Sześć ustawień umożliwiających stworzenie kreatywnych portretów z wykorzystaniem Profoto A1

31 marca 2020 • 5 min

Sześć ustawień umożliwiających stworzenie kreatywnych portretów z wykorzystaniem Profoto A1
Spis treści:
  • Ustawienie 1
  • Ustawienie 2
  • Ustawienie 3
  • Ustawienie 4
  • Ustawienie 5
  • Ustawienie 6

Tina Eisen odkryła szybkość, kreatywność i elastyczność, jaką podczas robienia stylowych i pięknie oświetlonych portretów w ciągu dnia w Londynie daje nie jedna, lecz dwie lampy A1.

Urodzona w Niemczech Tina Eisen przeprowadziła się do Zjednoczonego Królestwa 14 lat temu i to właśnie tam odkryła swoją miłość do fotografii. „Miałam dosyć nudną pracę w marketingu i desperacko chciałam robić coś bardziej kreatywnego, więc dziewięć lat temu chwyciłam za aparat i nawet się za siebie nie obejrzałam”.

Metodą prób i błędów Tina szybko przekonała się o tym, jak tworzone przez nią zdjęcia zmieniały ludzi, których fotografowała i nie jest niespodzianką, że dała się wciągnąć w świat mody i urody. Nic więc dziwnego, że kiedy poprosiliśmy Tinę o stworzenie serii kreatywnych portretów w kategorii uroda (Beauty) przy wykorzystaniu Profoto A1 Duo Kit, to z radością i entuzjazmem włączyła się w ten projekt.

Tinie spodobał się pomysł pracy w zgodzie z panującym trendem na pastelowe odcienie i stonowane kolory które postanowiła połączyć z motywem kwiatowym. „Pamiętam swoje wczesne dzieciństwo we Wschodnich Niemczech tuż przed zjednoczeniem, moja mama była bardzo kreatywna i zawsze znalazła sposób, aby wnieść odrobinę koloru do tego szarego świata, tak więc to chyba ona zainspirowała mnie do wykorzystania kwiatów”.

Dzisiejsza sesja była dla Tiny pierwszą okazją fotografowania przy użyciu dwóch lamp A1 i od razu była pod wrażeniem dużego i równomiernego rozprowadzania światła. 

Ustawienie 1

Pierwsze zdjęcie dnia zrobiono na siłowni. Przedstawiono modelkę pozującą na koźle gimnastycznym. Pierwsza lampa A1 została ustawiona lekko po prawej stronie modelki jako główne źródło oświetlenia, odbijającego się od parasolki Umbrella Deep White S. Tina ustawiła drugą lampę A1 na stojaku poza pomieszczeniem z zamontowanym żelowym filtrem CTO, by dodać trochę ciepła. Ta lampa A1 miała emitować światło przez duże matowe okna, dając w ten sposób naturalne światło oraz skupiając uwagę na włosach modelki.

Ustawienie 2

Następnie zespół przeniósł się na zewnątrz do rustykalnej scenerii na podwórku. To miejsce zawdzięczało swój unikalny charakter sfatygowanym drewnianym ławkom i skrzynkom, zniszczonemu murowi i staremu rdzewiejącemu rowerowi.

Niebo było dosyć zachmurzone, przez co naturalne światło było płaskie i bez życia. Tina rozwiązała ten problem decydując się na ustawienie z jedną lampą A1 wyposażoną w odbłyśnik Soft Bounce, umiejscowioną wysoko po prawej stronie modelki oraz drugą lampą A1 w roli wyzwalacza. Lampa A1 idealnie wymieszała się ze światłem otoczenia, nadając kształt i formę strojowi modelki oraz pięknie podkreślając jej atuty.

Ustawienie 3

Sesja przeniosła się z powrotem do środka w celu wykonania bardziej intymnego portretu. Kiedy modelka siedziała na starym ozdobnym krześle przed oszronionym oknem, Tina umieściła główną lampę A1 przed nią, kierując ją w stronę białej parasolki, a drugą lampę A1 z ciepłym żelowym filtrem CTO umieściła po prawej stronie modelki na parapecie. Druga lampa A1 dostarczała światła bocznego, oświetlając i nadając kształt włosom modelki. Ponadto użyto srebrnej, składanej blendy do uzyskania czarującego światła w oczach modelki, by interakcja z osobą oglądającą zdjęcie była jeszcze lepsza.

Ustawienie 4

Tina zauważyła interesujące miejsce na zewnątrz na wysokim balkonie, na tle industrialnych metalowych rur i zniszczonego muru. Na szczęście zachmurzenie nie było tak duże jak wcześniej, natomiast warunki szybko i dynamicznie się zmieniały. Słońce chowało się za chmurami, a po chwili spoza nich wychodziło. Ogromną zaletą dla Tiny było to, że błyskawicznie mogła dokonywać modyfikacji ustawień swojej lampy A1 dzięki Air Remote TTL.

Wykorzystała jedną lampę A1 z odbłyśnikiem Soft Bounce skierowanym prosto na modelkę. Drugą lampę A1 z ciepłym żelowym filtrem CTO ustawiła na wysokim stojaku nieco dalej, po prawej stronie modelki, wyróżniając ją na tle poprzez uwydatnienie refleksów na jej włosach.

Ustawienie 5

W studiu Tina posadziła modelkę na luksusowej skórzanej sofie na tle wyeksponowanego muru. Jedną lampę A1 ustawiła naprzeciwko modelki, ponownie odbijając światło od parasolki Umbrella White, a drugą lampę A1 jako uzupełnienie, wstawiła do środka szkieletu starego reflektora teatralnego. „Nie planowałam tego ujęcia, ale lampy A1 umożliwiły mi dodanie mojego stylu światła do oświetlenia panującego w tej sytuacji i w krótkim czasie maksymalne wykorzystanie kreatywnej sytuacji, która nagle się pojawiła”.

Ustawienie 6

Ostatnie ujęcie dnia wiązało się z przeniesieniem planu zdjęciowego. W tym przypadku nie było to skomplikowaną logistycznie operacją. Wystarczyło jedynie wskoczyć do taksówki, gdyż lampy A1 są lekkie i swobodnie można je przenosić w torbie czy plecaku fotograficznym.

Robienie zdjęć w cieniu ikony Londynu, mostu Tower Bridge, wiązało się z kilkoma problemami. Po pierwsze, była to sesja w miejscu publicznym. Po drugie, światło szybko się zmieniało, wymagało to zdecydowania i szybkich działań. Tak więc pierwszą decyzją Tiny było użycie obu lamp A1 z ręki. Jeden z asystentów trzymał główną lampę A1 i oświetlał modelkę praktycznie pełną mocą. Natomiast, aby zmiękczyć tak silne światło, Tina dodała dyfuzor Dome Diffuser. Druga lampa A1, także z dyfuzorem Dome Diffuser, została postawiona po prawej stronie modelki na połowę mocy. W ten sposób modelka została otulona miękkim i cudownym światłem w złych warunkach, a Tinie udało się zrobić zdjęcie w rekordowym czasie.