aparaty oraz kamery filmowe, przy wsparciu wbudowanych światłomierzy, definiują poprawną wartość ekspozycji w odniesieniu do średniej szarości 18 %. Czasem jednak ujednolicenie ekspozycji do wartości tonów średnich – czyli tych znajdujących się dokładnie pośrodku skali szarości – powoduje, że fotografowane sceny pozbawione są odpowiedniej ilości wyraźnie jasnych lub ciemnych tonów (walorów).
Więcej o szarości 18 % oraz trybach pracy światłomierza napisaliśmy tutaj:
Jak działa światłomierz w aparacie?
Jaki z tego wniosek?
Systemy pomiaru światła dostępne w urządzeniach zapisujących cyfrowe obrazy nadal popełniają błędy. Nie zawsze potrafią idealnie „ocenić sytuację" oraz dostosować ekspozycję do konkretnych warunków oświetleniowych – i to właśnie w tych kluczowych momentach można, a nawet należy skorzystać z możliwości, jakie daje fotografującym funkcja kompensacji ekspozycji.
Dlaczego warto korzystać z kompensacji ekspozycji?
Funkcja kompensacji ekspozycji – nazywana także jej korektą – pozwala fotografom na modyfikację wartości jasności EV w odniesieniu do ustawień rekomendowanych przez światłomierz. W zależności od efektu, jaki jest pożądany, aparat można „zmusić" aby celowo prześwietlał lub nie doświetlał fotografii.
Taka opcja jest szczególnie przydatna w sytuacjach, gdy automatyczny pomiar światła – skalibrowany na 18 % – kompletnie nie zgadza się z Twoją wizją na dane ujęcie. Tego rodzaju korekta jest zazwyczaj dostępna po wybraniu jednego z trybów półautomatycznych w Twoim aparacie – priorytetu przysłony (A, Av), priorytetu czasu naświetlania (S, Tv) oraz trybu Program (P).
Stopień kompensacji ekspozycji wyraża się za pomocą jednostki logarytmicznej – stopni EV – gdzie zmiana ekspozycji o 1 EV równa się zmianie odpowiadającej:
- jednej pełnej działce przysłony – np. f/2.8 ➡ f/2 (+1 EV),
- jednej pełnej wartości ISO – np. ISO 200 ➡ ISO 400 (+1 EV),
- dwukrotnemu wydłużeniu/skróceniu czasu naświetlania – np. 1/250 ➡ 1/500 (-1 EV)
Tak zwany „punkt zerowy" w skali EV odpowiada takiej wartości ekspozycji, która oznacza właściwe oraz ujednolicone naświetlenie cyfrowego przetwornika z punktu widzenia światłomierza. Fotograf może jednak zwiększyć lub zmniejszyć ekspozycję, tak aby uzyskać określony efekt artystyczny lub aby po prostu zrównoważyć jasność i ciemność w trudnych warunkach oświetleniowych.
Kompensacja w trybach półautomatycznych może przebiegać w dwojaki sposób:
- rozjaśnienie ekspozycji – kompensacja na „+” – aparat dobiera odpowiednio mniejszą wartość przysłony lub wydłuża czas naświetlania
- ściemnienie ekspozycji – kompensacja na „-” – aparat dobiera odpowiednio większą wartość przysłony lub skraca czas naświetlania
Kompensacji ekspozycji przypisane są zwykle osobne klawisze funkcyjne na korpusie aparatu – ikona plus/minus – lub odrębne pokrętło. Zmiany wartości EV można także dokonać bezpośrednio z pozycji menu aparatu – każda marka w sposób indywidualny umieszcza tę funkcję w menu konkretnego modelu sprzętowego, dlatego warto sprawdzić w instrukcji obsługi gdzie jej dokładnie szukać.
Niektóre modele aparatów fotograficznych dopuszczają również opcje kompensacji ekspozycji w trybie manualnym (M). Skoro jednak ten szczególny tryb – jak sama nazwa wskazuje – pozwala na całkowicie autonomiczne zarządzanie parametrami ekspozycji, to jaki sens ma jej opcjonalna korekta? W tym miejscu warto wspomnieć o kluczowej funkcji AUTO ISO.
Automatyczny poziom czułości matrycy światłoczułej w trybie manualnej pracy aparatu dopasowuje wartość ISO w odniesieniu do czasu otwarcia migawki oraz wartości przysłony ustalonej przez użytkownika, tak aby osiągnąć „punkt zero” na skali EV.
Jeśli jednak założymy, że nasze zdjęcia powinny być odpowiednio jaśniejsze (+) lub ciemniejsze (-) i nie zważamy na wskazania światłomierza, wówczas dzięki kompensacji czułości matrycy – w momencie uruchomienia AUTO ISO w trybie M – aparat może samodzielnie dopasować czułość ISO wyższą lub niższą w zależności od wprowadzonych przez nas ręcznie korekt na „+" lub „-" – a ustawienia czasu naświetlania oraz przysłony pozostaną takie same.
Warto także pamiętać o tym, aby na bieżąco kontrolować stan luminancji fotografowanej sceny na histogramie. Jest to bardzo ważne w kontekście jakości ujęcia, które zapisujesz – zbyt radykalna kompensacja może doprowadzić do utraty detali zarówno w jasnościach jak i w czerniach, dlatego tylko w pełni świadoma praca z korektą ekspozycji pozwoli Ci nie przesadzić ani w jednym, ani w drugim kierunku.
Poniżej załączamy przykłady trzech fotografii wykonanych z uwzględnieniem kompensacji ekspozycji:
Kiedy używać kompensacji ekspozycji?
Pracując w trybach półautomatycznych, warto rozważyć ewentualna korektę jasności w następujących sytuacjach:
- fotografowanie scen bogatych w skrajnie ciemne oraz jasne tony (walory) – jeśli przykładowo będziesz chciał sfotografować ośnieżony górski krajobraz, wówczas światłomierz możne przyjąć, że śnieg jest „za jasny” – a dążąc do ujednolicenia całości ekspozycji, śnieżna biel może zostać przyciemniona. Analogicznie może zostać potraktowana czerń – zostanie dosłownie „zrobiona na szaro”, jeśli nie wprowadzisz ręcznej korekty na (- EV)
- fotografowanie scen z silnym, kontrowym źródłem światła za głównym motywem – w przypadku intensywnego kontrastu między jasnymi a ciemnymi obszarami sceny, kompensacja pozwala zrównoważyć te obszary, zachowując detale zarówno w światłach, jak i cieniach
- fotografowanie w niskim kluczu oświetleniowym (low-key) – celowe zaniżenie wartości ekspozycji służy budowaniu specyficznego nastroju w przypadku konkretnej wizji artystycznej
- fotografowanie z intencją celowego wzmocnienia nasycenia kolorów
Sprawdź nasze inne teksty z cyklu Fotograficznego ABC:
Co to jest przysłona obiektywu?
Matryce światłoczułe – rodzaje i wielkości cyfrowych przetworników
Najnowsze
Zostań naszym stałym czytelnikiem
Bądź na bieżąco z nowościami foto-wideo, inspiruj się wybitnymi twórcami, korzystaj z praktycznych porad specjalistów.
Poinformujemy Cię o super promocjach, interesujących kursach i warsztatach.